سن اعتیاد در ایران از دوران جنین تا سالمندی است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان سن اعتیاد در کشور و استان را از دوران جنینی تا سالمندی اعلام کرد و گفت: حد معینی برای سن اعتیاد نداریم اما بیشترین سن بروز اعتیاد در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال دیده می‌شود و این اعداد مختص مراجعان بهزیستی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرضیه فرشاد بعدازظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار شد با بیان اینکه آمار کلی معتادان را ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام می کند، اظهار کرد: بهزیستی تنها آمار مراجعان خود را دارد و بررسی شرایط معتادان مراجعه‌کننده به این نهاد بیانگر کاهش سن اعتیاد است.

وی با  بیان اینکه تفکیک مرکز ترک اعتیاد نوجوانان و بزرگسالان به دلیل افزایش اعتیاد بین کودکان و نوجوانان انجام شده است گفت: باید توجه داشت که آمار اعتیاد در بین زنان نیز افزیش یافته و ۹.۳ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و در استان اصفهان نیز همین نسبت وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مراجعات زنان معتاد برای درمان به مراکز ترک اعتیاد بهزیستی افزایش یافته است، تصریح کرد: این اتفاق خوبی است؛ در گذشته زنان تنها به دلیل تابوی درمان و شرایط مارک خوردن و ایجاد مشکلات اجتماعی به مراکز درمانی و ترک اعتیاد مراجعه نمی کردند، اما هرچه به جلو حرکت می‌کنیم این رویکرد غلط در حال اصلاح است.

وی درمان اعتیاد در زنان را متفاوت از مردان دانست و افزود: پایداری و شیوه درمان در زنان با مردان متفاوت است. درمان زنان طولانی‌تر است به همین دلیل در سال گذشته یک مرکز Tc ( تی سی) زنان را به مراکز بهزیستی اضافه کردیم تا بتوانند از یک مرکز اقامتی استفاده کنند.

فرشاد با بیان اینکه الگوی اعتیاد در زنان و مردان چندان متفاوت نیست، تصریح کرد: میزان شیوع اعتیاد در همه جای دنیا عدد خاصی است و در ایران نیز این عدد ۸۰ درصد است.

عود اعتیاد بین زنان ۲۰ درصد بیشتر از مردان است

وی میزان شیوع اعتیاد در بین زنان را ۲۰ درصد بیشتر از مردان دانست و گفت: مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، فیزیکی، خانوادگی و .. به شیوع اعتیاد در بین زنان کمک می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان هزینه درمان سرپایی معتادان را بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود:  روش Tc گران‌ترین نوع درمان است که بیشترین پایداری درمان را دارد. در حال حاضر دو سوم تعرفه هزینه درمان اعتیاد را بهزیستی به صورت یارانه پرداخت می‌کند و مابقی توسط خود فرد پرداخت می‌شود.

فرشاد در خصوص ارائه خدمات بهزیستی به افراد معتاد گفت: همکاری بهزیستی در درمان اعتیاد افراد، ربطی به تحت پوشش بودن فرد ندارد و هر فردی که طالب درمان باشد برای این امر مددجوی ما خواهد بود.

وی با بیان اینکه دوره درمان اعتیاد افراد به عواملی همچون سن، نوع ماده مصرفی، مدت زمان مصرف و چگونگی مصرف بستگی دارد، اضافه کرد: در کمپ‌های ترک اعتیاد، دوره سم‌زدایی ۲۱ روز و دوره درمان در Tc بین چهار تا شش ماه است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص وام اشتغال معتادان بهبود یافته در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته ۱۹۰۶ معتاد بهبود یافته برای گرفتن وام اشتغال به بانک‌ها معرفی شدند که وظیفه بهزیستی تنها معرفی آنها است و برای این کار فرد باید حداقل شش ماه دوره پاکی را سپری کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز پرونده ۹۸۶ بهبود یافته برای معرفی به بانک‌ها آماده است، افزود: فرصت وام اشتغال را برای سه هزار نفر مهیا کرده‌ایم و این افراد می‌توانند تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام اشتغال دریافت کنند. همچنین کارفرمایانی که به استخدام بهبود یافتگان همت گمارند نیز به ازای استخدام هر یک بهبود یافته از ۲۰ میلیون تومان وام بهره‌مند خواهند شد.

