مدیریت مصرف آب نیازمند تعامل بین‌بخشی نهادها است

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: هم‎افزایی و تعامل بین بخشی نهادها می‌تواند عامل مهمی برای مدیریت مصرف آب باشد.

مرتضی رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: بحران آب یک بحرانی ملی است که از سال‌های قبل گریبان‌گیرکشور و به خصوص شهر اصفهان شده است، امیدواریم با درایت مردم و با برنامه ریزی مسئولان بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان برای فرهنگ‌سازی اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهینه مصرف آب دغدغه دارد، افزود: هدف مدیریت شهری اطلاع رسانی، آگاه سازی و حساس کردن اقشار مختلف مردم نسبت به فضای بحرانی آب و ارایه شیوه‌های نوین صرفه جویی است.

معاون اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان ادامه داد: در این معاونت شش اداره وجود دارد که هر کدام متناسب با وظایف و اهداف خود سعی بر تمرکز بر روی بحث آب دارند.

وی با بیان اینکه اداره فرهنگ شهروندی با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اقدامات خوبی را انجام داده است، گفت: در حال حاضر در بخش تبلیغات شهری بر روی ۳۵۰ تابلو در چهارراه‌ها، بیش از۳۰ عرشه پل عابر پیاده، نزدیک به ۵۰۰ ایستگاه اتوبوس سطح شهر با نصب تصاویر و نوشته‌هایی، مدیریت مصرف آب به مردم گوشزد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه و کار پژوهشی که تیم اداره توسعه شهروندی در بستر شهری انجام داده، نشان می دهد بخش زیادی از شهروندان این تبلیغات را می‌بینند.

رشیدی با بیان اینکه ظرفیت تبلیغاتی مترو به ظرفیت تبلیغات شهروندی اضافه شده است، تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده موجی از فضاسازی و ارایه الگوهای مصرف در حوزه آب انجام می شود، البته تمام این اقدامات زمانی به نتیجه می‌رسد که مردم اصفهان با درایت و صرفه جویی در مصرف بهینه آب گام بردارند تا بحران پشت سر گذاشته شود.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تاکید کرد: همافزایی و تعامل بین بخشی نهادها می‌تواند عامل مهمی برای مدیریت مصرف آب باشد، چرا که عرصه و بستر فضای شهر گسترده است و اگر بخواهیم جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین، غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه شهر را پوشش دهیم، باید متولیان آب در گام‌های بعدی نیز به کمک شهرداری آیند و به لحاظ کارشناسی مدیریت کنند تا پوشش مناسبی از تبلیغات شهری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره توسعه فرهنگ سلامت، اداره توسعه فرهنگ شهروندی و اداره رویدادهای فرهنگی مکلف به اجرای برنامه‌های عرصه محور با موضوع آب شده‌اند، در این راستا برنامه‌هایی در مناطق ۱۲، ۱۴، پنج و چهار برگزار شده که یکی از دغدغه‌های اصلی برنامه‌ها موضوع آب بود، مجریان برنامه‌ها در نظر دارند حساسیت های کمبود آب را در بین شهروندان ایجاد کنند.

راه‌اندازی پویش مردمی صرفه جویی در مصرف آب

رشیدی ادامه داد: مقرر شده شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خروجی موج تبلیغات شهری را طی گزارشی در مقایسه با سال گذشته در این ایام و میزان مصرف اعلام کند تا در تصمیم گیری‌های بعدی کارساز باشد.

وی با بیان اینکه از توان و پتانسیل NGO ها و سمن های مردمی که در حوزه آب فعالیت می‌کنند، استفاده می‌شود، گفت: جلساتی هماهنگ شده تا از ظرفیت سمن‌های فعال در حوزه آب برای فرهنگ‌سازی استفاده کنیم.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان افزود: بحران آب دغدغه همه مسئولان است در این راستا در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان موضوع راه اندازی "پویش مردمی صرفه‌جویی در مصرف آب" مطرح شده است که امیدواریم ظرف چند روز آینده این پویش با استفاده از تمام ظرفیت های موجود در شهر کار خود را آغاز کند تا شاهد تابستانی بدون بحران آب باشیم.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه کارگران فضای سبز برای آموزش شیوه صحیح آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی توسط معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان، گفت: علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی شعار ها و پیام هایی بر روی لباس کارکنان فضای سبز با موضوع کم آبی نوشته می‌شود که امیدواریم کارساز باشد.

رشیدی ادامه داد: مراکز فرهنگی، فرهنگسراها و خانه های سلامت در این حوزه دستورالعملی آماده می کنند تا در فضاهای موجود کارآموزانی را برای آموزش به نسل جوان، کودکان و نوجوانان به کار گیرند، همچنین هماهنگی با روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری و سامانه ۱۳۷ انجام شده تا شهروندان هر گونه شیوه نادرست مصرف و هدر رفت آب را گزارش دهند.

وی با بیان اینکه طرح های انجام شده شهرداری اصفهان در حوزه آب با این وسعت و با این حجم از تبلیغات، در شهرهای دیگر کشور بی سابقه بوده است، تاکید کرد: معاون فرهنگی شهردار اصفهان طرحی مبنی بر همافزایی و همدلی در بین استان‌های همجوار از جمله استان‌های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد و خوزستان که دچار تنش آبی شده‌اند، ارایه و جلساتی با شهردار و معاونان فرهنگی شهرکرد و یزد برگزار کرده که امیدواریم نتایج خوبی به لحاظ همدلی بین استانی برای برطرف کردن بحران آب به همراه داشته باشد.

کد خبر 345987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.