برای مقابله با مشکلات باید با مردم صادق باشیم

لنجان-نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله بحران آب به هیچ عنوان شوخی بردار نیست و بر همین اساس مردم باید صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهند.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه اطلاع‌رسانی به مردم در حوزه مسائل آب شرب از مسائل مهم و ضروری به شمار می‌آید، اظهار کرد: امروز مردم باید بدانند در چه وضعیتی قرار دارند البته این دانستن بدان معنا نیست که همه به سمت ذخیره آب و استفاده از منبع‌های بزرگ آب بروند چراکه به شبکه توزیع آب فشار وارد می‌کند اما کمبود منابع آب همچنان باقی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود، برای رفع چالش‌هایی که در حوزه آب وجود دارد فشار آب در شبکه توزیع کاهش یافته است اما در حد نیازهای ضروری مردم همچون شرب، طبخ غذا و... وجود دارد. پیش‌بینی لازم باید انجام بگیرد و در این حوزه نیز باید اطلاع‌رسانی صحیح و شفافی از سوی مسئولان انجام گیرد و عدم پاسخگویی در این خصوص قابل قبول نخواهد بود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر هشدارهای فراوانی در خصوص بحران آب داده شد و حتی بسیاری از افراد در این خصوص مصاحبه‌هایی را انجام داد و عنوان کرده‌اند که وضعیت ذخیره آب در سد زاینده‌رود به میزانی است که برای تأمین آب شرب در تابستان با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر همراهی مردم برای کاهش مصرف آب وجود داشته باشد این مشکلات به حداقل خواهد رسید اما چنانچه شهروندان مسیر گذشته را ادامه دهند قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم. از این رو هم مسئولان ذی‌ربط باید اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و هم مردم همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم ماه‌های پیش رو در تابستان را پشت سر گذاشته و از آن عبور کنیم.

کوهکن اضافه کرد: در خصوص بحران آب بهتر است تنها از یک منبع به مردم اطلاع‌رسانی شود زیرا در برخی مواقع افرادی در یک سازمان بدون قصد و قرض و تنها به دلیل آنکه نوع گفتمان آن‌ها در مصاحبه‌ها متفاوت است باعث می‌شوند مردم برداشت‌های متفاوتی از موضوع داشته باشند اما این مسئله بدان معنا نیست که کل یک مجموعه پاسخگو نباشد.

وی عنوان کرد: علاوه بر اطلاع‌رسانی به مردم در قالب اطلاعیه، بیانیه و یا مصاحبه، منابع آب نیز باید مدیریت شود چراکه اگر مدیریت منابع آب به‌درستی انجام نگیرد مطمئناً مشکلات مردم بیشتر و جدی‌تر خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شده تا بخشی از کسری آب استان اصفهان توسط تونل کوهرنگ سه جبران شود. شرکت فولاد مبارکه نیز اعتبار قابل‌توجهی را به تکمیل این طرح اختصاص داده و استاندار اصفهان نیز زمان مطلوبی را به رفع مشکلات حوزه آب اختصاص داده است.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است بارش‌ها بسیار کاهش یافته و مقایسه نقشه بارش برف سال‌های گذشته در رشته‌کوه‌های زرد کوه تفاوت این بارش‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز مردم واقعیت بحران آب را متوجه شده‌اند و با توجه به اینکه مسئله بحران آب به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیست مردم باید صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهند، متاسفانه در بالادست برداشت‌هایی غیرمجاز انجام می‌گیرد که باعث تضییع حق‌وحقوق پایین دست می‌شود به همین دلیل برای اولین بار وزارت نیرو در حوزه رودخانه زاینده‌رود ورود پیدا کرده است.

کوهکن ادامه داد: ما درخواست داشتیم امکان اندازه‌گیری دقیق خروجی از سد در مرز استان هم‌جوار و نهایتاً در کنار سد چم آسمان مهیا شود و مدت زمان کوتاهی است معاونت حوزه آب وزارت نیرو این کار را انجام داده و به صورت دائم خروجی آب از سد در استان هم‌جوار و خروجی حدفاصل دو استان تا سد چم آسمان اندازه‌گیری می‌شود.

وی اضافه کرد: حرف اول و آخر این است که کمبود آب، کاهش بارش‌ها و... واقعیت‌هایی است که همه ما قبول داریم اما به عنوان نمایندگان مردم باید رصد کنیم همین میزان محدود کاملاً عادلانه به نسبت جمعیت در شهرها و روستاهایی که از آب زاینده‌رود استفاده می‌کنند توزیع شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معتقدم در چنین شرایطی باید موجودی براساس جمعیت در شبکه رهاسازی شده و کسری نیز به صورت عادلانه تقسیم شود و از خبرنگاران درخواست دارم هرگاه خبر و مطلبی به آن‌ها رسید و یا مشاهده کردند که توزیع و تقسیم عادلانه آب و کسری آن به‌درستی انجام نمی‌گیرد و این مهم در حال خدشه‌دار شدن است حتماً اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی برای ایجاد وضعیت حاد در تأمین آب وجود ندارد، البته عبور از بحران موجود کاملاً به همکاری مردم بستگی دارد و طبق نظر کارشناسان اگر مردم در حدود ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند می‌توانیم با مشکلات کمتری از این برهه زمانی عبور کنیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان تصریح کرد: مسئولان از طریق صداوسیما و جراید مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌اند تا مردم بدانند ذخایر موجود آب مانند سال‌های گذشته نبوده و باید صرفه جویی انجام گیرد اما رسالت یک رسانه آن است که هر اتفاقی رخ می‌دهد را به نفع مردم دنبال کند. هیچ‌کس قبول نمی‌کند که ۱۲ ساعت آب محله‌ای قطع باشد و این مسئله اطلاع‌رسانی نشده باشد، اینگونه عمل کردن به هیچ وجه صحیح نیست.

کوهکن گفت: دنبال کردن منافع مردم به این معنا نیست که یک‌طرفه از مسئولان مطالبه کرد، البته قطعاً مطالبه از مسئولان باید وجود داشته باشد اما فرهنگ‌سازی نیز باید انجام شود. اگر در جایگاه مقام مسئول قرار می‌گیرم باید به مردم اطلاعات درست بدهیم و پاسخگو باشیم، در مقابل زمانی که به عنوان یک شهروند در جامعه حضور داریم باید مانند مردم در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا مردم از نزدیک لمس کنند مسئولان در کنار آن‌ها در جهت رفع بحران آب تلاش می‌کنند.

کوهکن خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی در حوزه آب از فرماندار شهرستان لنجان می‌خواهیم اطلاع‌رسانی صحیح انجام گیرد و مردم در جریان باشند که چه زمان‌هایی و در کدام یک از مناطق آب در شبکه وجود ندارد تا بتوانند در حد ضرورت نیاز شرب و طبخ خود را ذخیره کنند. البته باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که مردم در ذخیره آب مراعات کنند و آن را هدر ندهند.

کد خبر 345320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.