جینگیلی آمریکا، فینگیلی اسرائیل!

راهپیمایی روز قدس امسال با برخی شعارهای ساختار شکنانه همراه بود که نشان می داد پای بدعت‌ها و ابتکارات بی پشتوانه و سطحی در مراسم روز قدس نیز باز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین جمعه ماه رمضان از ابتدای انقلاب تا کنون برای مردم ایران رنگ و بویی متفاوت داشته است؛ بعد از تهذیب نفس و عبادات شبهای قدر که نمادی از تلاشهای فردی هر مسلمان برای آمرزش خواهی و قرب الهی است، مرحله دیگر تکالیف دینی مسلمانان ایرانی و البته بسیاری دیگر از مسلمانان جهان در روز قدس رقم می خورد. روزی که تفاوت اسلام سیاسی با اسلام ایزوله شده و شخصی آشکار می شود و مسلمانان روزه دار، بعد دیگری از وظایف دینی؛ یعنی احساس مسئولیت در برابر همنوعان و هم کیشان خود را به نمایش می گذارند و با فریادها و شعارهای ضد ظلم خود، به دنیا نشان می دهند که سر عافیت طلبی ندارند و در برابر ظلم به هر کس و در هر کجا که باشد سکوت نمی کنند.

هر چند این روزها جهان اسلام زخمهای عمیق بسیار دارد، اما فلسطین در این میان جایگاه ویژه دارد؛ چراکه سرزمین پیامبران الهی بوده است، در این ناحیه رسولان توحیدی دین حنیف را تبلیغ می کرده اند، حضرت ابراهیم (ع) و پس از ایشان، حضرت لوط )ع) در این سرزمین مقدس به رسالت رسیده اند و در همانجا از دنیا رفتند و از سوی دیگر بیت المقدس قبله نخست مسلمین و پایگاه معراج پیامبر اسلام نیز بوده است.

بنابراین ارزش تاریخی و دینی این منطقه و اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی سبب شد تا امام خمینی(ره) جمعه پایانی ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کنند و خواهان حرکت و اعتراض مسلمانان جهان نسبت به اشغال این سرزمین مقدس و رانده شدن ساکنان اصلی آن توسط رژیم صهیونیستی شوند؛ اعتراضی که نماد آن همواره از ابتدای انقلاب تا کنون، شعارهای ظلم ستیز و ضد استکباری بوده است.

بر این اساس از سال ۱۳۵۸ تا کنون به تناسب زمان و شرایط، شعارهایی همچون «جنگ، جنگ تا پیروزی»، «راه قدس از کربلا می گذرد»، «پیروزی نزدیک است»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «اسرائیل باید محو شود» و جملات موزونی همچون «ذو قبله المسلمین، ز دست این ملحدین، به همت مؤمنین، آزاد باید گردد» در روز قدس مطرح بوده است. روز قدس امسال اما در کنارهای شعارهای همیشگی و قدیمی، شعار جدیدی مطرح شده بود که مشخص نبود هدفش جذب کودکان به راهپیمایی عظیم و تاریخی قدس است یا به سخره گرفتن عظمت شعارهای دیگر!

اگر تنها متن این شعار در فضای مجازی منتشر شده بود، می شد آن را به پای دروغ سازی، شایعه پراکنی و تلاش برای سیاه نمایی گذاشت و از کنار آن گذشت، اما زمانی که فیلم آن منتشر شد که لیدر تظاهرات با صدای بلند و جدی در بلند گو می گفت «جینگیلی آمریکا، فینگیلی اسرائیل، درد بگیرید، کوفت بگیرید، ایشالا بمیرید» مشخص شد که بعد از بعضی بدعت ها در نوحه خوانی های معصومان، حال ظاهرا پای این ابتکارات بی پشتوانه و سطحی در مراسم روز قدس نیز باز شده است.

اگر حتی بگذریم از بلاتکلیفی و بهت راهپیمایان مصمم و روزه دار که مانده بودند چگونه باید با این شعار عامیانه و سخیف همراهی کنند و اکثرا به سکوت معنی دار اکتفا می کردند، از ساختار شکنی بی محتوای این شعار که عظمت روز قدس و پشتوانه عمیق معنوی شعارهای آن را زیر سؤال می برد، نمی توان گذشت.

شعارها و متن پلاکاردهای هر راهپیمایی در هر کجای جهان نشان دهنده هدف و آرمان تظاهرکنندگان است و اگر در مقیاس راهپیمایی پرشکوهی همچون راهپیمایی روز قدس ایران باشد، می تواند پیام های سیاسی مهمی به مخاطبان شعار ارسال کرده و جهت گیری های استراتژیک کشور را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد. بنابراین انتظار می‌رود سازمان‌دهندگان این راهپیمایی آئینی و استراتژیک نسبت به طراحی شعارهای آن توجه و اهتمام بیشتری به خرج داده و اجازه ندهند ساختارشکنی های بی محتوا، عظمت آرمان ها و اهداف ملت ایران در روز قدس را  زیر سؤال ببرد.

یادداشت از: اعظم ملایی، دبیر سیاسی ایمنا

کد خبر 345534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    5 0
    دقیقا!