آمریکا به دنبال الگوی کره شمالی برای ایران خواهد بود

یک تحلیل گر سیاسی گفت: به دلیل تفاوتهای میان ایران و کره شمالی، نمی توان نتیجه مذاکرات کره شمالی با آمریکا را به ایران هم تسری داد، هر چند تلاش آمریکایی‌ها این خواهد بود که الگوی کره شمالی را در مورد ایران هم پیاده کنند.

علی خرم در رابطه با نتایج مذاکرات کره شمالی با رییس جمهور آمریکا به خبرنگار ایمنا گفت: نتایج گفت‌وگوی این دو رییس جمهور پیرامون برنامه هسته‌ای کره شمالی از نظر ماهیت شکلی به این معنی است که  کره شمالی توافق کرده موضوع هسته ای را به یک نقطه پایانی برساند و در ازای آن به یک سری منافع اقتصادی برسد و این کشور از تحریم های ایجاد شده نجات پیدا کند.

وی افزود: البته این ظاهر قضیه و بخش ماهیتی و شکلی آن بود که آمریکایی ها خیلی روی آن سرمایه‌گذاری کرده و مانور دادند؛ زیرا شخص آقای ترامپ نیازمند به این سرمایه گذاری ومانور  بود و به این دستاورد مهم احتیاج داشت.

ترامپ به موفقیت مذاکرات با کره شمالی نیاز داشت

خرم تاکید کرد: تلاش ترامپ این بود که نشان بدهد در موضوع کره شمالی کم نیاورده و موفق شده است، تا از این طریق بتواند بر مشکلاتی که در این یک سال و نیم با آن روبه‌رو بوده نجات پیدا کند وبرگ برنده ای در دست داشته باشد.

وی تصریح کرد: این توافق «از نظر روانی» بسیار مهم است که وی موفق شده یک کشور هسته‌ای را به زانو در بیاورد، آنچنان که دستگاه دیپلماسی آمریکا در حال تبلیغ این موضوع است که آمریکا با روش اوباما موافق نبود؛ بلکه با روش ترامپ توانست بدون کمترین هزینه یک کشور هسته ای را وادار به تسلیم کند.

این تحلیل گر روابط بین الملل گفت: از نظر دولت ترامپ، این موضوع می تواند برای ایران هم کاربرد داشته باشد؛ گرچه ایران کشور هسته‌ای نبوده و نیست، ولی ترامپ سعی می کند از این موقعیت استفاده کرده تا اعلام کند روش من نسبت به روش اوباما مطلوب تر و رضایت بخش تر است، همچنین ترامپ نیاز دارد که این موضوع را به اروپایی ها نشان دهد که اگر چه شما با من همراه نبودید، ولی من توانستم سنگر به سنگر موفق شوم و مشکلات را از میان بردارم.

وی اظهار کرد: این موضوع می‌تواند برای ترامپ وجهه ای داشته باشد که آمریکا در سیاست جهانی همچنان قدرت شماره اول جهان است  و این قدرت را به سایرین و جهانیان نیز نشان می دهد.

کره شمالی؛ راه برون رفت آمریکا از انزوا در گروه ۷

خرم افزود: در چند روز گذشته، در جلسه گروه ۷ کشور صنعتی؛ آمریکا منزوی شد و حال به این حربه نیاز دارد که به گونه ای این انزوا را پاسخ دهد و مشکلات خودش را حل کند، به عبارتی ناچار است مشکلات پیش آمده برای سیاست خارجه دولتش را برطرف کند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر موفقیت در مذاکره با کره شمالی می تواند آمریکا را از جنبه شکلی تقویت کند، ولی از نظر محتوایی خیلی زود است که بگوییم آمریکا و کره شمالی توانسته اند به چه نتایجی برسند؛ چرا که در بیانیه‌ای که اعلام و صادر کردند چیزی نشان داده نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در جریان این مذاکره، پیرامون مسائل اساسی موفقیت به دست آمده، ولی به طور مثال آمریکایی ها چند بار قبل از ملاقات تاکید کرده بودند به چیزی کمتر است از خلع سلاح کره شمالی تن نمی‌دهیم در حالی که در این مذاکرات قول و قراری گذاشته نشد.

خرم گفت: البته خیلی طول خواهد کشید تا این دو کشور به نتایج محتوایی برسند و نمی توان پیرامون این توافق زود قضاوت کرد؛ باید منتظر آینده بود تا بدانیم این دو کشور تا کجاها توانسته اند به پیش بروند و این توافق چه مواردی را در بر می گیرد. 

می‌توان به جهانی آرام وصلح آمیزتر امیدوار بود

این تحلیل‌گر مسائل بین المللی افزود: این توافق از منظر امنیت بین المللی یک دستاورد خوب خواهد بود و اگر آمریکا دست از تهدید کره شمالی بردارد و کره شمالی را عصبانی نکند و همچنین کره شمالی هم حرکت تحریک آمیزی انجام ندهد، می‌توان به یک جهان آرامتر وصلح آمیز امیدوار بود. 

وی درادامه افزود: دراین موقعیت می توان تأثیر این دستاورد را روی برجام و پرونده هسته ای ایران هم دید؛ که البته این تاثیر از نظر شکلی خوب نیست؛ چرا که ترامپ بعد از پیروزی در برخورد با کره شمالی، با بیان درشت تری با ایران حرف خواهد زد و حتی اگر اروپایی ها هم بخواهند به ایران کمک کنند در مقابل اروپایی ها هم می ایستد.

وی یاد آور شد: حرف آمریکایی‌ها  این است که در برابر کره شمالی موفق شدیم و اگر با همین روش ادامه دهیم در مورد ایران هم موفق خواهیم شد و این دیدگاه تاثیرات منفی بر پرونده هسته ای ایران خواهد داشت.

ایران کره شمالی نیست

این استاد دانشگاه گفت: البته موقعیت ایران و کره شمالی بسیار متفاوت است و نمی توان نسخه کره شمالی را برای ایران هم پیچید؛ در مرحله اول ایران کشور هسته ای نیست، بلکه فقط  یک انرژی صلح‌آمیز هسته ای می‌خواهد که در راستای آن حرکت کند و به هیچ وجه ادعای ساخت سلاح هسته ای ندارد.

وی با اشاره به تفاوت دیگر ایران و کره شمالی افزود: تمام کشورهای اطراف کره شمالی علاقه مند بودند که این کشور را وادار به مصالحه با آمریکا کنند، ولی کشورهای  اطراف ایران با نگاهی بغض آلود و کینه ورز به ایران نگاه می کنند و اتفاقا نمی‌خواهند که ایران و آمریکا به نتایج مثبت برسد وتا جایی هم که می‌توانند برای به وجود نیامدن این رابطه بین  این دو کشور سنگ اندازی و تفرقه افکنی می کنند.

این تحلیل گر بین المللی تاکید کرد: حکومت کره شمالی فعالیت‌های خود را در زمینه هسته ای به طور واقعی یا غیر واقعی انجام داده و الکش را آویخته است و از همان ابتدا تمایل به مذاکره با آمریکا را داشت، ولی در ایران بنایی برای  مذاکره با آمریکا وجود ندارد.

خرم  گفت: از نظر جایگاه نیز، ایران از نظر استراتژیک با کره شمالی بسیار متفاوت است، بنابراین نمی توان نتیجه مذاکرات کره شمالی با آمریکا را به ایران هم تسری و تعمیم داد، هر چند تلاش آمریکایی‌ها این خواهد بود که الگوی کره شمالی را در مورد ایران هم پیاده کنند.

کد خبر 345915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.