یک روز جهانی برای دوچرخه در هیاهوی خودروها

سوم ژوئن مصادف با ۱۳ خرداد به نام روز جهانی دوچرخه سواری نامگذاری شده است؛ افزایش شهرنشینی، افزایش حمل و نقل عمومی و به دنبال آن افزایش آلودگی هوا را به دنبال داشته است که در این بین بهترین راهکار برای مبارزه با معضل آلودگی هوا استفاده از دوچرخه و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری است.

به گزارش ایمنا، متاسفانه هیاهوی خودروها دیگر جایی برای دوچرخه سواری در شهرها باقی نگذاشته است، اما معضلاتی که گریبان شهرها به خصوص کلان‌شهرها را گرفته ضرورت استفاده از حمل و نقل پاکی مثل دوچرخه را دوچندان می‌کند.

اما شهر ایمن برای دوچرخه سواری به چه شکل است؟ و آیا زیرساخت های دوچرخه سواری در شهرها فراهم است؟ طراحی خیابان ها، کاربری زمین ها، سیستم حمل و نقل، جانمایی اماکن تفریحی، پارک‌ها و ورزشگاه‌ها از عواملی است که افراد را به فعالیت بدنی ترغیب می‌کنند یا از آن باز می‌دارند. بسیاری از شهرهای جهان به سمت جداسازی مسیر عبور دوچرخه حرکت کرده‌اند بر این اساس دوچرخه‌سواران باید از راه میان‌بر جداگانه‌ای که با خط‌کشی متمایز شده استفاده ‌کنند، البته به جز جاده‌هایی که دوچرخه‌سواری در آن ممنوع است مثل بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌ها که نمی‌توان مسیری برای عبور دوچرخه‌ها ایجاد کرد.

با توجه به اهمیت موضوع دوچرخه سواری سوم ژوئن از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی دوچرخه انتخاب و مصوب شده است. در این راستا دولت‌ها از این پس موظف هستند بسترهای لازم برای دوچرخه‌سواری ایمن را برای شهروندان خود فراهم کنند.

شهر اصفهان نیز به عنوان یک شهر جهانی در گذشته به شهرها دوچرخه‌ها معروف بوده است، اما به مرور زمان با توسعه شهر و خودروها تمایل شهروندان به استفاده از خودرو بیشتر شده است؛ اما مدیریت شهری این کلان‌شهر در نظر دارد با ایجاد مسیرهای عبور دوچرخه و احداث ایستگاههای دوچرخه دوباره فرهنگ استفاده از دوچرخه ها را در شهر زنده کند.

شهردار نصف جهان نیز پیشتر در این باره مهمترین راهکار رسیدن به ترافیک روان و هوای پاک استفاده از دوچرخه دانسته و گفته است: دوچرخه سواری می‌تواند جایگزین حمل و نقل شخصی شود در این راستا مدیران شهری در صدد هستند با استفاده از دوچرخه به حل مشکل ترافیک کمک کنند و با رفتار خود فرهنگی بسازند تا عموم مردم بدانند برای کمک به خودشان، شهرشان، حل مشکل ترافیک و داشتن هوای پاک باید تا حد امکان از وسیله‌نقلیه عمومی و دوچرخه برای رفت و آمد در شهر استفاده کنند.

قدرت الله نوروزی از دوچرخه‌سواری به عنوان ورزشی سالم یاد کرده و معتقد است:متاسفانه زیرساخت‌های لازم در شهر اصفهان فراهم نیست و نمی توان از شهروندان خواست در شلوغی خیابان ها و بین خودروها دوچرخه سواری کنند.

وی مهمترین راهکار رسیدن به ترافیک روان و هوای پاک را استفاده از دوچرخه دانسته و تاکید دارد: دوچرخه‌سواری می‌تواند جایگزین حمل و نقل با خودروی شخصی شود، ضمن اینکه برای کمک به حمل ونقل عمومی باید نگاه تفریحی به دوچرخه‌سواری داشته باشیم اما باید ابتدا در شهر زیرساخت‌های لازم را برای عبور دوچرخه سواران مهیا کنیم.

علیرضا صلواتی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این باره گفته است: بر اساس برنامه ۱۴۰۰، اصفهان دوباره به شهردوچرخه ها تبدیل خواهد شد بر این اساس ١٠ درصد سهم حمل و نقل، به دوچرخه اختصاص می‌یابد.

وی معتقد است: ابتدا باید زیرساخت‌های لازم برای عبور ایمن دوچرخه سواران در شهر فراهم شود که در این راستا گسترش مسیرهای ایمن و جدا از محور خیابان برای عبور دوچرخه‌ها در دستور کار قرار دارد. البته هوشمندسازی ایستگاه‌های دوچرخه و شبکه کردن مسیرهای عبور نیز باید در کنار هم اجرایی شود تا شهروندان به استفاده از این وسیله حمل و نقل پاک ترغیب شوند.

کد خبر 345301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.