۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
تأسیسات شهری طنازی می‌کنند!

«هنر خیابانی» شکلی از ارایه اثر هنری است که به نوعی در مقابل آثار هنری که در موزه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و گالری‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از استنسیل به عنوان الگوی طراحی یا برچسب‌زدن روی دیوار، پوستر، ویدئو پروژکتور، اینستالیشن، مجسمه‌سازی و گرافیتی، همگی طیف گسترده هنر خیابانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هنر خیابانی مخصوص فضاهای عمومی است؛ به دیگر سخن؛ مکان‌هایی را که هنر خیابانی در آن‌ ارایه شده است را می‌توان به عنوان موزه‌های فضای باز در شهر در نظر گرفت. موزه‌هایی که همه مردم به راحتی و بدون هزینه می‌توانند از آن بازدید کنند.

هنرمندان هنر خیابانی با قرار دادن آثارشان در مکان‌های عمومی غیرمعمول و غیرهنری، دغدغه خود را در مورد مسائل مختلفی اعم از سلامت، محیط زیست، اقتصاد، تبعیض و بسیاری موارد دیگر را بیان می‌کنند. هنرمندان هنر خیابانی تلاش می‌کنند تا با مردم ارتباط برقرار کنند و به نحوی مسائل جامعه را با بیانی هنری در فضای عمومی ارایه دهند. تعدادی از این هنرمندان به شکلی هوشمندانه در فضاهای شهری مداخله می‌کنند تا با ایجاد یک شوک بصری توجه مردم را به موضوع جلب کنند.

«مایکل پدرسون»، یکی از هنرمندانی است به این روش دغدغه خود را مطرح می‌کند. وی بیش از چهار سال است که در سراسر شهر سیدنی در استرالیا تاسیسات هوشمند خیابانی ایجاد می‌کند. او در این کار نگاهی هوشمندانه به منظره شهری داشته است، چیزی که اغلب از نگاه همه مردم و به‌خصوص مسئولان شهری پنهان می‌مانَد و ما از آن غفلت می‌کنیم. "پدرسون" معتقد است که قرار دادن چیزی غیر منتظره در خیابان می‌تواند به عنوان عنصری قدرتمند مردم را شگفت‌زده کند. به گفته او همین عامل باعث شده است تا وی به این موضوع بپردازد و انگیزه‌ای شود تا این موضوع را در طراحی شهری بررسی کند.

هنر طنز "پدرسون" به مفاهیم و سوالات جهانی مربوط می‌شود. این هنرمند امیدوار است که کارهای او موجب شوند تا در مورد فضای عمومی و چگونگی ارتباط دوباره با محیط اطرافمان بیشتر فکر کنیم. وجود چنین کارهای خلاقانه‌ای در شهر باعث می‌شود تا مردم را با استفاده از روشی طنازانه وادار کند تا با موضوعات مهم اجتماعی ارتباط برقرار و در مورد آن فکر کنند.

«هنر خیابانی» ضمن بیان دغدغه‌ها، به به فضای عمومی شهر روح و جان می‌بخشد. با توجه به اینکه اصفهان به عنوان یک شهر ترویستی مطرح است؛ مسئولان شهری می‌توانند با برگزاری جشنواره هنرهای خیابانی ،از این ظرفیت برای بازخوانی تاریخ شهر و معرفی هنر و صنعت شهر استفاده کنند.

کد خبر 346240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.