تاج الدین: دیپلماسی شهری افکار عمومی دنیا را نسبت به ایران شکل می‌دهد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: دیپلماسی شهری مردمی‌تر و در سطح خُردتر است و نوعی دیپلماسی عمومی به حساب می آید که برای شکل دادن به افکار عمومی دنیا درباره ایران موثرتر است.

ناهید تاج الدین در خصوص اهمیت دیپلماسی شهری به خبرنگار ایمنا گفت: در شرایط کنونی در راستای هم افزایی با دیپلماسی خارجی می توانیم دیپلماسی های موازی از جمله دیپلماسی شهری را فعال کنیم و پیام ایران و ایرانیان را پررنگ تر و با صدای بلندتر به گوش جهانیان برسانیم.

وی افزود: از آنجا که دیپلماسی شهری مردمی تر و  در سطح خردتری است، نوعی دیپلماسی عمومی به حساب می آید و برای شکل دادن به افکار عمومی دنیا  درباره  ایران  موثرتر است.

تاج الدین تصریح کرد: به هر حال وقتی دو شهر یا دو خواهر شهر با یکدیگر ارتباط بگیرند پیوند آنها به واسطه آنکه اجتماعی  و مردمی است و لزوما سیاسی نیست، مستحکم تر از پیوند  دو حاکمیت است، البته به شرطی که دیپلماسی شهری ما عمیق باشد نه سطحی.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: متاسفانه کل دیپلماسی شهری ما در بسیاری از مواقع در کلیشه نام گذاشتن یک خیابان به نام خواهر شهر خلاصه شده، در حالی‌که  خواهر خواندگی به معنای پیوند عمیق مردم شناسانه میان دو شهر است.

وی افزود: خواهر خواندگی به معنای این است  که شهر و شهروندان دو خواهر شهر  وارد ارتباطی عمیق و اشتراک گذاری فرهنگی شوند، با سبک زندگی یکدیگر  آشنا شوند و تجربه های زیستن را با هم به اشتراک بگذارند  و حتی نوعی گردشگری فرهنگی میان آنها شکل بگیرد.

تاج الدین خاطر نشان کرد: بنابراین لازم است که خواهر خوانده های اصفهان تجربه های توسعه پایدار را با یکدیگر را به اشتراک بگذارند و صرفا به تبادل نام بر روی یک خیابان اکتفا نکنند.در این راستا به نظر می رسد دیپلماسی شهری می تواند یک دیپلماسی موازی و هم افزا در کنار دیپلماسی خارجی ایران باشد و افکار عمومی دنیا را نسبت به ایران شکل دهد و از این منظر  بسیار مهم است.

به گزارش ایمنا، دوازدهمین اجلاس شبکه شهرهای خلاق یونسکو از روز سه شنبه- ۲۲ خرداد- با حضور شهرداران مختلف کلانشهرهای حاضر در شبکه شهرهای خلاق جهان در کراکوف لهستان با سخنرانی شهرداران کراکوف و کاتوئیس افتتاح شد. هیئت ایرانی هم به صورت فعال در برنامه های این نشست حضور دارد و در حاشیه برنامه ها به تبادل مباحث مختلف مدیریت شهری با همتایان خود در جهان می پردازد.

در همین راستا پس از آیین افتتاحیه، دیداری میان شهرداران اصفهان و کراکوف صورت گرفت و دو طرف و بر عقد خواهرخواندگی این دو شهر تاکید کردند.

کد خبر 345897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.