آغاز عملیات مرمت ۵۰ خانه تاریخی با اعتبار مشارکتی

سرپرست گروه حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: مرمت اضطراری ۵۰ خانه تاریخیِ دارای مالکیت شخصی در استان اصفهان آغاز شده و اعتبار تعیین‌شده ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی برای مرمت این خانه‌ها یک میلیارد و سیصد و سی میلیون تومان است.

فریبا خطابخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عملیات مرمت اضطراری ۵۰ خانه تاریخی در استان اصفهان از حدود یک هفته قبل آغاز شده که این خانه‌ها عمدتا در شهر اصفهان قرار دارند اما خانه‌های تاریخی برخی شهرستان‌های استان ازجمله کاشان، اردستان، محور شرق اصفهان و سمت هرند و کوهپایه نیز شامل این طرح می‌شوند.

وی با بیان اینکه خانه‌های مصورالملکی، صیرفی، بانو امین،  اردهال، اسدی، منعیان، فضل الله آبدار، صباغ هرندی، مسعودی، صابری، امین، بقائی اکرمی و صفائی ازجمله خانه‌هایی هستند که در دستور کار مرمت اضطراری قرار گرفته‌اند، افزود: نوع مرمت مورد نیاز در هر یک از این خانه‌ها متفاوت است و ممکن است به مرمت پشت بام و سقف‌ها نیاز داشته باشد یا مرمت جرزها ضروری باشد و یا در و پنجره‌ها یا نقاشی‌ها را شامل شود اما تقریبا در ۸۰ درصد آن‌ها مرمت سقف‌ها حالت اضطراری است.

خطابخش گفت: مرمت این خانه‌ها با اعتبار مشارکتی انجام می‌شود یعنی تمام این خانه‌ها مالک شخصی دارد و متعلق به اداره میراث فرهنگی نیست بنابراین مرمت نیز حالت مشارکتی دارد یعنی مبلغی را مالک و مبلغی را اداره میراث فرهنگی می‌گذارد و کار مرمت انجام می‌شود.

سرپرست گروه حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی تصریح کرد: اعتبار تعیین‌شده ازسوی اداره‌کل میراث فرهنگی برای مرمت این خانه‌ها یک میلیارد و سیصد و سی میلیون تومان است که این مبلغ برای هر خانه از ۲۰ تا ۳۰ میلیون است و بستگی به حجم کار دارد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی ما این بود که ۳۱ تیر کار مرمت همگی خانه‌ها جمع شود ولی به دلیل اینکه باید عملیات را بر اساس سال مالی انجام دهیم تا شهریورماه زمان خواهد بُرد.

کد خبر 345602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.