۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
کابوس خرید جهیزیه ...

نوسان نرخ دلار و طلا در ماه‌های اخیر به سوژه‌ای مورد بحث و نگران کننده برای بسیاری از خانواده‌های اصفهانی به ویژه افراد درگیر تهیه جهیزیه و مراسم ازدواج تبدیل شده است. در واقع تصمیم گیری برای خرید در شرایطی که نرخ دلار و طلا با تغییرات لحظه‌ای مواجه است بسیار سخت است.

به گزارش ایمنا، گشایش سومین نمایشگاه جهیزیه، ملزومات و تسهیلات ازدواج در اصفهان از نمایشگاه‌های مورد توجه بسیاری از خانواده هایی است که این روزها مشغول تدارک دیدن مراسم ازدواج و تهیه جهیزیه هستند. مراسمی که خرج‌های جور واجور آغاز تا پایانش باعث نگرانی بسیاری از زوج‌ها و خانواده‌های آنها می‌شود.

به ویژه بخشی که مربوط به خرید جهیزیه و البته بخش اصلی جهیزیه هم شامل لوازم آشپزخانه می‌شود که به شدت تحت تاثیر نوسانات نرخ دلار قرار دارد. به طوری‌که خرید این اقلام برای تعدادی از خانواده‌ها تبدیل به یک کابوس شده است.

حتی بسیاری در انتظار کاهش نرخ دلار از خرید دست کشیده‌اند و منتظر افت قیمت‌ها هستند. موضوعی که به گفته مسئولان، دور از انتظار محسوب می‌شود. از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز از رکود بازار لوازم خانگی نگران هستند و امیدی به ارزان‌تر شدن مواد اولیه این کالاها ندارند. آنها می‌گویند با این وضعیت امکان ارزان‌تر شدن لوازم خانگی در بازار وجود ندارد و مردم هم باید این را بدانند. بسیاری بر این باورند طرح مسائلی مانند ارزان شدن اجناس در بازار تنها با ایجاد انتظار کاذب در میان خریداران، بازار را به رکود بیشتر می‌برد که به دنبال این موضوع تولیدکنندگان متضرر و در نهایت در بلندمدت منجر به تعطیلی صنایع لوازم خانگی می‌شود.

وابستگی قیمت لوازم خانگی به دلار

علی نعیمی یکی از فعالان این بازار در رابطه با احتمال کاهش نرخ‌ها در بازار می‌گوید: بازار لوازم خانگی از جمله بازارهایی است که اجناس زیادی در آن وابسته به واردات هستند و به این دلیل از نوسانات نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد.

وی یاد آور می‌شود: البته کالاهای تولید داخل هم مشمول تغییر قیمت‌های دلار هستند، چرا که در تولید بسیاری از این کالاها، به خصوص لوازم خانگی، از قطعات یا مواد اولیه وارداتی استفاده می‌شود، و این بر نرخ نهایی محصول تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که طبق اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت در این بخش تخلف است.

این فعال در ادامه صحبت‌هایش با انتقاد از رکود بازار می‌گوید: درگذشته بخش بزرگی از شلوغی بازار لوازم خانگی مربوط به خانواده‌هایی می‌شد که درصدد تهیه جهیزیه بودند اما در ماه‌های اخیر که نرخ دلار گران شده است اغلب خانواده‌ها در انتظار کاهش قیمت دلار دست از خرید کشیده‌اند و این موضوع منجر به رکود بیشتر بازار شده است.

واقعیت آن است که در شرایط فعلی بازار لوازم خانگی، متضرر واقعی مصرف کنندگانی هستند که حتی در شرایط گرانی لوازم خانگی مجبور به خرید این محصولات برای مصارفی چون جهیزیه هستند.

قیمت‌ها پائین نمی‌آید

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی می‌گوید: با وجود افزایش قیمت ارز و نیز افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران، شاهد افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی هستیم، برندهای داخلی لوازم خانگی بین پنج تا هشت درصد و برندهای خارجی بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

این مسئول تصریح می‌کند: مردم در انتظار افت قیمت‌ها نباشند زیرا کاهش قیمتی در این بازار صورت نخواهد گرفت، متاسفانه بخش بزرگی از بازار در اختیار برندهای خارجی لوازم خانگی است و واضح است که افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی قیمت این محصولات وارداتی دارد.

