۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
تنها وارد چاه نشوید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت: سقوط در چاه با توجه به افزایش نیاز آبی کشاورزان و اقدام برای توسعه برداشت آب از چاه‌ها اتفاق می‌افتد.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه با شروع فصل گرما نیاز آبی کشاورزان و باغ‌داران افزایش می‌یابد، اظهار کرد: اکثر این افراد برای تامین آب مورد نیاز خود از آب چاه به صورت اختصاصی و یا شراکتی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه با افزایش نیاز آبی کشاورزان اغلب کشاورزان نسبت به افزایش عمق چاه (میله) اقدام می‌کنند، افزود: باید توجه داشت که در این بین اغلب افراد نکات ایمنی را رعایت نمی‌کنند و بعضاً دچار حادثه می‌شوند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه کشاورزان علاوه بر افزایش عمق چاه نسبت به حفر کانال‌های فرعی در چاه و یا نصب پمپاژ برای برداشت بیشتر آب نیز استفاده می‌کنند، اضافه کرد: همه این اقدامات باید توسط افراد متخصص انجام شود و در غیر این صورت دچار حادثه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت و امدادرسانی به حوادث در چاه‌ نیاز به تخصص‌های ویژه دارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که امدادرسانی در چاه بسیار سخت و چنانچه فرد غیر متخصص قصد انجام امدادرسانی را داشته باشد خود می‌تواند مانعی برای نجات فرد اولی باشد که در عمق چاه درگیر حادثه شده است.

شریعتی عمق چاه‌های موجود در شهر اصفهان را بین ۳۵ تا ۱۰۰ متر عنوان کرد و گفت: سازمان آتش‌نشانی با توجه به ویژگی‌های امدادرسانی به افرادی که در چاه سقوط کرده‌اند مرزهای ایمنی را شکسته و در این زمینه در خارج از محدوده شهر اصفهان نیز امدادرسانی می‌کند.

وی تعداد حوادث چاه در شهر اصفهان در سال جاری را پنج مورد اعلام کرد و گفت: البته باید توجه داشت که بارش‌های اخیر منجر به کاهش این گونه حوادث شده است و امید داریم با ورود به فصل تابستان با کاهش حوادث در این زمینه روبه رو باشیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: در سال ۹۶ نیز ۱۳ حادثه سقوط در چاه به ستاد فرماندهی آتش نشانی شهرداری اصفهان اعلام و امدادرسانی شده است.

وی مرگ و میر در چاه فاضلاب را نیز از دیگر چالش‌های شهر اصفهان عنوان کرد و افزود: برخی از افراد غیر متخصص به اشتباه بر این باور هستند که می‌توانند به چاه فاضلاب ورود کنند و اقدامات مورد نیاز را انجام دهند و این در حالی است که اغلب این افراد به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی دچار گارگرفتگی شده و جان خود را از دست می‌دهند.

شریعتی تصریح کرد: اغلب حوادث ناشی از گازگرفتگی در چاه در بین کارگران شرکت آب و فاضلاب و همچنین کارگران کارخانه‌های صنعتی اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص رعایت نکات ایمنی در هنگام ورود افراد به چاه اظهار کرد: در گام اول باید توجه داشت که افراد نباید تنهایی وارد چاه شوند ضمن اینکه باید در هنگام ورود به چاه از طناب‌های نجات استفاده کنند و لباس عایق نسبت به برق گرفتگی نیز به تن داشته باشند.

کد خبر 345832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.