آشوب در بازار مسکن

 اعلام تورم ۳۴‌درصدی یک سال اخیر بخش مسکن سبب آشوب در بازار مسکن شد، اما روز گذشته تورم ۳۴‌درصدی توسط معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد و این رقم به ۱۲.۵ درصد تقلیل یافت.

به گزارش ایمنا، روزنامه آرمان با این مقدمه در گزارش اقتصادی خود نوشت: با توجه به پایین‌بودن قدرت خرید مردم ترجیح این افراد خرید مسکن‌های متراژ پایین است، اما در حال حاضر شاهد عدم ساخت و ساز سازنده‌ها متناسب با تقاضای روز هستیم.

به‌گفته مسئولان در چنین شرایطی باید ریشه‌یابی شود که چرا بخش تولید به رغم اینکه در پی متقاضی است، اما واحدهایی می‌سازد که متقاضی برای آن وجود ندارد! همچنین اخبار مربوط به بازار مسکن از حباب ۱۲‌درصدی قیمت مسکن خبر می‌دادند که طبق اعلام رئیس اتحادیه املاک کشور، به مرور با نوسانات بازار در بخش مسکن، با ثبات قیمت روبه‌رو می‌شویم. در همین راستا خبر رسید که با توجه به افزایش غیرطبیعی قیمت، مردم از خرید مسکن دست نگه دارند، چرا که روند فعلی مسکن دوام ندارد.

پیگیری پرونده ۱۲ هزار میلیاردی

روزنامه شرق نیر در گزارشی نوشت: اعتراضات پی‌درپی سپرده‌گذاران مؤسسه ثامن نظام بانکی را تحت تأثیر قرار داد. مسئولان بانک مرکزی که در آغاز اعتراضات این استدلال را مطرح می‌کردند که این مؤسسه مجوز نداشته و مردم نباید فریب سودهای بالا را می‌خوردند، بعد از شدت‌یافتن مطالبات معوق سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری، برای برون‌رفت از این بحران نظارت، کنترل و تسویه مطالبات معوق را در دستور کار خود قرار دادند.

از آخرین اقدامات بانک مرکزی دراین‌باره، نامه رئیس بانک مرکزی به قوه قضائیه است. ولی‌الله سیف در این نامه از محسنی‌اژه‌ای خواسته است مراحل رسیدگی به پرونده متخلفان مؤسسه ثامن‌الحجج تسریع یابد. این نامه را می‌توان واکنشی به سخنان احمد توکلی دانست که از بانک مرکزی به دلیل قصور در پرونده تعاونی ثامن‌الحجج شکایت کرده و گفته بود این نهاد «فرصت طلایی در اختیار مسئولان متخلف تعاونی گذاشته است.»

عمق بیکاری در جمعیت جوان

دنیای اقتصاد نیز در گزارش خود با اشاره به جمعیت بیکار نوشت: جوانان غیرشاغلی که نه مشغول کارآموزی هستند و نه مشغول تحصیل، نوعی از بیکاران خاموش محسوب می‌شوند که جایی در آمارهای رسمی بیکاری ندارند.

اما سازمان بین‌المللی کار برای برآورد این بخش از جمعیت جوان، از شاخص NEET  استفاده می‌کند. براساس گزارش وزارت کار، این شاخص در نیمه اول دهه جاری روند کاهشی داشته است؛ اما همچنان از نقطه بهینه فاصله قابل‌توجهی دارد؛ به‌طوری‌که از هر ۳ جوان ایرانی در سال ۹۵، یک نفر از آنها مشغول به هیچ یک از ۳ گزینه کار، تحصیل و کارآموزی نبوده است.

سنجش حباب در دو بازار

گزارش دیگر دنیای اقتصاد به بررسی میزان حباب قیمتی مسکن و طلا اختصاص داشت: عمق نوسان در ۲ بازار مسکن و سکه افزایش پیدا کرده است. تلاطم بهای سکه و مسکن، بحث در مورد سهم متغیرهای اقتصادی و انتظارات در این نوسانات را بالا برده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار سکه، رفتار هیجانی معامله‌گران، حباب آن را با محاسبه ارزش افزوده به بالای ۲۰۰ هزار تومان رسانده است؛ در واقع ۲۰ درصد از قیمت بازاری سکه حباب دارد.

با نادیده گرفتن متغیر ارزش افزوده حباب سکه به حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. در بازار مسکن نیز مقایسه سطح فعلی نسبت قیمت به اجاره،  گواهی به وجود حباب می‌دهد. شاخص نسبت قیمت به اجاره‌بها در یک روند بلندمدت در بازه مشخصی قرار داشت؛ اما اکنون حاصل این نسبت با خروج از آن بازه در مسیر افزایشی، به ۲/ ۱۵ رسیده است. در بازار سکه به‌نظر می‌رسد سهم انتظارات در بالا رفتن حباب بیشتر بوده است. رشد بی‌سابقه فلز گرانبهای داخلی در شرایطی رقم خورد که اونس به‌دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییری نداشت؛ تنها محرک بنیادی سکه، رشد حدودا ۳/ ۲ درصدی دلار در بازار غیررسمی بود. با این حال، سکه در واکنش به افزایش دلار، نزدیک به ۷ درصد رشد کرد تا بتوان گفت بخش زیادی از افزایش این فلز گرانبها به متغیرهای غیربنیادی مربوط بوده است.

کد خبر 345685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.