پیام دوستی مسئولان شهری اصفهان از شهرکرد تا یزد

مدیران شهرداری اصفهان پس از دیدار و مذاکره با مسئولان شهرداری شهرکرد، این بار راهی یزد شدند، پیغام صلح و دوستی سوغات بردند و با هدف تقویت تعاملات شهر و شهروندی و افزایش دوستی دو شهر، با مدیران شهری یزد دیدار کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، طرح برخی مسائل ناخوشایند بین شهروندان دو شهر اصفهان و یزد به ویژه در فضای مجازی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان و معاون فرهنگی شهردار اصفهان را بر آن داشت تا در راستای افزایش تعاملات فرهنگی دو شهر اصفهان و یزد، دیداری را با مسئولان شهرداری یزد ترتیب دهند؛ دیداری که در آن از رابطه دیرین و سنخیت کهن این دو شهر، تفاهم فرهنگی، ایجاد خط همکاری و تعامل فرهنگی بین دو شهر اصفهان و یزد سخن به میان آمد و بر دوستی هر چه بیشتر میان این دو شهر تأکید شد. 

شهردار یزد در این نشست صمیمی با بیان ویژگی هایی از شهر یزد و مقایسه آن با شهر اصفهان، اظهارکرد: شهر یزد مانند اصفهان، شهری تاریخی و فرهنگی است و مردم و مسئولان آن اهتمام و دغدغه زیادی در خصوص صیانت از بافت تاریخی و میراث کهن این شهر دارند. 

مهدی جمالی نژاد با اشاره به ثبت جهانی شهر یزد افزود: این شهر بافت تاریخی و سنتی خود را به نحو مطلوبی حفظ کرده است. این بافت سنتی در روابط خانوادگی و بافت فرهنگی مردم یزد نیز حفظ شده و ارتباط مردم در این شهر از جنس روابط صمیمی خانوادگی در گذشته است. 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری نقش مهمی در حفظ و پاسداری از این فضا دارد، گفت: هر چه میزان حس تعلق مردم را نسبت به محلات بیشتر کنیم، به همان نسبت حس تعلق شهروندان نسبت به شهر نیز افزایش می یابد و این امر سبب بالا رفتن وفاق، همبستگی و انسجام ملی شده و آسیب های کشور را کاهش می دهد.  

شهردار یزد ایجاد بازارچه های مشترک صنایع دستی، استفاده از ظرفیت‌ هنرمندان دو شهر، اقدامات مشترک در حوزه معماری و موسیقی را از جمله اقدامات قابل انجام میان شهرداری های دو شهر اصفهان و یزد عنوان کرد. 

 

مردم اصفهان و یزد، شناخت و درک خوبی از یکدیگر دارند

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر یزد در این دیدار با بیان اینکه شاخصه و تفاوت شهر اصفهان خیابان چهارباغ و دیگر آثار تاریخی آن نیست، بلکه تفکری است که این آثار باشکوه را به وجود آورده، گفت: دید هنرشناسانه، تفکر بلند و عمیق در طراحی معماری بناهای تاریخی شهر اصفهان شاخصی است که این شهر را از شهرهای دیگر متفاوت ساخته است. میدان های بسیاری در جهان وجود دارد، اما میدان نقش جهان اصفهان بسیار متفاوت است و از وسعت دید مردم این شهر حکایت دارد. 

ونوس عامری تأکید کرد: مردم شهر یزد و اصفهان شباهت های فرهنگی و درک بسیار خوبی از یکدیگر دارند همین موضوع سبب می شود پروژه ها و اقدامات فرهنگی مشترکی را میان دو شهر مورد بررسی قرار دهیم.  

وی تأکید کرد: یزدی ها اعتقاد دارند اصفهانی ها از نظر ذوق هنری، یک گام جلوتر هستند. 

انسان محوری و معنا گرایی مؤلفه های ایجاد شهر فرهنگی

معاون شهردار اصفهان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نخستین قانون بلدیه ها در ایران در سال ۱۳۲۴ مصوب شده است، اظهار کرد: در آن زمان بیش از ۱۰ وظیفه به عهده شهرداری گذاشته شد که هم اکنون به بیش از ۴۰۰ وظیفه افزایش یافته و عمده این وظایف در حوزه فرهنگی و اجتماعی است. 

محمد عیدی افزود: شهرداری ها تا دهه ۸۰ رویکرد خدماتی و از این دهه به بعد در کنار رویکرد خدماتی، رویکرد فرهنگی نیز داشتند. از نیمه دهه ۸۰ به بعد سرعت تحولات به گونه ای است که رویکرد خدماتی در کنار اقدامات فرهنگی با تأکید بر فرهنگ شهرنشینی شکل می گیرد، زیرا شهرداری ها متوجه شدند اقدامات عمرانی نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد از همین رو کمیته ای با نام کمیته شهروندی در شهرداری ها تشکیل شد و تکالیف شهروندی را به مردم گوشزد کرد.  

