جزییات طرح بازآفرینی شهری پایدار

براساس طرح ملی بازآفرینی شهری ۲۷ محله شهر اصفهان شناسایی و معرفی شده که قرار است با نوسازی این بافت‌های ناکارآمد، اصفهان برای همیشه با بخش بزرگی از بافت‌های فرسوده خداحافظی کند.

به گزارش ایمنا، ۱۹ بهمن سال ۱۳۹۶ بود که طرح ملی بازآفرینی شهری به صورت همزمان در ۱۰ استان کشور از جمله اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، تهران، فارس، کردستان، همدان، مازندران و ‌خراسان رضوی به دستور رییس جمهور صادر شد. در این راستا قرار است ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده در کشور بر اساس سند ملی باز آفرینی نوسازی شود. در این راستا دو برنامه پنج ساله تدوین شده که در برنامه اول یک هزار و ۳۳۴ محله بازسازی می‌شود. توسعه امکانات و خدمات روبنایی محلات، ارتقاء زیرساخت‌ها، بهسازی فضای شهری، بازآفرینی محله‌ها، ارتقاء توانمندی‌های اقتصادی و ظرفیت‌سازی اجتماعی از جمله اقداماتی است که در بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

البته ۳۰ اردیبهشت امسال، در نشست هیئت وزیران به ریاست روحانی ، راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با هدف احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این بررسی هم این شد که تمامی وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده‌ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.   

این برنامه شامل طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی و اراضی دولتی است. دولت برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرده که حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات بودجه‌های سنواتی مربوط به فعالیت‌های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، اختصاص دهند. 

همچنین میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح را در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده به ترتیب ۵۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها نیز سقف این تسهیلات به ترتیب ۴۰۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون ریال تعیین شده است.

در طرح پیشگام اراضی دولت که در اختیار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران قرار دارد با نرخ صفر در اختیار توسعه گران قرار داده می‌شود. به محض اینکه بخش خصوصی ورود کرد، ۱۸ درصد سود به توسعه گری که برنده مناقصه می شود پرداخت خواهد شد و بدون نرخ گذاری اولیه، روی اراضی متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری اقدام به ساخت خواهد کرد. بر اساس این طرح در مرحله نخست باید در هر سال ۲۷۰ محله قدیمی شهرها نوسازی شود. در استان اصفهان نیز ۱۰۶ محله ناکارآمد شناسایی شده‌ است که طی یک برنامه ۱۰ ساله قرار است نوسازی شود، البته به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان طبق برنامه ششم توسعه، عملیات نوسازی بافت ناکارآمد ۵۳ محله تا سال ۱۴۰۰ عملیاتی می‎شود.

در مرحله نخست عملیات اجرایی این طرح در استان اصفهان با بازسازی محله های همت آباد در منطقه ۶ اصفهان، سرچشمه در خیابان ابن سینا، صدره و سرفره در کاشان و محله خوزان در خمینی شهر در استان اصفهان کلید خورد.

تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت همت آباد 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در باره پیشرفت طرح بافت فرسوده همت آباد به ایمنا گفت: پروژه همت آباد با ورود سازمان ملی زمین و مسکن در دو هکتار از ۶۰ هکتار این محله در دستور کار قرار گرفت.

حجت الله غلامی ادامه داد: در فاز اول نزدیک به کنار گذر  ۱۷۰ واحد مسکونی و ۴۰ واحد تجاری و اداری پیش بینی شده است که در حال حاضر پیمانکار طرح انتخاب شده و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده قرارداد پیمانکار منعقد و طرح به صورت مشارکتی اجرا شود.

وی ادامه داد: برای هر واحد ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است و مابقی نیز به صورت خرد از مردم دریافت می شود بنابراین دولت از ساخت پروژه هیچ سودی نمی برد و تنها اجرای این طرح محرکی برای رونق محله و تجمیع پلاک های خرد است.

غلامی با بیان اینکه طرح بازآفرینی این بافت‌ها طی دو و نیم سال اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرده است: در فازهای بعدی فروش واحدها به صورت تهاتر و معاوضه با اهالی ساکن در محله همت آباد انجام خواهد شد.

پیشنهاد نوسازی ۲۵ محله قدیمی شهر 

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز در باره طرح بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری به ایمنا گفت: طبق برنامه ششم توسعه کشور ۲۷ محله شهر اصفهان باید نوسازی شود که در سال گذشته نوسازی دو محله همت آباد و محله ابن سینا کلید خورد.

حسین جعفری افزود: پیشنهاد نوسازی ۲۵ محله دیگر شهر اصفهان به اداره کل راه و شهرسازی ارایه شده و قرار است در ستاد بازآفرینی استان مطرح و به تصویب برسد تا بتوانیم طرح بازآفرینی  را در سایر محلات اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه در هر منطقه یک الی دو محل فرسوده و قدیمی برای نوسازی پیشنهاد شده است، تاکید کرد: اجرای طرح بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری اقدامی مشترک بین شهرداری، راه و شهرسازی، دستگاهها و مهمتر از آن خود مردم است.

کد خبر 345272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.