تکنیک جدید پیشگیری از سرطان، باعث ابتلا به سرطان می‌شود!

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد ابزار ویرایش ژن موسوم به "CRISPR-Cas9" که دانشمندان امیدوار بودند از آن برای مبارزه با سرطان استفاده کنند، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس علمی ایمنا، ویرایش ژن‌ها موضوعی است که در چند سال گذشته نظر دانشمندان را به خود مشغول داشته است. در این روش از فناوری‌های بسیار حساس و دقیق استفاده می‌شود که به متخصصین اجازه می دهد بخش‌هایی از DNA انسانی را برای مقاصد درمانی تغییر دهند. در واقع فناوری‌های موجود در زمینه‌ ویرایش ژن ها کمک می‌کند که علاوه بر درمان بیماری‌هایی که تا کنون غیر قابل درمان شناخته شده‌اند برخی از عیوب ژنتیکی هم رفع شوند.
 

اما از طرفی نیز دانشمندان، علاقه‌مند به شیوه‌ مداخله در تنوع ژن‌هایی هستند که بیماری‌های خاصی مانند سرطان را افزایش می‌دهد. حال اگرچه روش ویرایش ژن ها و استفاده از ابزار CRISPR-Cas9 به نظر امیدوارکننده می‌آید، تحقیقات جدید حاکی از آن است که به کمک این روش نمی‌توانیم به نتیجه گیری خوبی برای مبارزه با سرطان برسیم. این در حالی است که دو مقاله پژوهشی مستقل که در مجله Medicine Now منتشر شده است، گزارش می‌دهند که ابزارهای ویرایش ژن عملا خطر ابتلا به سرطان را با شکستن یک مکانیزم بسیار خوب سلولی افزایش می‌دهند.
 

مطالعات صورت گرفته توسط دکتر اما هپانیمی و همکارانش از موسسه Karolinska در استکهلم سوئد و دانشگاه هلسینکی در فنلاند  نشان می‌دهد که استفاده از ابزار CRISPR-Cas9 برای ویرایش DNA در سلول های بنیادی انسان ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشد. به گفته دکتر هپانیمی و تیم تحقیقاتی او استفاده از ابزار CRISPR-Cas9 برای سلول‌های انسانی باعث فعال سازی پروتئین p53 می شود که DNA را به هم متصل می‌کند.
 

ابزار CRISPR-Cas9 بهترین عملکرد را در سلول‌های فاقد پروتئین p53 و یا سلول‌هایی که این پروتئین نمی‌تواند در آن ها فعال شود، دارد. حال نکته اینجاست که p53 یک پروتئین سرکوبگر تومور است. بنابراین در سلول‌هایی که فاقد P53 هستند و یا این پروتئین به طور منظم در آنها عمل نمی‌کند، ممکن است فعالسازی این پروتئین منجر به شکل گیری سلول‌های غیر طبیعی و در نتیجه باعث بدخیم شدن آنها شود.

کد خبر 345878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.