کنکوری‌ها دیگر کتاب جدید نخوانند

داوطلبان کنکوری‌ دره باز زمانی کوتاه تا برگزاری آزمون سراسری هیچگونه کتاب جدیدی را نخوانند و تنها به مرور آنچه خوانده اند اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور خوره‌ای است که از سال‌ اول دبیرستان به جان بسیاری از دانش آموزان و خانواده هایشان می‌افتد و هر روز که به این آزمون بزرگ نزدیک می‌شوند این غول بزرگ بیشتر خودنمایی می‌کند و لحظه به لحظه اضطراب و استرس دانش آموزان و خانواده آنها را دو چندان می‌کند. همه دست یافتن به اعتبار اجتماعی را به شرط شکست دادن غول کنکور می‌دانند و بر این باورند کسی که مدرک دانشگاهی داشته باشد می‌تواند از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

در این بین رفتار صحیح با دانش‌آموزان از سوی خانواده و اطرافیان می‌تواند در کاهش استرس در نوجوانان کمک قابل توجهی داشته باشد. از این رو به منظور آشنایی با روش‌های کاهش استرس در وجود کسانی که قرار است در این آزمون شرکت کنند با نیره وکیلی‌زاده، کارشناس ارشد مشاوره و مدیر خانه نوجوان گفت‌وگو کرده‌ایم.

مدت زمان زیادی تا برگزاری آزمون سراسری ۹۷ نمانده است در این زمان کوتاه چه پیشنهادی را به خانواده‌ها برای تقویت روحیه فرزندانشان جهت آماده شدن برای کنکور پیشنهاد می‌کنید؟

خانواده‌ها نگاه ویژه به کنکور نداشته باشند و اولین توصیه این است که شرایط را خاص تصور نکنند. خانواده بافت و روال عادی خود را طی کند، هر چقدر شرایط خانواده به سمت غیر عادی بودن پیش رود استرس و اضطراب در کنکوری‌ها بیشتر می‌شود. با دانش‌آموز همدلی داشته باشند و از دیدگاه آنها به کنکور نگاه کنند. اگر دائم بگوییم که کنکور سخت نیست و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اشتباه است برعکس باید بدانیم که کنکور خیلی سخت و غیرقابل پیش‌بینی است.

 از دو بُعد می‌توانیم به دانش‌آموز کنکوری کمک کنیم اول  بُعد شناختی که دقیقاً می‌فهمیم که نوجوان استرس و دلهره دارد و از لحاظ بُعد عاطفی و روانی اینکه نوازشگر عاطفی داشته باشیم و باید از طریق خانواده برای نوجوان اتفاق بیافتد زمان کنکور پدر تنها پدری و مادر تنها مادری کند. یعنی بحث پشتیبانی تحصیلی را به متخصص واگذار کنند.

آخرین مبحث اینکه مطالباتی که مبتنی بر نیازهایشان است را جدی بگیریم به عنوان مثال دانش‌آموز بخواهد در کنکوری آزمایشی شرکت یا کتاب تخصصی نیاز داشته باشد و مشاوره در کنار خود داشته باشد که از نیازهای ضروری یک کنکوری است و میزان توجه را بر اساس وضعیت مالی خانواده‌ها پیشنهاد می‌دهیم.

برای کاهش استرس چه راهکارهایی ارائه می‌دهید؟

به نوجوانان می‌گوییم تا حدودی سطح استرس طبیعی است. بچه‌ها از لحاظ درس خواندن به دو دسته تقسیم می‌شوند یک عده تلاش‌مدار هستند یعنی به فرایندی که درس بخواند و شرایط کنکور را پشت سربگذارد و به همین اکتفا می‌کند، نهایت استرس افراد این است که نتوانند تا پایان سال کتاب‌های خود را تمام کنند.

 یک دسته دیگر نتیجه‌مدار هستند این افراد خیلی مضطرب و در فرایند کنکور تنها به نتیجه و رتبه فکر می‌کنند معمولاً بچه‌هایی که نتیجه‌مدار هستند افکار اضطرابی دارند که باعث می‌شود میزان تمرکز کاهش پیدا و انرژی روانی آن‌ها صرف اضطراب می‌شود و اینجا نقش والدین بسیار تاثیرگذار است.