فرشاد با اشاره به فعالیت دو شلتر یا خانه های امن زنانه و مردانه در اصفهان اظهار کرد: در روش فعالیت شلتر که بهترین روش در دنیاست افراد معتاد می‌توانند از هشت شب تا هشت صبح در شلتر اقامت داشته باشند و از هشت صبح تا ۱۴ بعدازظهر خدمات کاهش آسیب دریافت کنند که همه دنیا به این شکل عمل می‌کنند.

۵۶۱ نفر از دو شلتر مردانه و زنانه اصفهان استفاده کردند

وی افزود: در سال ۹۶ تعداد ۵۶۱ نفر در دو شلتر زنانه و مردانه اصفهان خدمات لازم را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان در خصوص آمار اعتیاد در بین دانش‌آموزان گفت: طبیعتا نمی‌توانیم بگوییم آمار اعتیاد دانش‌آموزی کاهش داشته است و آمار مشخصی از این موضوع در دست نداریم.

وی تصریح کرد: مستندات ما تنها از طریق مراکز مشاوره یا خط ۱۴۸۰ که موارد کودک آزاری را گزارش می‌دهند، مشخص می‌شود و آنچه از مستندات برآمده این است که مصرف قلیان و سیگار در بین نوجوانان سیر نگران کننده‌ای داشته و بهزیستی هم برای این روند پرشتاب نگران است.

فرشاد با اشاره به همکاری با آموزش و پرورش در طرح‌های کاهش آسیب در مدارس افزود: طرح "نماد" و "ماد" دو طرحی است که طی تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش انجام شده، اگرچه کیفیت و مدل‌های خدمات در خصوص کاهش اعتیاد در آموزش و پرورش مناسب است اما کمیت آن کافی نیست چرا که این نهاد نیازمند منابع مالی و حمایت همه دستگاه‌ها است که باید این موارد برای آموزش و پرورش مهیا شود.

سن اعتیاد در ایران از جنینی تا سالمندی است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان سن اعتیاد در کشور و استان را از سن جنینی تا سالمندی اعلام کرد و گفت: حد معینی برای سن اعتیاد نداریم اما بیشترین سن بروز اعتیاد در سنین ۲۵ تا ۳۵ سال دیده می‌شود و این اعداد مختص مراجعان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه در سال  گذشته ۴۵ هزار و ۸۳۸ نفر برای کاهش آسیب اعتیاد به مراکز بهزیستی مراجعه کرده‌اند، افزود: این آمار نسبت به سال ۹۵،  پنج درصد رشد داشته و رشد اعتیاد صنعتی از شیب بیشتری برخوردار بوده است.

تریاک همچنان پیشتاز مصرف مواد در ایران

فرشاد در خصوص درصد مصرف مواد سنتی اظهار کرد: هنوز مواد سنتی بیشترین مخاطب مصرف را دارد اما شیب مصرف به سمت مواد صنعتی است و در این بین تریاک با ۵۳ درصد مصرف، بالاترین مصرف در بین معتادان را دارد و حشیش و ماری جوانا در رتبه بعدی با ۱۲ درصد مصرف قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در مورد اقدامات بهزیستی برای پیشگیری از اعتیاد گفت: بهزیستی اقدامات خوبی در این خصوص داشته که چاپ بروشور، پوستر، کتاب و دو مولتی مدیا و یک بسته درمانی در سال ۹۶ انجام شده است. همچنین ۶۵ نمایشگاه با مخاطب‌های عام و خاص در سال ۹۶ برگزار شد و در جلسات سخنرانی توسط کارشناسان خبره بالغ بر ۹۵۰۰ نفر از این جلسات استفاده کردند.

وی در خصوص تربیت مربیان دوره دیده گفت: هفت کارگاه تخصصی در سال گذشته برگزار شد که ۲۵۶ کارشناس تربیت مربی در این کارگاه‌ها دوره دیدند.

فرشاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اقدامات انجام شده در مراکز توانمندسازی زنان معتاد اصفهان گفت: در مورد توانمندسازی مردان یک مرکز در هفته بهزیستی راه‌اندازی می‌شود اما شیوه کار در مورد توانمندسازی زنان به این گونه است که یک فرد بهبودیافته که می‌خواهد حمایت‌های روانی، اجتماعی و اشتغال را داشته باشد می‌تواند سه ماه در این مرکز توانمندسازی اقامت و خدمات لازم را دریافت کند.

کد خبر 346191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.