روز صفر آبی اصفهان؟

روزنامه شرق در یادداشتی راهکار برون رفت از بحران بی آبی اصفهان را نه ارائه آب معدنی و نه حفر چاه دانست بلکه معتقد است باید جیره بندی آغاز شود.

به گزارش ایمنا، در بخشی از این مطلب به قلم مهدی فصیحی آمده است: نگارنده قویا معتقد است باید به تنها راه باقی‌مانده یعنی جیره‌بندی آب توجه جدی کرد. البته نه به روش سنتی آن و آب‌رسانی با تانکر. جیره‌بندی باید مکانیزه شود. چگونه؟ در بهمن‌ماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای غیررسمی با یکی از مشاوران استاندار محترم اصفهان، عنوان کردم بی‌آبی مطلق شهر کیپ‌تاون آفریقای جنوبی جلوی چشم ماست و اخبار آن روزانه (در آن زمان) مخابره می‌شود.

می‌توان از آن مدل برای بی‌آبی محتمل شهر اصفهان استفاده کرد. در آن زمان هنوز شش ماه تا تابستان فرصت بود که البته آن فرصت سوخت. کیپ‌تاون «روز صفر» را برای ماه می‌ میلادی یعنی همین ایام پیش‌بینی کرده بود.
یکی از سناریوها که آن را اجرائی کرد، تعبیه ۲۰۰ ایستگاه‌ توزیع آب در چهارراه‌های سطح شهر بود. بنابراین به جای اینکه آب به خانه‌ اهالی شهر برود، اهالی شهر به محل توزیع آب می‌رفتند (و احتمالا همچنان می‌روند). شهر قم سال‌هاست از این مکانیسم برای تحویل آب شیرین در بسیاری از مناطق خود بهره‌ می‌گیرد. آقای استاندار! اجرای این ایستگاه‌های کارتی توزیع آب را هرچه زودتر آغاز کنید.

قیمت خودرو ترمز برید

روزنامه آرمان نیز در گزارشی به قلم امیر داداشی نوشت: خروج آمریکا از برجام و مطرح‌شدن احتمال قطع همکاری خودروسازان خارجی و توقف تولید خودروهای پسابرجامی باعث شده تا قیمت این خودروها در بازار به شدت افزایش یابد. در کنار این موضوع رشد نرخ دلار در بازار غیررسمی نیز باعث ایجاد التهاب مضاعف در بازار خودرو شده و قیمت تمام خودروها با افزایش همراه بوده است.

این در حالی است که انجمن قطعه‌سازان فرانسه در نامه‌ای رسمی اعلام کرده است به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهد و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بارها وعده بازگشت ثبات به بازار را داده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی به حدود ۹۰‌میلیون تومان نیز رسیده است. به‌عنوان مثال قیمت کارخانه مزدا۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱‌میلیون تومان است، اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵‌میلیون تومان رسیده است.

مقصد دوم نقدینگی

روزنامه اعتمان نیز در گزارشی نوشت: براساس اعلام مسوولان بانک مرکزی، مردم ایران از آذرماه گذشته تاکنون از طریق طرح پیش‌فروش سکه بیش ازهفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزاد ی خریده‌اند که معادل ٦٠ تن شمش طلا ست. سکه در اقتصاد ایران دارای چهار ویژگی است. نقد شونده است، قابلیت خروج از کشور را دارد، قیمت دلار در آن مستتر است و ارزش پول در آن حفظ می‌شود. تمامی این ویژگی‌ها سبب شده تا بازار سکه ریسک‌پذیری کمتری نسبت به سایر بازارها داشته باشد.

فعالیت در چنین بازاری برای همه بازیگران جذاب است. چه آنها که قصد دارند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند، چه کسانی که کسب و کارشان از این راه است و چه افرادی که فعالیت‌های سوداگرانه در بازار دارند. در شرایطی که انتظارات تورمی در اقتصاد ایران افزایش یافته، هوش اقتصادی آحاد اقتصادی حکم می‌کند که دارایی‌شان به سمت بازارهای کم‌ریسک حرکت کند که در غیاب بازار ارز، سکه جذاب‌ترین بازار برای حفظ دارایی‌هاست. در این میان اما یک خطر برای اقتصاد ایران در بلندمدت وجود دارد و آن اینکه با سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت بازار سکه، علاوه بر اینکه انتظارات تورمی افزایش می‌یابد، کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید سبب خواهد شد تا در آینده، رکود بر اقتصاد کشور حاکم شود.

انتظار برای تحقق برجام افزایش واردات را به دنبال داشت

روزنامه فرهیختگان هم در مقدمه مصاحبه با محمود دهقانی آورده است: طبق آمار سازمان توسعه تجارت، صادرات کشور در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۶/۶ درصد افزایشش یافته و در همین مدت واردات افزایش ۲۴ درصدی را تجربه کرده است. این وضعیت باعث شده است تراز تجاری بیش از هفت‌میلیارد دلار منفی شود. با خروج آمریکا از برجام به نظر می‌رسد مراودات بانکی و تجارت با چالش مواجه شود. این در حالی است که سهم کالاهای مصرفی از کل واردات افزایش یافته و این به‌معنای ضربه بیشتر به تولید داخل است. رویکرد تجاری دولت باعث شده حتی برخی اقتصاددانان حامی دولت نیز به‌صراحت دولت‌های یازدهم و دوازدهم را دولت واردات بنامند.

کد خبر 345873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.