خروجی ملموس تمام پروژه‌های شهر مشخص می‌شود/ امضا تفاهم نامه مبادله اطلاعات با ۲ کلانشهر

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی به همراه مدیران زیر مجموعه خود از جمله مدیریت کل برنامه ریزی و بودجه میهمان خبرگزاری ایمنا بودند. در این نشست در باره بودجه، برنامه اصفهان ۱۴۰۰، پایان نامه های دانشجویی و تبادل اطلاعات با کلانشهرها بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش ایمنا، مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایمنا گفت: یکی از اتفاقات مهم بودجه سال ۹۷ این بود که قبل از تدوین بودجه با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر و معاونت‌ها و مدیران مالی احکام و سیاست‌های تخصیص منابع مشخص و سپس بودجه بر اساس این سیاست ها تدوین و تهیه شد.

سعید فردانی افزود: به طور مثال در بحث فضای سبز سیاست شهرداری کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی بود از این رو در نحوه تنظیم بودجه فضای سبز به این اصل مهم توجه شد، همچنین عدم توسعه فضای سبز از دیگر سیاست ها بود که بر این اساس ردیفی برای تملک فضای سبز پیش بینی نشد.

وی تاکید کرد: در این راستا می توانیم بگوییم که در تدوین بودجه سال ۹۷ به برنامه محوری حرکت کردیم.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی مثبتی که امسال برای نخستین بار رخ داد این بود که چرخ دنده‌های اجرا با چرخ دنده‌های برنامه درگیر شد.

فردانی اضافه کرد: در گذشته تنها بودجه را تدوین می‌کردیم و بر روی اجرا نظارت مستمر و منظمی نداشتیم، اما بر اساس سیاست های تنظیم شده تامین اعتبارات الکترونیک که قبل به صورت پراکنده بود در حوزه برنامه‌ریزی تجمیع شد و بر این اساس می توانیم با تامین اعتبارات الکترونیکی، اجرای بودجه را نیز مدیریت کنیم.

تمرکز بودجه ۹۷ در جهت کاهش آلاینده‌ها است

وی با بیان اینکه طبق روال سال های گذشته تخصیص منابع بر اساس اولویت های برنامه اصفهان ۱۴۰۰ تدوین شد، ادامه داد: بیشترین تمرکز بودجه و تخصیص منابع در جهت کاهش آلاینده‌ها است که در این راستا بیشترین اعتبارات به تقویت و توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان در خصوص دلایل اصلاح بودجه گفت: گاهی به دلیل شرایط اقتصادی درآمد به صورت کامل محقق نمی‌شود، بنابراین به میزان درآمد تحقق یافته، اقداماتی که در بودجه تعیین شده، تغییر می‌کند. همچنین ممکن است وقتی وارد اجرای یک پروژه می‌شویم ممکن است برآورد ما ۱۰ میلیارد تومان اعتبار باشد اما در حین اجرای کار، درصدی نیز افزایش یابد به دلیل همین تغییرات هزینه‌ای ایجاد می شود که باید در بودجه اصلاح شود. 

فردانی اضافه کرد: گاهی نیز ممکن است برآوردهایی که در اجرای پروژه‌های شهر انجام می دهیم با یک سری معضلات برخورد کند، به طور مثال در احداث یک زیرگذر به تأسیسات شهری برخورد کنیم، آمار مکان بندی هم از این تأسیسات وجود ندارد و همین جابه جایی بر هزینه ها اثر می‌گذارد که نیازمند اصلاح بودجه است.

وی به برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: برنامه اصفهان ۱۴۰۰ از سوی مدیران و کارشناسان درون سازمانی که با فضای کار آشنا بودند، تدوین شد، بنابراین می‌توانیم بگوییم این برنامه واقع بینانه تهیه شده است.

مدیر برنامه ریزی و بودجه شهرداری اصفهان افزود: در تدوین این برنامه سه مسئله اصلی شهر و سه مسئله شهرداری ملاک قرار گرفت که از تمامی پرسنل نظرسنجی شد که سه مسئله اصلی شهرداری مدیریت منابع انسانی، منابع مالی پایداری و سرمایه اطلاعاتی بود و با همین رویکرد سامانه سیما مرجع رسمی ثبت و انتشار آمار و اطلاعات است.

فردانی اضافه کرد: اینکه نمی توانیم این برنامه را به صورت کامل اجرا کنیم به دلیل نگرش‌ها، ساختارها و فرآیندهای ۱۱۰ ساله شهرداری است که اجازه ورود و تغییر را به راحتی نمی‌دهد.

وی در خصوص تحقق این برنامه نیز اظهار کرد: نمی توان عدد دقیقی از تحقق برنامه اصفهان ۱۴۰۰ داد، زیرا متاسفانه یکی از مشکلاتی این برنامه، کمی نبودن آن است، البته یکی از دلایل آن نظام مند نبودن اطلاعات است.

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان ادامه داد: پیش نیاز نظام مند کردن اطلاعات، سامانه سیگما است که به تازگی راه اندازی شده، با این سامانه خروجی ملموس تمام پروژه‌های شهر مشخص می‌شود.