 برخی از والدین کمال‌گرا هستند و فرزندان کمال‌گرا تربیت می‌کنند این افراد اضطراب بسیار زیادی دارند اما موضوع این است که بچه‌ها سطحی از استرس را  برای کنکور تجربه می‌کنند که طبیعی است و خانواده‌ها باید میزان توقع خود را کاهش‌ دهند تا سختگیری و مقایسه با همسالان در این زمان اتفاق نیافتد. پیشنهاد ما به خانواده‌ها این است که بررسی کنکورهای آزمایشی را خیلی عمیق انجام ندهند چون نتیجه در کنکورهای آزمایشی به مراتب با نتیجه با کنکور اصلی یکسان نمی‌شود.

ممکن است عزت نفس فرد پایین باشد که به او کمک می‌کنیم  که متکی به خود شود. صرف درس خواندن باعث می‌شود که اضطراب فرد بالا برود، ورزش و تفریح کردن و سبک زندگی سالم باید در برنامه کنکور بچه‌ها باشد چرا که داشتن نگرش مثبت به آنها کمک می‌کند. دانش آموزان باید از افرادی که به آنها انرژی منفی می‌دهند چه خانواده و دوستان دوری کنند. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها از اضطراب فاصله بگیرند. اگر اضطراب باشد بچه‌ها درس نمی‌خوانند.

شما در خانه نوجوان برای بهبود شرایط دانش آموزان کنکوری چه برنامه‌هایی را دارید؟

در این زمینه با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و تفریحی شهرداری اصفهان در کتابخانه‌ها مشاوره تحصیلی را مستقر کرده‌ایم که با هزینه‌های بسیار کم خدمات مشاوره تحصیلی فردی را به دانش آموزان ارایه می‌کند.

همچنین برگزاری همایش‌های ویژه کنکوری‌ها نیز از دیگر برنامه‌های در دستور کار بوده است که تاکنون یک همایش برگزار و همایش دیگر نیز دو روز آینده برگزار خواهد شد.

البته باید توجه داشت که ما دواطلب را رها نمی‌کنیم و برنامه این است تا زمانی که نتایج کنکور اعلام شود کمک کنیم که فرزندان به خودشناسی برسند و تیپ‌های شخصیتی را برای آنها بررسی و استعدادسنجی کنیم و قبل از اعلام نتایج کنکور می‌خواهیم که به بچه‌ها کمک کنیم که انتخاب اولیه را داشته باشند و منتظر رتبه خود باشند که بدانند سطح علمی آنها به چه صورت است.

در این زمان ما سعی می‌کنیم به داوطلبان کنکور در زمینه گذر از نوجوانی و ورود به مرحله جوانی کمک کنیم و آنها را با تغییرات فضای دانشگاه نسبت به فضای مدرسه آشنا کنیم و برای این امر دوره‌ای آموزشی را تا پایان شهریور ماه برگزار می‌کنیم.

برای مرور درس‌ها شما برنامه خاصی را ارائه می‌دهید؟

در این بازه زمانی داوطلبان تنها باید جمع‌بندی کنند و پیشنهاد نمی‌کنیم که کسی کتاب جدید بخواند. داوطلبان باید تمام کتاب‌هایی که خوانده‌اند را تنها مرور کنند و روزهای آخر هم جمع‌بندی و مرور کنکور سال‌های گذشته است.

راجع به روش‌های خلاقانه و جدید کانون نوجوانان توضیح دهید؟

برنامه‌های خانه نوجوان صرف کنکور نیست. الان مبحث گذر مدرسه به دانشگاه را برای اولین بار در اصفهان انجام می‌دهیم و  آیتم دیگر زمانی که نتایج کنکور اعلام می‌شود که داوطلبان به دنبال آشنایی با رشته‌ها هستند و ما با توجه به شناختی که از دانش آموزان در فاصله زمانی قبل از کنکور تا زمان اعلام نتایج کنکور پیدا کرده‌ایم به آنها در این زمینه با برگزاری تست‌های رغبت سنجی و برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت کمک می‌کنیم.

آیا هزینه‌های آیتم‌ها در خانه نوجوان دولتی است؟

هزینه‌ها برای انتخاب رشته کنکور بر حسب مصوبه شورای شهر است و به خاطر اینکه خانه نوجوان کل شهر را پوشش می‌دهد مبالغی را در نظر می‌گیرند که همه اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

کد خبر 345691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.