۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
افراد شکاک بیشتر تصادف می‌کنند

یک مشاور و روانشناس خانواده گفت: احتمال وقوع تصادف توسط رانندگانی با هوش موذی، اشخاص مضطرب و اشخاصی که زیاد دچار شک و تردید هستند بیشتر از دیگر رانندگان وجود دارد.

محمد یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید  به عادت‌های اشتباهی که موجب تخریب رانندگی بهینه افراد شده، اظهار کرد: روحیه انتقام جویی قوی درافزایش حوادث رانندگی موثر است اما برخی از اشخاص آمادگی بیشتری برای رعایت نکردن قوانین به ویژه در رانندگی را دارند.

وی افزود: اشخاص خودشیفته و خود محور گروهی از این افراد هستند که به نیازها و حقوق دیگران توجه نداشته و تنها  خودشان را  دیده و می‌اندیشند که خیابان خاص خود شان است و دیگران حق چندانی ندارند. همچنین اشخاص شتاب زده و عجول که خویشتن داری آنها درهمه زمینه ها ضعیف است و  در رانندگی نیز کنترل خود را از دست داده و موجب تصادف می شوند.

 این روانشناس ادامه داد: شخصیت‌های ضد اجتماعی گروه دیگری از این افراد هستند که پا گذاشتن روی قانون چندان برای آنان مهم نیست. احتمال ریسک و خطر در آنان خیلی بالاست واصولا به پیامد رفتارشان فکر نمی‌کنند. همچنین اشخاصی که مبتلا به بیماری دوقطبی‌اند، هنگامی که در فاز نیک (شیدایی) هستند، بی پروا رانندگی می‌کنند.

 این استاد دانشگاه یادآور شد: احتمال وقوع تصادف توسط رانندگانی با هوش موذی، اشخاص مضطرب و اشخاصی که زیاد دچار شک و تردید هستند بیشتر از دیگر رانندگان وجود دارد. همچنین افرادی که نیاز شدید به خودنمایی دارند در رانندگی تا حدی این نیاز را برطرف کرده و لذت می‌برند.

یعقوبی تبدیل دانش به رفتار را مهم دانست و گفت: هرکس در شرایط فعلی بخواهد گواهینامه رانندگی بگیرد قطعا آموزش می‌بیند. مشکل جامعه ما ندانستن و نداشتن دانش نیست بلکه مشکل این است که نمی‌توانیم یا نمی‌خواهیم که این دانش تبدیل به رفتار کنیم.

وی تاکید کرد: اصولاَ انسان برای تنظیم رفتار خود به دو نوع کنترل درونی و بیرونی نیاز دارد، کنترل بیرونی  توسط پلیس، قوه قضاییه، پدر و مادر، زندگی درمحل آشنایان و دوستان و فامیل انجام می‌شود کنترل درونی باید توسط خود فرد انجام شود به گونه‌ای که شخص خود به این نتیجه برسد که رعایت قوانین به هم نفع خودش و هم جامعه است.

کد خبر 346197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.