حمایت مادی و معنوی از پایان نامه‌های دانشجویی

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان در خصوص برنامه‌های شهرداری برای حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی گفت: هدف مدیریت شهری حمایت از پایان‌ نامه‌های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای نخبه است، اکنون فارغ التحصیلان زیادی داریم، بنابراین سعی می‌کنیم بر اساس عناوینی که ابتدای سال برای دانشگاه‌ها اعلام می‌شود، پیشنهادات را بررسی و توانایی دانشجویان ارزیابی می‌شود.

سعید ابراهیمی افزود: در صورتی که موضوع خوب باشد و دانشجو توانمند بر روی آن کار کرده باشد، قرارداد بسته می شود اما در صورتی که موضوع خوب باشد اما دانشجو توانمندی لازم را نداشته باشد، شهرداری تنها حمایت معنوی می‌کند، البته این حمایت معنوی برای دانشجو در دانشگاه امتیاز محسوب می شود.

وی ادامه داد: برخی از موضوعاتی که ضعیف است شهرداری تنها اطلاعات در اختیار دانشجو قرار می دهد تا بتواند پایان نامه خود را تهیه کند.

 مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان با بیان اینکه مدیران اجرایی خیلی به کار پژوهشی اعتقادی ندارند، گفت: متاسفانه کار علمی انجام و نتایجی بدست می آید، اما اجرای این نتایج مستلزم تغییرات در ساختار، رویه‌ها و فرآیندها است که در برابر این تغییرات مقاومت می‌شود و این یک چالش کلی در حوزه پژوهش است که مدیران اجرایی خیلی اعتقادی به فعالیت های پژوهشی ندارند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر روی بزرگترین پروژه‌های شهر دست بگذارید و مطالعات اجرایی آن را بخواهید، پژوهشی وجود ندارد، زیرا مطالعات زمان بر است و مدیران ترجیح می دهند سریع وارد فاز اجرایی شوند از این رو بدون مطالعه وارد فاز طراحی می‌شوند، جالب اینجاست که در زمان اجرا شاید چند برابر هزینه بپردازند که بیشتر از هزینه مطالعات باشد، همچنین ممکن است دستاوردهایی که از ابتدا پیش بینی کرده بودند، محقق نشود.

وی تاکید کرد: زمان مطالعه و اجرای پروژه ثابت است، به همان میزانی که زمان مطالعه کم شود به زمان اجرا اضافه می‌شود.

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان گفت: عملیاتی شدن پایان نامه‌های دانشجویی به میزان همکاری بخش بهره بردار با دانشجو نیز بستگی دارد، بنابراین اگر بهره‌بردار به درستی حمایت کند و داده های صحیح به دانشجو بدهد، اتفاقات خوبی در شهر رخ می دهد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در مجموع نمی‌توانیم بگوییم که پایان نامه دانشجویی به صورت صد در صد به حل مسائل برسد، زیرا دانشجو تنها تبیین موضوع می‌کند و طرح های اولیه را ارایه می‌دهد و این مقدمه ای برای طرح های بعدی می شود، البته طرح هایی از سوی دانشجویان مطرح شده که منجر به جذب دانشجو شده است.

وی گفت: ارایه پایان نامه‌های دانشجویی فرصت خوبی برای شناسایی توانمندی دانشجویان است، اما اینکه انتظار داشته باشیم دانشجو همه مسائل را بنیادی حل کند، این‌گونه نیست. 

امضاء تفاهم نامه مبادله اطلاعات و پژوهش با دو شهر مشهد و تهران

مدیر مطالعات و پژوهش شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به تفاهم نامه میان شهر اصفهان و شهر مشهد اظهار کرد: با تهران و مشهد دو تفاهم نامه مبادله اطلاعات و پژوهش امضا شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه از دو سال قبل به دنبال این بودیم که با کلانشهرها پروژه های خود را به اشتراک بگذاریم، افزود: در این راستا یک سایت مشترک راه اندازی شد تا اطلاعات بارگذاری شود، اما در عمل در بارگذاری اطلاعات، مشکلاتی به وجود آمد و از سویی کلانشهرها تنها چکیده و عنوان پروژه ها را مطرح کردند. در این دوره جدید تصمیم گرفتیم از راه حل های الکترونیکی فاصله بگیریم و به صورت سنتی عمل کنیم بر این اساس تفاهم نامه ای با تهران و مشهد امضا شد تا کل پروژه های پژوهشی و مطالعاتی را در اختیار اصفهان قرار دهند در مقابل نیز اطلاعات و پروژه های پژوهشی اصفهان را در اختیار دو شهر قرار دادیم، در مجموع نیز کل پروژه ها در سامانه مدیریت دانش بارگذاری می شود تا پرسنل و کارکنان بتوانند استفاده کنند.

وی ادامه داد: جالب این است که در همین بررسی های اولیه موضوع تکراری، عناوین تکراری وحتی محتوای تکراری در پروژه های سه شهر وجود دارد که ناشی از نبود این سامانه‌های مشترک است. در گام بعدی با تبریز و شیراز  تعاملاتی برقرار خواهیم کرد.

کد خبر 345567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.