 

تعامل، کلید حل مشکل آب

وی با اشاره به رویکرد شهر فرهنگی تصریح کرد: رویکرد شهرهای دنیا هم اکنون حرکت به سمت تحقق شهر فرهنگی است. در شهر فرهنگی، توازن بین انسان و بنا حفظ می شود و این تفکر وجود دارد که با شهر باید مانند یک موجود زنده رفتار کرد چراکه در غیر این صورت هیچ تضمینی برای احترام شهروند به شهر وجود ندارد. در این رویکرد، انسان، بنا و بنا، انسان را می سازد. 

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان زمینه تحقق شهر خلاق را ایجاد شهر فرهنگی دانست و گفت: برای رسیدن اصفهان به شهر فرهنگی گام های بسیاری مانند تک هدف بودن به جای هدف های پراکنده، تحقق خلاقیت های فرهنگی، احترام به حقوق فرهنگی شهروندان، توزیع عادلانه خدمات فرهنگی در شهر، مشارکت پذیری و مشارکت جویی شهروندان در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: شهرداری ها برای تحقق شهر فرهنگی نمی توانند به صورت نقطه ای عمل کنند، بنابراین اصفهان نمی تواند شهر فرهنگی را بدون نگاه به شهرهایی مانند یزد و شهرکرد که با اصفهان در یک محور تمدنی قرار دارند، ایجاد کند. شهر فرهنگی تولید ثروت خود را بر مبنای شهر فروشی یا همان فروش تراکم قرار نمی دهد، بلکه بر مبنای سرمایه های نمادین فرهنگی خود عمل می کند.

عیدی اظهار کرد: لازم است از تمام سرمایه های خود در بخش های مختلف فرهنگی، موسیقی، هنرهای تجسمی، ورزشی، گردشگری و ... که همان اقتصاد فرهنگ است به درستی استفاده کرده و سبب توسعه پایدار شهرها شویم.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعاملات اصفهان و یزد در حوزه گردشگری می تواند سبب رونق گردشگری شود، افزود: باید شبکه ای از شهرهای همگن برای بازتولید انسجام فرهنگی ایجاد کرد تا بتوانیم از برکات اقتصاد خلاق بهره مند شویم. 

وی گفت: مسئله ای مانند آب یک مسئله طبیعی در قالب زیست بوم است که جز با تعاملات منطقه ای حل نمی شود و در صورتی که هر کدام از شهرها در این موضوع به تنهایی برای خود عمل کنند، مشکلات همچنان باقی می ماند.

زمینه توسعه و آبادانی شهرها فراهم شود

مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان نیز در این نشست ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: مردان و زنان هنرمند و شریفی در شهرهای یزد، شهرکرد و اصفهان وجود دارند و شرافت مردم این شهرها می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد. 

ایمان حجتی افزود: باید زمینه درک متقابل میان مردم شهرها را ایجاد کرد تا از تبدیل مشکلات به بحران، جلوگیری شده و فرصت برای توسعه و آبادانی شهرها فراهم شود. 

 تشکیل اتاق فکر میان دو شهر یزد و اصفهان

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز در این دیدار، تشکیل اتاق فکر برای حل مسائل دو شهر به ویژه مسائل فرهنگی را پیشنهاد داد و گفت: در این اتاق فکر می توان با استفاده از اساتید مردم شناسی، جامعه شناسی و اقلیم شناسی، افراد تاثیر گذار و نخبه در حوزه های هنری و اهالی رسانه از هر سه استان یزد، شهرکرد و اصفهان و سمن های علاقمند و دارای طرح و ایده، برنامه های عملیاتی را در مورد مسائل مختلف پیگیری کرد.

عباس ملازینلی تصریح کرد: برگزاری تورهای گردشگری مشترک، اجرای برنامه های ورزشی و فرهنگی اعم از موسیقی و تئاتر با محوریت مسائل مدنظر از دیگر برنامه هایی است که می توان با همکاری شهرهای اصفهان، شهرکرد و یزد و در راستای تقویت رابطه شهروندان این سه شهر انجام داد.

ایجاد تعامل برای انسجام فرهنگی میان شهرهای یزد، اصفهان و شهرکرد، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری مشترک میان اصفهان و یزد، انجام اقدامات مشترک در حوزه شهروندی و گردشگری، ارائه راه حل های پایدار در حوزه آب و استفاده از نخبگان دو شهر از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست صمیمی بود که از سوی مسئولان فرهنگی شهرداری یزد و شهرداری اصفهان مطرح شد.

کد خبر 345860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.