عناصر فرهنگی رمضان فراموش شده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عناصر فرهنگی رمضان فراموش شده و کمتر خانواده‌ها به مراسم‌های افطار تا سحر توجه دارند.

مهدی مقدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ضروری است که اصفهان شهری ۲۴ ساعته شود، اظهار کرد: برای این امر نیازمند مطالعات و برنامه‌ریزی هستیم که این امر اندکی زمان بر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌هایی از برنامههای فرهنگی شهر را در شب برگزار می‌کنیم، افزود: در نظر داریم به مرور رویدادهای فرهنگی را در شب برگزار کنیم و از این رو ویژه برنامه‌های باغ نور و باغ غدیر در شب اجرایی می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم همکاری اصناف و دستگاه‌های امنیتی برای برگزاری برنامههای شبانه در اصفهان تصریح کرد: در این زمینه اتاق بازرگانی اصفهان مطالعاتی را دارد و بر اساس این طرح برآورد شده است که مردم در شب به خدمات زیادی نیاز دارند از این رو در نظر داریم در تابستان امسال بخش هایی از اجرای ۲۴ ساعته کردن ارایه خدمات در همه بخش‌ها را در اصفهان رقم بزنیم و این روش را به مرورزمان به پدیدهای دایمی تبدیل کنیم.

وی  با بیان اینکه بر این باورم که بخش‌های فرهنگی، هنری شهرداری باید عمدتاً عصر به بعد خدمات ارائه دهند، افزود: بخش زیادی از گردشگران خارجی عصرها به دنبال ویژه برنامه‌های فرهنگی هستند و نیاز به تفریح شبانه دارند.

مقدری تاکید کرد: باید موزه‌هایی که شهرداری در اختیار دارد مانند موزه هنرهای معاصر، موزه عصار شاهی و موزه رهنان و امثال اینها پاتوق‌های شبانه باشند اما در کنار اینها لازم داریم رویدادهایی را تعریف کنیم که این فضاها را  زنده نگهدارد که البته در اردیبهشت ماه این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه همه ذی‌نفعان ۲۴ ساعته کردن شهر اصفهان باید در کنار تیم مدیریت شهری قرار گیرند، اضافه کرد: ما نمی‌توانیم در شهری که همه جا در شب تعطیل است بگوییم ما می‌آییم چون بخشی از خدماتمان را از آن‌ها می‌گیریم. موفقیت در بحث اجرای کنسرت ها در دو ماه اخیر قابل توجه بوده و همکاری جمعی از مسئولان استان این موضوع را رقم زده است.

شهر نیاز به تحول دارد

مقدری با تاکید بر اینکه شهر نیاز به تحول دارد، اضافه کرد: دوستان یادشان رفته که شهر بیش از دومیلیون جمعیت دارد و اینجا مملکت کوچکی نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه متأسفانه ما عنصر هویت فرهنگی رمضان را از دست دادیم، گفت: موقعی که کودک بودیم لذت رمضان از افطار تا سحر بود. از افطار تا سحر مردم به دنبال رویدادهای شهری بودند بچه‌ها گل کوچک بازی می کردند. خانواده ها مراسمی می‌گرفتند که تا سحر ادامه داشت و اصلا لذت ماه رمضان به افطار تا سحر بود و این در حالی است که ما همه عناصر فرهنگی رمضان را مانند ربنای "استاد شجریان" نابود کردیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: یادمان رفته است چه اتفاقاتی می‌افتاد و چه نوستالژی‌هایی وجود دارد از افطار تا سحر می‌توانست مثل شب یلدا شب‌های داستان‌خوانی باشد، شب نقاله‌خوانی باشد شب شاهنامه‌خوانی، داستان‌های نهج البلاغه، قرآن و غیره باشد اما متأسفانه ما همه اینها را تا جایی که امسال دیدیم بعضی از شبکه‌های تلویزیونی که قبلاً ربنای دیگری تولید کرده بودند حتی آن را پخش نکردند حتی دعاهایی که دم افطار پخش می‌شد هم دیگر پخش نمی‌شود. این‌ها عناصر هویتی رمضان بود ولی متأسفانه در طی سال‌ها اینها از بین رفت اما من مطمئنم در اصفهان ظرفیتش فوق العاده زیاد است که اتفاق بیفتد.

