تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم به صلاح کشور است

معاون سیاسی وزرات امور خارجه در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: از نظر ما و دستگاه های امنیتی تهدیدات این کنوانسیون پوشش داده شد و صلاح کشور در تصویب این لایحه است.

به گزارش ایمنا، سیدعباس عراقچی روزیکشنبه در دفاع از لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: خدا را شاهد می گیرم که در این ماه مبارک رمضان با زبان روزه، جز چیزی را که حق و در جهت منافع ایران باشد ، بیان نکنم.

وی اظهار کرد: این لایحه یکی از ابزارهای بین المللی برای مبارزه با تروریسم است، ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می شود، یکی تروریسم بین المللی است که علیه خود ماست و ما قربانی تروریسم هستیم و دوم سوء استفاده ای که کشورهای غربی از مفهوم تروریسم انجام می دهند و با این سوء استفاده محور مقاومت و جنبش های آزادی بخش به ویژه جنبش های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را قصد دارند هدف قرار گیرند.

وی ادامه داد: ما باید با هر دو این تهدیدات مقابله کنیم، ما با دو تهدید مواجه هستیم یکی تهدید خود تروریسم که تروریسم بین المللی و تروریسم تکفیری است که از نظر سازمان و جامعه بین الملل هم اکنون چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه های تروریستی شناخته می شوند.

همه همسایگان ما وارد شبکه مبارزه با تروریسم شده اند

عراقچی افزود: ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم همین مجلس یکسال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش بوده ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم؛ کما این که در سوریه و جاهای دیگر مبارزه می کنیم و به خاطرش خون داده‌ایم.

وی تاکید کرد: این تروریسم یک تروریسم بین المللی است بدون همکاری های بین المللی و پیوستن به کنوانسیون های بین المللی مقابله با آن به خصوص خشکاندن ریشه های مالی غیرممکن است. ما درحالی که در سوریه جوانانمان برای مقابله با تروریسم خون می دهند در داخل کشور برخی از حفره ها در شبکه های بانکی و نقاط ضعف وجود دارد که متاسفانه به گروه های تروریستی و قاچاق موادمخدر کمک می کند.

عراقچی اضافه کرد: همه همسایگان ما وارد این شبکه همکاری ها شده اند. روسیه عراق و سوریه به این کنوانسیون پیوسته اند. ما هم برای این که بتوانیم در قالب یک مشارکت بین المللی با داعش مقابله کنیم باید به این کنوانسیون بپیوندیم.

وی اظهار کرد: اما تهدید دوم این است که کشورهای غربی از این موضوع سوءاستفاده کنند و گروه های مقاومت را تروریست بنامند، ما برای مقابله با این تهدید هم همه گونه اندیشیده ایم. شاید بیشتر از دو سال است که درمورد این تهدید کنوانسیون در حال بحث هستیم.

هیچ لایحه ای ندیدم که این قدر کار کارشناسی در مورد آن شده باشد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تمام ارگان های امنیتی کشور، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و همه دستگاه ها بیش از دو سال است که در این موضوع کار کارشناسی می کنند. من هیچ لایحه ای ندیدم که این قدر کار کارشناسی در مورد آن شده باشد.

عراقچی اظهار کرد: نهایتا شورای عالی امنیت ملی کشور به عنوان مرجع امنیتی کشور گواهی داده که با حق شرط ها و تحفظ هایی که گذاشتیم هیچ تهدیدی متوجه کشور نخواهد شد، دکتر شمخانی در جلسه ای که در مجلس حضور داشتند این موضوع را به صراحت بیان کردند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: تمام حفره های موجود در این کنوانسیون و نقاط ضعف احتمالی که باعث سوء استفاده شود دیده و حق شرط هایی نیز در نظر گرفته شد که در بیانیه تفسیری ایران تمام این نقاط ضعف پوشش داده می شود.

جامعه بین المللی گروههای مقاومت را تروریست نمی داند

وی تصریح کرد: با اطمینان خاطر بیان می کنم که درباره همه این سوء استفاده های امنیتی تدابیر لازم اندیشیده شد. دوستان ! ما نباید از هم اکنون بگوییم که این ها گروه های مقاومت را تروریست تلقی می کنند. از نظر جامعه بین الملل فقط آن چهار گروهی که ذکر شده تروریست هستند. از ترس این که نکند در آینده مثلا یک گروهی مثل حزب الله را وارد گروه های تروریستی کنند الان به خودمان فشار وارد نکنیم.

عراقچی گفت: الان ما فشارهایی را تحمیل می کنیم، کشورهای دیگر می گویند ایران مدافع تروریسم است چون به این کنوانسیون نپیوسته است، فشارهای مختلف را الان به خودمان تحمیل می کنیم از ترس این که در آینده ممکن است حزب الله را در گروه تروریستی قرار دهند. اگر در آینده این کار را کردند همان موقع برخورد می کنیم.

هر لحظه احساس کنیم منافع کشور و مقاومت در خطر قرار دارد به راحتی از کنوانسیون خارج می شویم

وی ادامه داد:در این کنوانسیون راه خروج پیش بینی شده است، هر لحظه که احساس کنیم منافع کشور و مقاومت در خطر قرار دارد به راحتی از آن خارج می شویم. حق حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران را هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند زیر سوال ببرد. ما خود این حق حاکمیتی را داریم. هر لحظه احساس کنیم این کنوانسیون ضرری برای کشور دارد از آن خارج می شویم . چرا الان باید به خودمان خسارت بزنیم.

وی گفت: ما معتقدیم هم اکنون صلاح کشور در این است که نباید خود با دست خویش تحریم جدید علیه خودمان ایجاد کنیم، اگر به این کنوانسیون ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی با تروریسم نشویم تحریم های جدید علیه ما ایجاد می کنند.

عراقچی اظهار کرد: کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از نظر ما و از نظر تمام دستگاه های امنیتی تهدیداتش پوشش داده شده است و هر لحظه احساس تهدید کنیم از آن خارج می شویم راه خروج در آن پیش بینی شده است.

کد خبر 345657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.