هنگام تهدید به هتک حیثیت در فضای مجازی چه کنیم؟

رییس پلیس فتای استان اصفهان گفت: در صورتی‌که بانوان قبل از هتک حیثیت مورد تهدید قرار می‌گیرند باید در گام نخست موضوع را با پلیس در جریان بگذارند و فرد تهدید کننده را با خود همراه ساخته، با هماهنگی پلیس ملاقاتی را با وی داشته باشد تا در نهایت این فرد شناسایی و دستگیر شود.

سرهنگ سید مصطفی مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به گسترگی فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی به‌عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی عمومی بوده و جایگاه یک رسانه‌های نوین و پرقدرت اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی بر شکل‌گیری افکار عمومی اضافه کرد: کاربران باید در نظر بگیرند هرکدام از اطلاعاتی که در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند چه میزان بر افکار آن‌ها تأثیر گذار است.

رییس پلیس فتای استان اصفهان بابیان اینکه فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده‌ای از جوانان به وجود آورده است، افزود: شبکه‌های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت‌ساز شده و عوامل معنا ساز هویتی را دستخوش تغییر کرده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار اصلی تعاملات اجتماعی است، افزود: انتقال حتی یک متن کوچک می‌تواند اثر گذاری بسیار بزرگی بر جامعه هدف داشته باشد چراکه هرکدام از کاربران فضای مجازی بهره‌بردار و بهره‌مند از اطلاعات هستند و در نتیجه همه کاربران حق دریافت اطلاعات خوب و مفید و مکلف به ارسال مطالب تأثیرگذار هستند.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به افزایش مراجعات بانوان در استان اصفهان به منظور شکایت از هتک حیثیت در فضای مجازی اظهار کرد: در این زمینه به همه کسانی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند توصیه می‌شود که در گام اول خانواده‌هایشان را در جریان بگذارند و در گام بعدی با طرح شکایت موضوع را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: در صورتی که بانوان قبل از هتک حیثیت مورد تهدید قرار می‌گیرند باید در گام نخست موضوع را با پلیس در جریان بگذارند و فرد تهدید کننده را با خود همراه ساخته و با هماهنگی پلیس ملاقاتی را با وی داشته باشد تا در نهایت این فرد شناسایی و دستگیر شود.

رییس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به مجازارت محکوم خواهد شد، اظهار کرد: این افراد به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

کد خبر 345694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.