هنگام پرداخت فطریه مراقب کلاهبرداران باشید

تبلیغات مختلف جمع‌آوری فطریه، کفاره روزه و ... این روزها از سوی انجمن‌ها و موسسات خیریه در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌شود و باید توجه داشت بسیاری از این تبلیغات کذب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به فرارسیدن عید سعید فطر و توجه مردم نسبت به پرداخت فطریه و کفاره برخی از کلاهبرداران اینترنتی نیز دست به کار شده و با تبلیغات مختلف سعی در کلاهبرداری از شهروندان را دارند که بسیاری از این سایت‌ها به صورت آنی برای اهداف مجرمانه بارگذاری شده و بعد از جمع آوری فطریه و کفاره از دور خارج می شوند.

بر این اساس رییس پلیس فتای استان اصفهان توصیه‌های زیر را برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری از شهروندان اعلام کرده است.

  1. شهروندان و کاربرانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از طریق فضای سایبر یا تلفن بانک پرداخت کنند، توجه داشته باشند که مبلغ مورد نظر را از طریق شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که توسط رسانه‌های جمعی (رادیو، تلویزیون و...) اقدام به اعلام شماره حساب‌های رسمی می‌کنند، بپردازند و از واریز فطریه یا کفاره روزه خود به حساب‌های نامعتبر و شخصی و سایت‌های ناشناس خودداری کنند.
  2. روزه‌داران مراقب باشند تا در عملیات‌های بانکی پرداخت در دام سایت‌های فیشینگ نیفتند. از این رو موارد ایمنی چون آدرس سایت و وجود گواهینامه ssl را نادیده نگیرند.
  3.  تبلیغات در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاست و حتی در پیام‌های ارسالی خصوصی برای کاربران از خانواده‌های نیازمند عکس و فیلم منتشر شده است که واقعیت ندارد و این ترفندی برای جلب حسن اعتماد کاربران برای به دام انداختن آنها است.
  4. برخی افراد سودجو و فرصت طلب با راه‌اندازی سایت‌هایی در قالب موسسه خیریه، قصد جمع‌آوری فطریه و وجوهات شرعی شهروندان را دارند، لذا شهروندان و کاربران قبل از پرداخت فطریه خود به صورت مجازی از اصالت و صحت موسسه یا خیریه مطمئن شوند و در صورت هر گونه شک و شبهه در اصالت این سایت‌ها از پرداخت فطریه و کفاره روزه خود به شماره حساب‌های این سایت‌ها خودداری کنند.
  5. ارگان ها و نهادهای مرتبط با جمع‌آوری فطریه در خصوص موسسات و انجمن‌های خیریه که مجوز فعالیت دارند و همچنین نحوه جمع‌آوری فطریه و کمک‌های مردمی این موسسات از طریق مبادی قانونی اطلاع‌رسانی کنند.
  6. از شهروندان درخواست می شود در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک (برای شناسایی سایت‌های جعلی و تقلبی موسسات و انجمن‌های خیریه) مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۳۱۲۱۸۴۳۵۵ به پلیس فتا استان اصفهان اعلام کنند.
کد خبر 346003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.