معمای پرواز سکه

روزنامه فرهیختگان در گزارش تیتر یک خود به بررسی دلایل افزایش بی حد قیمت سکه پرداخت.

به گزارش ایمنا، در این گزارش آمده است: در حالی که قیمت هر انس طلای جهانی کاهش داشته است و قیمت دلار نیز با نرخ نسبتا ثابتی معامله می‌شود، دلیل اصلی گرانی سکه و طلا در ایران چیست؟ «دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» این رقم، (قیمت لحظه‌ای) قیمت یک سکه بهار آزادی است که روز گذشته با ثبت یک رکورد بی‌سابقه در بازار طلا، به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسید.

سکه تمام بهار آزادی در حالی با افزایش بی‌سابقه قیمت روبه‌رو شد که به تعبیر برخی کارشناسان اقتصادی، این قیمت‌ها واقعی نیست و در حالی که نرخ هر انس جهانی طلا در یک ماه اخیر، از هزار و ۳۱۹ دلار به هزار و ۲۹۸ دلار کاهش پیدا کرده است، قیمت سکه از مولفه‌های دیگری تبعیت می‌کند. تجربه نشان می‌دهد سیر صعودی قیمت سکه در ایران، کمتر عقبگرد داشته است.

به عبارت دیگر، بازار سکه هیچ‌گاه با کاهش قیمت قابل توجهی روبه‌رو نبوده است.

صف کشی بانک‌ها مقابل اجرای قانون

روزنامه شرق نیز در صفحه اقتصادی خود با اشاره به دعوای سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی نوشت: درحالی‌که تلاش‌ها برای به‌تصویب‌رساندن لایحه کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس فعلا به در بسته خورده و در پی سنگ‌اندازی‌ها دو ماه به تعلیق درآمده، بانک مرکزی و سیستم بانکی نیز در همان راستا از دادن اطلاعات به حساب‌های مشکوک به پول‌شویی به این سازمان خودداری می‌کنند.

هرچند در اصل بر مبنای قانون سیستم بانکی مکلف است این داده‌ها را در اختیار کمیته مبارزه با پول‌شویی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دهد، اما شواهد حاکی از آن است که این اراده در سیستم بانکی هنوز وجود ندارد و جنگ زرگری بر سر این لایحه مرتبط نیز بر طبق همین نبود همکاری‌های ناشی از ازدست‌دادن مشتری در سیستم بانکی، راه به جایی نخواهد برد.

قاچاق میلیاردی لوازم زیبایی

در مطلبی به قلم سحر افشاری در روزنامه آرمان نیز آمده است: سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲‌ میلیارد و ۱۰۰ ‌میلیون دلار است که این یعنی ۳۰‌درصد بازار فروش لوازم آرایشی متعلق به ایران است.

با توجه به اینکه موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران پنج ‌میلیارد دلار اعلام کرده ممکن است این‌ درصد بیش از آمار اعلام شده باشد. بر اساس آمار منتشرشده حدود ۱۷‌میلیون زن ایرانی در سال، ۱۰ تریلیون و ۲۰۰‌ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند و سبب سود کشورهای دیگری چون چین، ترکیه و تایلند که بازارهای لوازم آرایشی ایران را در اختیار دارند، می‌شوند.

با پول‌های کلانی که صرف چنین هزینه‌هایی می‌شود می‌توان مشکلات بسیاری را حل کرد؛ مشکلاتی چون کنترل ریزگردها، نبود امکانات در مناطق محروم و زلزله‌زده، کمبود مدارس و خانه و ایجاد آن به قدر تقاضای مردم در کشور که در چنین شرایطی قطعا باید به روند واردات و قاچاق این محصول به قدر نیاز توجه کرد.

چرایی افت سرمایه‌گذاری در گردشگری

در یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد به قلم ابراهیم بای سلامی هم آمده است: سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت گردشگری کشورهای در حال توسعه در سه دهه اخیر از رشد روز افزونی برخوردار بوده است. برحسب گزارش‌های بین‌المللی از کل ۵۳۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده در دنیا در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار آن به بخش خدمات تعلق داشته و از این مبلغ بیش از ۲۷۰ میلیارد دلار آن متعلق به صنعت گردشگری بوده. به عبارت دیگر، صنعت گردشگری بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی جهان را در این سال در برگرفته است.

در راستای گسترش فرآیند میزبانی و میهمانی در جهان، استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی در استراتژی ملی و بین‌المللی اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است. در ایران، بعد از پیروزی دکتر حسن روحانی و استقرار دولت تدبیر و امید شرکت‌های بزرگ خارجی به‌ویژه از کشورهای اروپایی استقبال گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران داشتند و با امضای توافق‌نامه برجام، این استقبال مضاعف و برای صنعت گردشگری فرصتی بیشتر از دیگر صنایع مهیا شد.

کد خبر 345788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.