تعیین محل تجمعات مردمی در حد مانور نباشد

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: تصمیم به ایجاد شرایطی برای تجمعات مردمی خوب، ولی بیشتر شبیه به یک مانور است؛ تحول واقعی زمانی رخ می دهد که احزاب و گروه ها به عنوان قطب تصمیم گیری و تصمیم سازی جایگاه داشته باشند.

محمود حسینی در خصوص ایجاد اماکنی برای بروز اعتراضات و تجمع مردم به خبرنگار ایمنا گفت: واقعیت این است که تعیین اماکن برای تجمع، به عنوان مقدمه ای برای فعالیت بهتر احزاب دارای اهمیت است، اما چنانکه قرار باشد تنها به حواشی پرداخته شود، احزاب جایگاه خود را پیدا نمی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران افزود: به هرحال باید نقش احزاب در کشور مشخص و تعریف شده باشد؛ نه اینکه فعالیت احزاب، تنها در فصول خاصی مانند فصل انتخابات و برای گرم کردن تنور انتخابات یا رسیدن به سمت و قدرت باشد.

احزاب قطب تصمیم سازی باشند و دولت سایه تشکیل بدهند

وی تأکید کرد: در حال حاضر  تصمیم به ایجاد شرایطی برای تجمعات خوب، ولی بیشتر شبیه به یک مانور است؛ تحول واقعی زمانی رخ می دهد که احزاب و گروه ها به عنوان قطب تصمیم گیری و تصمیم سازی جایگاه داشته باشند.

حسینی در خصوص وضعیت احزاب گفت: احزاب باید هدف و انتظام لازم را داشته باشند، بتوانند برنامه برای کشور بنویسند و ارایه کنند، پیشنهاد درست داشته باشند و دولت سایه تشکیل بدهند، کاری که احزاب تمام دنیا انجام می دهند.

این فعال اصلاح طلب گفت:  البته تعدد احزاب نیز مشکلاتی دارد؛ به هرحال سه یا چهار گرایش سیاسی وجود دارد و احزاب باید در حول این سه یا چهار گرایش شکل بگیرند و کنار یکدیگر کار کنند و برای کشور برنامه و طرح ارائه کنند نه اینکه  ۵۰ یا ۱۰۰ حزب داشته باشیم.

دموکراسی بدون فعالیت حزبی، معنا ندارد

وی تأکید کرد: داشتن ۵۰ یا ۱۰۰ حزب  که تنها در افراد و موقعیت جغرافیایی با هم متفاوت اما در اهداف مشترک هستند، فایده ای ندارد. احزاب  باید بر اساس گرایش  با یکدیگر ادغام شوند تا در نهایت چهار یا پنج حزب قوی داشته باشیم که به صورت سازنده عمل می کنند؛ همان گونه که در جهان وجود دارد.

این فعال سیاسی در خصوص لزوم وجود احزاب گفت: نظام پارلمانی، نظام انتخاباتی یا دموکراسی بدون فعالیت حزبی، معنا ندارد. احزاب، زینت المجالس نیستند؛ بلکه تشکل‌های  شناسنامه داری هستند که برنامه ای برای کشور دارند. احزاب باید بتوانند وضع موجود را نقد کنند و برای امنیت، توسعه، اشتغال و چالش‌هایی که کشور با آن مواجه است، برنامه داشته و پاسخگو باشند؛ اگر این چنین باشد می توانیم ادعا کنیم دموکراسی داریم.

۱۱۰ سال پیش مشروطه خواهان اهمیت احزاب را فهمیدند

استاندار اسبق اصفهان در مورد تاریخچه فعالیت احزاب در ایران گفت: در صدر مشروطیت ابتدا احزاب مطرح نبودند، اما  شاهد هستیم که ۱۱۰ سال پیش انجمن ها در ایران وجود داشتند و مشروطه خواهان به این باور رسیده بودند که اگر می خواهند دموکراسی واقعی داشته باشند،  باید در قالب انجمن ها فعالیت کنند، همین امر باعث شد که ۱۱۰  سال پیش در ایران، انجمن هایی ایجاد شود و البته بعد از آن احزاب جای انجمن ها را گرفتند و این اقدام درستی بود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران افزود: اگر به کتاب آیت الله نائینی نگاه کنید، خواهید دید؛ ایشان به انجمن ها اشاره کرده و این امر نشان می دهد که انجام فعالیتهای سیاسی در این قالب تدبیری بوده است که  حتی علما و مراجع نیز به آن توجه داشته اند.

بعدها با رسیدن پهلوی به حکومت، رضا شاه با احزاب میانه خوبی نداشت، با وجود اینکه وی بسیاری از الگو ها را از آتاتورک گرفته بود، ولی در مورد احزاب  الگو برداری نکرد. در واقع رضا شاه،  مجلس و دیگر نهادهای مردمسالارانه را ایجاد و حفظ کرد، اما می توان گفت همه آنها را از محتوای واقعی تهی و ظاهر را حفظ کرد.

گفت وگو و تشکیل خانه احزاب در اولویت است

این فعال سیاسی اصلاخ طلب در خصوص فعالیت احزاب پس از انقلاب اسلامی توضیح داد: پس از یک مدت کوتاه از پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ شروع شد و شرایط برای فعالیت احزاب، مناسب نبود؛ تا اینکه پس از  دوم خرداد ۷۶ ، فعالیت احزاب شروع شد؛ هر چند تا امروز شکل واقعی خود را پیدا نکرده است.

 حسینی تأکید کرد: من ضمن اینکه از پیشنهاد ایجاد فضاهایی برای طرح مطالبات مردمی استقبال می کنم، اما معتقدم قبل از هر چیز گفت وگوی احزاب و شکل گیری نهادهایی مانند خانه احزاب لازم است و انتظار می رود که در کشور احزاب تعریف شوند تا بتوانند بر حکومت و تصمیم سازی ها تاثیر گذار باشند. اقدام فعلی بیشتر حاشیه ای از متن است،  متن این است که  احزاب با دیدگاه‌ها، اهداف و گرایش‌های مشخص بتوانند در نظام پارلمانی و دموکراسی کشورمان شکل بگیرند و فعالیت کنند.

به گزارش ایمنا، در جلسه عصر یکشنبه هیئت دولت به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور با هدف ساماندهی برگزاری تجمعات مردمی، محل‌های مناسب برای این اقدام پیش‌بینی و تعیین شد.

بر این اساس، ورزشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در کلانشهر تهران تعیین شدند.

کد خبر 345804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.