۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۹
مرگ تدریجی کشاورزی دهاقان

دهاقان-خشکسالی مدت هاست چتر خود را در ایران باز کرده و هر روز شرایطی بحرانی تر از گذشته ایجاد می کند چرا که نبود آب تمامی خاطرات کشاورزی را شسته و به خواب ابدی خواهد برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، آب که نباشد زندگی انسان غیر ممکن می شود، درختان و زمین های کشاورزی از بین می رود و حتی جانوران هم رمقی برای زندگی ندارند. این روزها مساله آب دغدغه همه مردم و مسئولان است و نگرانی های بی حدی که اگر باران نبارد، باید به چه امیدی زندگی کرد، افکار همگان را درگیر کرده است.

وضعیت بارندگی در زمستان سال گذشته نامساعد بود و باران های موسمی نیز حتی نتوانست ذره ای از این نگرانی هارا کم کند و امروز ردپای مرگ طبیعت، در دهاقان دیده می شود.

کره نام یکی از روستاهای دهاقان است که در فاصله شش کیلومتری این شهرستان قرار دارد، در گذشته ای نه چندان دور کشاورزی و باغبانی در این روستا زبانزد مردم این شهرستان بود و به سبب همین موضوع مناظر زیبا و دل فریبی را از حاشیه جاده روستای کرده ایجاد کرده بود و چشم هر رهگذری را به خود خیره می کرد. اگر چه خشکسالی دامن خود را در این روستا نیز پهن کرده واز زیبایی آن کاسته، اما هنوز درختانی هستند که اگر به دادشان نرسیم، نابود می شوند.

۴۰ هزار درخت تنومند در حال خشک شدن

سلمان آقالر، دهیار روستای کره دهاقان، با بیان اینکه وضعیت آب کشاورزی این روستا مطلوب نیست، می گوید: اگر شرایط به همین صورت همین پیش برود، تمام درختان و باغ ها از بین می روند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با حضور کشاورزان می افزاید: درصدد هستیم از هرجایی که ممکن و میسر باشد، برای حفظ درختان کهنسال به وسیله تانکر آبرسانی کنیم و از بخشداری، شهرداری، اداره جهاد کشاورزی و...نیز می خواهیم مساعدت های لازم را انجام دهند.

دهیار روستای کره دهاقان با بیان اینکه صحراهای کشاورزی خشک شده اند از بازسازی تنها جوی آبی که از رودخانه شکر دهاقان سرچشمه می گیرد خبر می دهد و می افزاید: برای این عملیات ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده، اما هدر رفت آب در مسیر باعث می شود از تنها منبع آب کشاورزی روستا استفاده مطلوب نشود.

آقالر با بیان اینکه بیشترین باغ ها و درختان در روستای کره وجود دارد، می گوید: خشکسالی باعث شده بیش از ۴۰ هزار درخت و ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خطر نابودی قرار بگیرند در واقع می توان گفت کشاورزی این روستا از مرز بحران نیز فراتر رفته و چشم کشاورزان به باران رحمت خدا و همکاری مسئولان دوخته شده است.

وی می افزاید: با اداره جهاد کشاورزی نیز به توافق رسیده ایم یک حلقه چاه بحران برای جلوگیری از نابودی درختان اختصاص یابد، اما برای این کار نیز هزینه یک میلیارد ریالی لازم است.

کاهش۵۰درصدی بارندگی در دهاقان

علی اصغر قاسمیان، فرماندار شهرستان دهاقان با اشاره به اهمیت حفظ درختان کهنسال می گوید: دهاقان در شرایط سخت کم آبی به سر می برد و مشکلاتی که با بارش کم نزولات آسمانی پدید آمده باعث کم شدن منابع آب و سفره های زیرزمینی شده است.

وی با اشاره به کاهش۵۰درصدی بارندگی در شهرستان، خاطرنشان می کند: در چنین شرایطی باید مدیریت تولید، عرضه و مصرف بهتر صورت گیرد و در زمینه مقابله با خشکسالی نیز جلسات متعدد با کشاورزان، دهیاران، مسئولان ادارات استان و شهرستان گرفته شده و امیدواریم بتوانیم مدیریت مطلوبی انجام دهیم.

فرماندار شهرستان دهاقان، از اختصاص۵۰ میلیارد ریال به بازسازی قنوات خبر می دهد و می افزاید: امیدواریم در سال جاری با تخصیص اعتبارات و همچنین بارندگی هایی که خواهیم داشت، معضل بزرگ خشکسالی به زودی رفع شود.

کد خبر 345846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.