فرصت برای مرمت بازار تاریخی را از دست ندهیم

شهرضا – شهردار شهرضا گفت: بازار، بزرگترین اثر تاریخی شهرضا است و بخش مهمی از هویت تاریخی مردم این شهر محسوب می‌شود.

رحیم جافری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با بیان اینکه بافت قدیمی شهر شناسنامه این شهر است و وظیفه ما نگهداری از این آثار باستانی است، تصریح کرد: بازار شهرضا، یکی از مهم ترین آثار تاریخی این شهر است که در آستانه تخریب قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر برای مرمت آن اقدام شود.

وی ادامه داد: اهمیت بازار تاریخی شهرضا و نقش آن در هویت بخشی به شهر مشخص است، اکنون زمان آن نیست که در این باره سخن بگوییم، بلکه لازم است در میدان عمل برای حفظ آن تلاش کنیم.

شهردار شهرضا با بیان اینکه بازار جزء محلات هدف در طرح بازآفرینی شهری نیست، تأکید کرد: شهرداری آماده همکاری برای مرمت این بنای تاریخی است، اما لازم بوده در ابتدا براساس نقشه راه برنامه ریزی کرد و اطلاع رسانی عمومی برای آغاز طرح مقاوم‌سازی آن، انجام شود.

جافری تصریح کرد: در حال حاضر مواردی همچون سیم کشی‌ها، درهای برقی و آثار نامتجانسی در بازار به کار رفته که این موارد باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ ساختار تاریخی بازار شهرضا، اظهار کرد: پیمانکار این مجموعه باید مورد تأیید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، چراکه این عملیات یک کار تخصصی است، بنابراین پیمانکارانی باید انتخاب شوند که بتوانند متناسب با ساختار این مجموعه تاریخی فعالیت کنند.

شهردار شهرضا ادامه داد: پیش از این با پیگیری‌های نماینده کتابچه‌ای تدوین و در آن نقش هر یک از دستگاه‌های مسئول مشخص شد که شهرداری هم طبق آن حاضر به همکاری است.

جافری با اشاره به گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرضا، تصریح کرد: وضعیت نامناسب سیم‌کشی و برق بازار باید اصلاح شود زیرا عامل اصلی دو حادثه سال ۹۶ و یک حادثه سال ۹۷ در این بازار تاریخی همین مسئله بوده است.

وی گفت: سیستم هشدار حریق این بنای تاریخی نیز باید ایجاد و به سامانه ۱۲۵ متصل شود تا در صورت بروز خطر محل وقوع حوادث شناسایی شود.

شهردار شهرضا با بیان اینکه غرفه‌هایی که در بازار مجهز به کپسول اطفاء حریق نیستند باید ملزم به تهیه این کپسول شوند، اظهار کرد: تیمچه‌هایی که تبدیل به انبار شده‌اند اگر دچار حریق شوند، به سادگی قابل دسترسی و کنترل نیستند، البته در این زمینه اخطارهای لازم به اتاق اصناف داده شده است، اما لازم است تدابیر لازم برای ایجاد مسیر دسترسی آتش نشانان فراهم شود.

جافری اضافه کرد: شیرهای هیدرانت باید به فواصل ۲۰ متر در محل‌های سرپوشیده که امکان تردد خودروهای آتش نشانی در آن‌ها وجود ندارد جانمایی شود، در حال حاضر با همکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان ۱۴ نقطه جدید شناسایی شده تا شیرهای جدید نصب شود.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های تشویقی شهرداری برای بازسازی و احیا بافت فرسوده شهری، گفت: ۷۰ درصد از عوارض شهرداری به افرادی که بنای خود را در این محله‌ها بازسازی کنند، تخفیف داده می شود.

کد خبر 345818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.