نشست «همشهری جین و نگاه پرسشگر» برگزار می‌شود

بخش دوم نشست «همشهری جین و نگاه پرسشگر» با بررسی اندیشه‌های «جین جیکوبز» منتقد معماری و شهرسازی آمریکایی در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر اصفهان برگزار می‌شود.

در ادامه سلسله نشست‌های «چارسوق، معماری، شهر و مردم» دومین جلسه از نشست «همشهری جین و نگاه پرسشگر» با حضور «آمنه بختیار» دانش‌آموخته دکتری طراحی شهری و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان برگزار می‌شود.

در معرفی این نشست آمده است که «شهر در طول حیات چند هزارساله خود به لحاظ حضور مردم و حیات اجتماعی با مفاهیمی چون، قدرت، اقتصاد و سیاست گره‌خورده و موردتوجه اندیشمندان، فلاسفه، طراحان و البته سیاستمداران قرارگرفته است. در سال‌های اخیر همگام با تغییر در ساحت زندگی انسانی، ساحت شهر هم دستخوش تغییرات زیادی شده است. بعضی تغییرات به شکوفایی شهر انجامیده و بعضی به زوال و انحطاط. هم از این‌روست که باید پرسیده شود چگونه این تغییرات به وجود می‌آیند. این تغییرات چه سمت و سویی به شهر می‌دهند؟ چه تغییراتی در شهر مطلوب و چه تغییری نامطلوب است. نقش مردم و مسئولین در چنین تغییراتی چیست؟ چه کسی شایسته ایجاد تغییر در شهر است؟»

گفتنی است، در این نشست اندیشه‌های «جین جیکوبز» درخصوص شهر و مردم بررسی خواهد شد، وی منتقد معماری و شهرسازی آمریکایی و نویسنده‌ کتاب جنجال برانگیز «مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکا» است. جیکوبز هم‌چنین در کتاب «شهر یک تابلوی نقاشی نیست» به تعریف کمون‌های ذهنی و محیط‌های عاطفی پرداخته است که به عقیده‌ برخی این کتاب اولین تیر فرا تجدد به سوی تجدد محسوب می‌شود.

در پایان این نشست فیلم مستند «همشهری جین: مبارزه‌ای برای شهر» که درباره زندگی «جین جیکوبز» است نمایش داده خواهد شد.

علاقمندان برای شرکت در این نشست می‌توانند شنبه ۱۹ خردادماه ساعت ۱۸:۳۰ به موسسه فرهنگی هنر رویش مهر، واقع در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر، کوچه محید پورمعراج، شماره ۱۶، پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

کد خبر 345377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.