مدیریت اقتصاد در نابرجام/ تهدید امنیت غذایی

با توجه به وابستگی بودجه دولت و تامین مالی واردات به نفت و سو استفاده دشمن از این دو، برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی به نفت در دوران بدون برجام ضروری ترین اقدام است.

به گزارش ایمنا، رضا بوستانی در سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: وابستگی اقتصاد ایران به نفت نه پدیده جدیدی است و نه بر کسی پوشیده. از دهه‌ها قبل نیز دولت‌ها تلاش کرده‌اند این وابستگی را تخفیف دهند.

اما ناتوانی در دستیابی به این هدف کار را به جایی رسانده که کشوری دیگر با سوءاستفاده از این پدیده سعی دارد اراده خود را بر ما تحمیل کند؛ بنابراین مقدمه شکست سیاست‌های تجاوزکارانه، برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی به نفت است.

تامین مالی واردات  و بودجه دولت با استفاده از منابع ناشی از صادرات نفت، دو مسیر اثرگذاری نفت بر اقتصاد ایران هستند. در سال‌های گذشته، درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت به‌طور کامل صرف واردات از مبادی رسمی یا غیررسمی شده است. میزان محدود ذخایر ارزی کنونی در مقایسه با دیگر کشورهای صادرکننده نفت به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.

خط و نشان مالیاتی برای سفته بازان

در گزارش دیگر روزنامه دنیای اقتصادی آمده است: رئیس‌جمهوری برای سفته‌بازان موجود در فضای اقتصاد کشور یک هشدار مالیاتی مخابره کرد. حسن روحانی در جلسه ساماندهی بازار ارز، با انتقاد از گران‌فروشی کالاهای اساسی و سوءاستفاده برخی از فعالان اقتصادی از دلار ۴۲۰۰ تومانی، تاکید کرد که سودجویان باید خود را آماده برخورد قاطع مالیاتی کنند.

این هشدار در صورت وجود زیرساخت‌ها و بررسی نقل‌وانتقالات حساب‌های بانکی فعالان اقتصادی می‌تواند عملی شود؛ اما دسته دیگری از کارشناسان، اصلاح رفتار دولت در اهدای یارانه به فعالان اقتصادی را راه بنیادی‌تری برای واقعی کردن قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

نرخ جدید دلار در راه است؟

روزنامه شرق در این خصوص نوشت: درحالی‌که دلار در بازار در محدوده قیمتی هفت‌هزارو ۸۰ تومان خریدوفروش می‌شود، آن‌طرف میدان، دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی مشکلاتی را به‌همراه آورده است؛ آن‌گونه که چندی پیش نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده بود که تخصیص ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی به ۱۲ هزار واردکننده، رانت صدهزار میلیاردتومانی را برای آنها به دنبال داشته است.

افزون‌ براین، به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، تخصیص بدون محدودیت دلار تک‌نرخی چهارهزارو ۲۰۰ تومانی از سوی دولت، در مدت کمتر از دو ماه، به میزان ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش را به دنبال داشت که تقریبا یک ‌پنجم صادرات نفتی و غیر نفتی کشور را در بر می‌گرفت.

حالا خبرها حاکی از آن است که دولت به دنبال تخصیص نرخ جدید ارز به‌صورت توافقی با صادرکنندگان است تا از این طریق بتواند بازار غیررسمی ارزی را هم متعادل کند. این در حالی است که اخباری از سوی بانک مرکزی برای این نرخ سوم به گوش نمی‌رسد.

۹۵ میلیون هکتار از اراضی ایران در معرض بیابانی شدن

لیلا مرگن در روزنامه شرق هم در گزارشی در این باره نوشت: بیابان‌زایی، کاهش توان تولید زمین به دلیل تخریب آن است. این پدیده بیش از هر عامل دیگری بر امنیت غذایی بشر تأثیر می‌گذارد. توسعه بیابان‌ها و کاهش توان تولید، تأمین غذای انسان را با مشکل مواجه می‌کند. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی نماینده فائو در ایران، اگر روند تخریب سرزمین با شرایط کنونی ادامه یابد، قیمت غذا تا ۲۵ سال آینده، ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این افزایش قیمت، به دلیل کاهش توان تولید مواد غذایی ناشی از توسعه بیابان‌هاست. این آمارهای نگران‌کننده نماینده سازمان خواروبار کشاورزی با خبر وزیر جهاد کشاورزی تکمیل می‌شود؛ ۹۵ میلیون هکتار از اراضی ایران هم در معرض بیابانی‌شدن قرار دارند و این آمار یعنی توان تولید مواد غذایی در کشورمان روزبه‌روز در حال کاهش‌یافتن است.

کد خبر 346298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.