۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
وب‌سایت ندارند!

چند روزی است که از طریق فضای مجازی با "ماتیلدا" آشنا شده‌ایم. ماتیلدا اهل نروژ است و آن‌طور که خودش می‌گفت در یکی از دانشگاه‌های کشور دانمارک در رشته طراحی کلاسیک درس می‌خواند. بعد از آشنایی و گپ‌وگفت‌های اولیه قرار شد تا یکدیگر را با فضای فرهنگی کشورهای خودمان آشنا کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ماتیلدا شناخت کامل و درستی از ایران نداشت و چیزهایی که می‌دانست همان‌هایی بود که در رسانه‌ها شنیده بود که البته چیزهایی خوبی هم نبودند، اما یک نکته خوب این بود که می‌گفت ممکن است رسانه‌ها در مورد برخی چیزها خیلی غلو کنند برای همین مایل بود از طریق ما ایران را بشناسد. همین موضوع انگیزه‌ای شد تا در قدم اول بخواهیم اصفهان را به او معرفی کنیم. ‌

کار خود را با یک جستجوی ساده آغاز کردیم و خواستیم در گام اول، او را با آثار ثبت شده اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو آشنا کنیم. با خودمان گفتیم که این موضوع کار بسیار ساده‌ای است و نشانی وب‌سایت میدان نقش‌جهان را به او می‌دهیم تا بتواند با گشتی در وب‌سایت آن اطلاعات کافی و منسجمی را به دست آورد، اما باورکردنی نبود میدان نقش‌جهان هیچ وب‌سایت اختصاصی نه به زبان انگلیسی بلکه به زبان فارسی هم نداشت. بناهای میدان نقش‌جهان را به صورت منفرد جستجو کردیم، کاخ عالی‌قاپو، مسجد شیخ‌لطف‌الله، مسجد جامع عباسی و بازار قیصریه... باز هم چیزی دستگیرمان نشد.

هیچکدام از بناهای اصفهان، آن‌هایی که ثبت میراث جهانی هستند، همان‌هایی که در دنیا به آن می‌بالیم هیچکدام وب‌سایت مخصوص خود را نداشتند! موزه‌ها را هم جستجو کردیم، موزه هنرهای معاصر، موزه هنرهای تزئینی و ... آن‌ها هم همین وضعیت را داشتند. واقعا جای تعجب داشت که تاکنون برای این مراکز فرهنگی یک وب‌سایت تخصصی طراحی نشده است! چیزی که بتوان به صورت یک‌جا با ابعاد فرهنگی، هنری، تاریخی، ‌اجتماعی و حتی سیاسی آن‌ها آشنا شد. گویی مسئولان به اهمیت و نقش اینترنت واقف نبوده‌اند!

در دنیایی که اکثر مردم، بیش‌ترین زمان خود را در اینترنت سپری می‌کنند، استفاده از شیوه سنتی برای معرفی آثار یک استراتژی شکننده محسوب می‌شود. شاید هزینه‌های زیادی برای چاپ و تولید کاتالوگ انجام شده باشد اما باید دانست که در یک وب‌سایت علاوه بر تصاویر و متون از فیلم، صوت، انیمیشن و فضاهای تعاملی نیز می‌توان استفاده کرد و همین موضوع، اطلاع‌رسانی را جذاب‌تر را می‌کند. برای طراحی، چاپ و انتشار هر نسخه از کاتالوگ نیاز به صرف هزینه‌های متعدد است، اما برای یک وب‌سایت هزینه‌ای بسیار پایین برای طراحی و نگهداری آن باید پرداخت شود و بعد از آن هزاران و یا میلیون‌ها کاربر می‌توانند بارها و بارها از آن بازدید کنند.

حالا جستجوهای ما برای معرفی میراث کشورمان به "ماتیلدا" ناکام مانده بود برای همین سعی کردیم خودمان ویدئو، ‌عکس، متن و موضوع‌های دیگری را گرد هم بیاوریم و برایش بفرستیم. "ماتیلدا" از دیدن اصفهان شگفت‌زده شده بود. او میدان نقش‌جهان را جایی شبیه بهشت توصیف کرد. احساس غرور می‌کردیم. حالا با خود فکر می‌کنیم که چقدر خوب می‌شد اگر این بناها و مراکز فرهنگی که پشتوانه غنی فرهنگی و مطالعاتی دارند در یک وب‌سایت کنار هم آمده بودند و آن‌وقت چقدر بهتر می‌توانستیم امثال "ماتیلدا" را با اصفهان، با شهری که قرار است در جهان سرآمد باشد آشنا کنیم.

کد خبر 345970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا مجد US ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    2 0
    عجب!