نوروزی: راهی جز بازگشت به طبقه خلاق نداریم

شهردار اصفهان گفت: امروز برای کنترل چالش‌های به وجود آمده برای شهر اصفهان در دهه‌های اخیر، راهی به جز بازگشت به طبقه خلاق و صنایع خلاق وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی امروز در نشست شهرداران و مسئولان شهرهای خلاق جهان یونسکو در کراکوف لهستان با اشاره به اهمیت طبقه خلاق در شهر اصفهان اظهار کرد: این گروه هستند که خلاقیت را در حوزه‌های مختلف در اصفهان جاری کرده و این شهر را خلاقانه ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه طبقه خلاق جامعه در اصفهان به عنوان پیشران شهر مطرح هستند، افزود: باید توجه داشت که این طبقه هستند که خلاقیت فرهنگی را به منصه ظهور می‌رسانند.

شهردار اصفهان اضافه کرد: تبدیل اصفهان به یک موزه شهر از دستاوردهای خلاقیت طبقه خلاق است و این امر موجب شده تا هویت فرهنگی اصفهان در جهان زبانزد باشد.

وی با بیان اینکه ما در تلاش هستیم تا اصفهان شهری زیست پذیر، انسان محور و معناگرا باشد، ادامه داد: همه تلاش خود را به کار می‌بندیم تا همه اضلاع توسعه پایدار در اصفهان رعایت شود و بر این باوریم که توسعه طبقه خلاق، زیرساختی برای دستیابی به توسعه پایدار است.

نوروزی اضافه کرد: این گروه می‌تواند اقتصاد، محیط زیست و جامعه را از بحران‌های پیش رو نجات دهد و به معنای تمام، شهر را در همه عرصه‌ها پایدار کند.

پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار در اصفهان

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد خلاق و توسعه صنایع خلاق، شهر را به محیط مناسبی برای زندگی تبدیل می‌کند، ادامه داد: طبقه خلاق باید در شهر پیشران باشند تا بتوانند معضلات شهر را در راستای اهداف توسعه پایدار شناسایی و برای آن راهکارهای عملیاتی عرضه کنند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در اصفهان خشکسالی با ایجاد محدودیت‌های شدید، شهر را به سمت استفاده بهینه از آب‌ها هدایت کرده است، گفت: تغییر الگوی مصرف آب در شهر به عنوان استراتژی مهم تعریف شده است زیرا فرهنگ مردم باید در مقابله با خشکسالی تغییر کند تا بتوان بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

وی همچنین با بیان اینکه پیاده‌سازی اهداف توسعه پایدار در اصفهان، رشد و توسعه اقتصادی برای همگان است، افزود: شهرداری اصفهان برای دستیابی به این موضوع توجه به صنایع خلاق را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای برون رفت از بحران اقتصادی مطرح کرده و در این زمینه تخصیص فضاهای مرده شهری و باز زنده‌سازی آنها  به کمک شرکت‌های دانش بنیان و طبقه خلاق یکی از اقدامات  مهم بوده است.

نوروزی ادامه داد: در اصفهان توسعه و بازآفرینی صنایع خلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه پایدار و برون رفت از مشکلات زیست محیطی مطرح است و بر این اساس مسئولان این شهر در سیاست‌های خود توسعه به سبک گذشته را کنار گذاشته‌ و با تکیه بر طبقه خلاق، رویکرد خود را از توسعه صنایع سنگین به سمت توسعه پایدار شهر از طریق صنایع خلاق تغییر داده‌اند.

پیاده‌راه سازی چهارباغ با هدف بازآفرینی شهری

وی با بیان اینکه بازآفرینی فضاهای شهری و به ویژه محور تاریخی چهارباغ عباسی از جمله اقدامات بازآفرینی صورت گرفته در شهر اصفهان است، تصریح کرد: با پیاده راه‌سازی این خیابان و ساماندهی مشاغل، چهارباغ عباسی به محور عرضه و تولید صنایع خلاق تبدیل می‌شود.

شهردار اصفهان تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک چهارباغ عباسی به مسیری مناسب برای حضور طبقه خلاق و بهترین مکان برای گردشگری تجربه محور و گردشگری خلاق تبدیل خواهد شد.

وی بهره‌برداری از خط یک مترو را از جمله اقدامات شهرداری در راستای دستیابی به پایداری زیست محیطی عنوان کرد و افزود: این اقدام به منظور کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی پاک انجام شده است.

نوروزی برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه را از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی شهر اصفهان دانست و ادامه داد: این هفته فرهنگی نیز با همکاری طبقه خلاق جامعه اجرایی می‌شود. البته ما در انجام تمام این فعالیت‌ها ویژگی‌های هویتی خود را که ریشه در ملیت و دیانت‌ها دارد، حفظ کرده و تلاش می‌کنیم تا در چهار چوب سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم و بر این اساس معتقدیم که خلاقیت فرهنگی راهگشاست و طبقه خلاق باید در این راستا قدم بردارند.

از طبقه خلاق حمایت می کنیم

وی تاکید کرد: ما طبقه خلاق را حمایت می‌کنیم تا آنها شهر را به سمت اهداف توسعه پایدار و نهایتاً زندگی مطلوب شهری سوق دهند.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اصفهان قرن‌هاست با خلاقیت و فرهنگ خود به سان نگینی درخشان در جهان درخشیده است، گفت: امروز برای کنترل چالش‌های به وجود آمده برای شهر اصفهان در دهه‌های اخیر، راهی به جز بازگشت به طبقه خلاق و صنایع خلاق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روزگاری اصفهان، اولویت اول طبقه خلاق برای زندگی در منطقه بوده است، افزود: چند فرهنگی بودن اصفهان با حضور ادیان مختلف اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی مصداقی بر این مدعاست و ضروری است که همچنان از این ظرفیت بستری برای بروز فرهنگ و خلاقیت در شهر اصفهان و رسیدن به توسعه پایدار استفاده شود.

کد خبر 345941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.