ایران نباید صرفا به دنبال حفظ برجام باشد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: ایران نباید صرفا تقاضای حفظ برجام را از کشورهای عضو شانگهای داشته باشد، اگر این کشورها با نگاه استراتژیک به ایران بنگرند، این از مهمترین دستاوردها خواهد بود.

محمد صادقیه در رابطه با موقعیت کنونی ایران در شرایط بین المللی به خبرنگار ایمنا گفت: در شرایط کنونی ترامپ در اجلاس گروه ۷ در پی منافع آمریکا و اشتغال زایی است و قصد دارد قواعد بازی را در این گروه با اعمال تعرفه های جدید تجاری دگرگون کند؛ چنین رویکردی سبب شده است تا آمریکا با مخالفت های گروه هفت مواجه شود؛ در نتیجه شاهد یک افتراق و جدایی در این گروه هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: ولی خوشبختانه در اجلاس شانگهای عکس این موضوع را شاهد بودیم؛ در این اجلاس با وجود اینکه کشورها از سیستم انتخاباتی یا سایر ویژگی های گروه ۷ برخوردار نیستند، ولی نظام های مستقل خود را دارند.

وی افزود: اشتراک اعضای اجلاس شانگهای در موضوع «مبارزه با تروریسم» بسیار برجسته است و این کشورها برخلاف آمریکا و بعضی از اعضای گروه ۷ ، قرائت مشترکی از تروریسم و  مباحث منطقه‌ای غرب آسیا دارند؛ این در حالی است که کشورهای اصلی در سازمان شانگهای در شورای امنیت هم دارای حق وتو هستند و می‌توانند نسبت به ایران یک نگاه استراتژیک وژئو استراتژیک داشته باشند.

صادقیه تأکید کرد: بنابراین ایران نباید صرفا تقاضای حفظ برجام را از این کشورها داشته باشد، اگر کشورهای عضو شانگهای با نگاه استراتژیک به ایران بنگرند، یعنی قدرت و پتانسیلهای  جغرافیایی و توان و نفوذ منطقه ای ایران را در نظر بگیرند، این از مهمترین دستاوردها خواهد بود.

وی تصریح کرد: موقعیت ژئو استراتژیک و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در منطقه از جمله سوریه و سایرکشورهایی که مورد منازعه هستند می تواند اهرم قدرتی برای جذب همکاری کشورهای اعضای اجلاس شانگهای به ویژه کشورهایی مثل روسیه و چین  باشد؛ چرا که این دو کشور به صورت سیستماتیک چنین دیدگاهی نسبت به ایران دارند.

ایران آخرین سنگر روسیه و چین در مقابل نفوذ غرب

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: روسیه و چین به صورت ناخودآگاه ایران را آخرین سنگر خود در مقابل نفوذ غرب می‌دانند؛ از منظر روسیه اگر ایران از دست برود و شرایط دگرگون شود باز هم داستان استراق سمع در رامسر که در رژیم پهلوی اتفاق افتاد( درسال‌های نخست پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، سیا به سرعت به کار نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های عظیم و مدرن جاسوسی ـ اطلاعاتی و استراق سمع در نقاطی از قلمرو شمالی ایران اقدام کرد تا علاوه بر کنترل فعالیت‌های جاسوسی شوروی از مجموعه فعالیتهای تکنولوژیکی، نظامی، موشکی و ... آن کشور اطلاع یابد)، به صورت جدی تر تکرار می شود.

وی افزود: از دیدگاه چین نیز اگر ایران از دست برود، راه زمینی ابریشم و بخش دریایی راه ابریشم که به بندر چابهار برمی‌گردد از دست خواهد رفت، این همه بیانگر این موضوع است که ایران از موقعیت و اهمیتی بسیار بیشتر از آنچه که الان برای خود تصور می کند، برخوردار است.

صادقیه گفت:دیدگاه کشورهای اصلی عضو شانگهای این است که  آینده جهان یک جهان چند قطبی است که ترکیبی از چند قدرت است؛ در واقع آینده جهان بر این مبنا که یک قطب آن آمریکا و قطب های دیگر روسیه یا چین باشد، نیست.

وی افزود: طبیعی است که در این میان ایران می تواند با عملکرد درست و ارائه نمای صحیح از آینده جهان، جایگاه خود را تبیین و با توجه به نفوذ منطقه‌ای، موقعیت استراتژیک وژئو استراتژیک، بازار ۸۰ میلیونی و سایر ویژگیهای برجسته خود،  در ذهن قدرتهای آسیایی ماندگار شود و آنها را مجاب کند که ایران را هم جزو گروه و بلوک خود داشته باشند.

کد خبر 345816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.