علاوه بر این، قیمت بخشی از مواد اولیه تولیدات لوازم خانگی در داخل هم وابسته به شرکت‌های دولتی است که با افزایش قیمت روبرو شده است. بدیهی است اگر درچنین شرایطی افزایش قیمت بر روی محصولات خود اعمال نکنند دچار ورشکستگی می‌شوند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار می‌کند: برخی از تولیدکنندگان حتی برای فروش محصولات خود تسهیلات ۴ درصدی می‌دهند و مبادرت به تعویض کالای فرسوده می‌کنند،  اما فعلا بزرگترین مشکلی که وجود دارد کاهش قدرت خرید مردم است که برای ورود به بازار با مشکل نبود نقدینگی مواجه هستند.

قیمت هر قلم کالا چقدر است؟

برای خرید بخش لوازم خانگی یک جهیزیه اقلامی چون یخچال، فریزر، گاز، جاروبرقی، ماشین لباسشویی، آبمیوه‌گیری، چرخ گوشت و ... از اصلی ترین موارد هستند، در سال‌های اخیر هم اجناسی مانند ماشین ظرف‌شویی، مایکروفر و سرخ‌کن و... نیز بر این موارد اضافه شده‌اند. اینگونه که اغلب خانواده‌ها خود را ملزم به تهیه آنها می‌دانند. لوازمی که این روزها تنوع بسیار زیادی در بازار دارد و بسته به امکانات و نوع برند، با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

کلیت قیمت برخی از این لوازم آشپزخانه از این قرار است:

یخچال و فریزر در مدل‌های گوناگون از حدود یک میلیون تومان آغاز و تا حدود ۲۰ میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود. اجاق گاز در بازار لوازم خانگی رنج قیمتی از حدود ۶۰۰ هزار تا شش میلیون تومان دارد. جاروبرقی در انواع مختلف از حدود ۲۰۰ هزار تومان تا سه میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود.

همچنین ماشین لباسشویی از حدود ۸۰۰ هزار تا هشت میلیون تومان عرضه می‌شود. انواع چرخ گوشت رنج قیمتی بین ۳۵۰ تا دو میلیون تومان در بازار لوازم خانگی دارد. آبمیوه‌گیری از دیگر لوازم آشپزخانه است که با رنج قیمتی ۱۵۰ هزار تا دو میلیون تومان فروخته می‌شود. زودپز و پلوپز نیز رنج قیمتی از ۱۵۰ تا یک میلیون تومان دارد.

ماشین ظرفشویی از ۲ میلیون شروع  و تا ۵ میلیون می‌رسد، همچنین مایکروفر از حدود ۷۰۰ هزار تا دو میلیون تومان قیمت دارد. سرخ‌کن در حدود قیمت ۵۰۰ هزار تا حدود دو میلیون تومان عرضه می‌شود.

البته این قیمت‌ها کلیت نرخ‌هایی است که در بورس فروش لوازم خانگی مشاهده شده و قیمت‌های کف و سقفی که برای هر یک از لوازم خانگی عنوان شده می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

در پایان ناگفته نماند که این اقلام فقط لوازم برقی آشپزخانه را در بر می‌گیرد. این درحالی است که سنگینی تهیه ظروف چینی و آرکوپال، انواع ظروف پخت و پز با اجناس گوناگون چدن، سرامیک و... به علاوه دیگر خرده ریزهای یک آشپزخانه همگی بر دوش خانواده هایی است که مشغول تهیه جهیزیه هستند.

البته خرید سرویس چوب اعم از مبلمان و سرویس خواب، فرش، لوستر و... از دیگر بخش‌های یک جهیزیه است که این روزها با توجه به رکود بازار، عدم توان مالی مردم و نوسانات نرخ دلار بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده است، تا جایی که گاهی تهیه جهیزیه ۱۰۰ میلیون تومانی به امری عادی تبدیل می‌شود و البته با شرایط فعلی نرخ ارز در مواردی بیش از این مبلغ باید هزینه کرد.

کد خبر 345855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.