مقدری با تاکید بر اینکه ما تنها شهر مذهبی دنیا نیستیم، گفت:کشورهایی مانند مالزی و اندونزی هم مذهب دارند و مسلمان هستند. برای رمضان و خیلی از مناسبت‌های مذهبی سرودست می‌شکند اما جامعه‌ای پر از نشاط و شادی دارند و این برداشت سنت گرایانه که ما می‌گوییم اگر شهر مذهبی است نشاط در آن نباشد این کاملاً همان دین گریزی است که جاهایی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه شور و نشاط لزوماً معنایش این نیست که ما برنامه‌هایی داشته باشیم که فعل حرام در آن باشد، گفت:خیلی از برنامه‌های تعریف شده براساس استانداردهای پذیرفته شده در دیگر شهرهای کشور است. بسیاری از این برنامه‌ها در دیگر شهرها به خوبی اجرایی می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی برای مردم مسلمان اجرایی میشود، تصریح کرد: مگر همین مردم انقلاب اسلامی انجام ندادند چطور اگر الان بخواهند یک رویداد فرهنگی اجتماعی انجام دهند، دین به خطر می‌افتد اما آن روزی که انقلاب اسلامی را انجام می‌دهند درست است این مردم همان مردم هستند، این مردمی هستند که دوباره در انتخابات شرکت می‌کنند. در محرم هستند در همه جاهستند که تلویزیون رسمی ایران هم از اینها استفاده می‌کند و نمایش می دهد پس این مردم فرقی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در زمان انتخابات شورای پنجم و دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری بر اساس نیازسنجی صورت  گرفته شور و نشاط اولویت اول یا دوم مردم بوده است، افزود: مردم با چه زبانی بگویند ما از فضاهای کلیشه‌ای و رسمی خسته شدیم از این رو در شورای پنجم به بهانه هر مناسبتی سعی داریم شادی و نشاط را در شهر پمپاژ کنیم.

شورو نشاط جلوی بزه را می‌گیرد

وی با بیان اینکه شورو نشاط جلوی بزه را می‌گیرد و مردم را برای کار و تولید و اقتصاد آماده می‌کند، تصریح کرد: مردم افسرده، مأیوس و ناامید قطعاً مولدهای خوبی نیستند.

مقدری با بیان اینکه برخی به دلیل رقابت‌های سیاسی نمی‌خواهند مردم پیوند با طیف جدید مدیریت شهری داشته باشند، گفت: بعضی‌ها شاید از نگاه مذهبی می‌گویند بعضی‌ها هم شاید ندیده نقد می‌کنند آن‌هایی که همیشه می‌گویند همه چیز بد است.به آن‌هایی که سیاسی هستند کاری نداریم چون مردم خودشان قضاوت می کنند. آن‌هایی که مذهبی هستند بیایند بگویند کجای این کار برخلاف دین و شرعیت است و فعل حرام انجام شده است.

وی با بیان اینکه قرار نیست همه برنامه‌های فرهنگی را شهرداری برگزار کند، افزود: شهرداری سعی دارد تسهیل‌گر فعالیتهای فرهنگی باشد و اجرای این برنامه‌ها را به اهلش بسپارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: از سازمان‌های مشارکت فرهنگی درخواست اظهار نظر در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی را داشته‌ایم برنامه‌ها باید در راستای ایجاد شور و نشاط در جامعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه تردید ندارم اصفهانی پویا خواهد بود که مردم شاد و پرنشاط درآن زندگی کنند چون مردم اصفهان مشهور بودند به مردم شاد و بذله گو و پر امید، تصریح کرد:مردم استان‌های دیگر همیشه از امید مردم اصفهان به جلو حرکت می‌کردند اگر مردم اصفهان درجا بزنند با یأس و ناامیدی زندگی کنند باید فاتحه مردم دیگر شهرها را بخوانیم چون اصفهان همواره مکاتب فرهنگی هنری داشته و نشاط را به جامعه پمپاژ  می کرده است.

کد خبر 345437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.