تهدید تحریم

در حالی که «نفیو» در کتاب «هنر تحریم ها، نگاهی از دورون» سیاست های کلی موفیت آمیز بودن تحریم ها را نوشته است اما در مقابل انجام «اصلاحات اقتصادی» و «عدم اجماع جهانی» را تهدیدهای تحریم یاد کرده است.

به گزارش ایمنا، روزنامه دنیای اقتصاد در گزاری تیتر اول خود با عنوان "نوبت واکسیناسیون اقتصاد" نوشته است: هفته گذشته مرکز پژوهش‌ها اقدام به انتشار ترجمه کتاب «هنر تحریم‌ها، نگاهی از درون» نوشته «ریچارد نفیو» طراح شبکه هوشمند تحریم‌ها علیه ایران در دوره اوباما کرد. اقدامی که ظاهرا به‌واسطه عدم اخذ مجوز مولف با اعتراضش روبه‌رو شد. این کتاب اگرچه به معرفی ترفندها و ابزار سیاست‌گذاران آمریکایی برای اعمال و تشدید فشار بر کشورهای تحت تحریم به خصوص ایران پرداخته است، اما به‌واسطه انعکاس برخی از نگرانی‌ها و ملاحظات طراحان تحریم، «سطرهای نانوشته‌ای» درباره سیاست صحیح مقابله با تحریم نیز دارد.

طراح شبکه هوشمند تحریم‌ها علیه ایران در دوره اوباما «انجام اصلاحات اقتصادی» و «عدم اجماع جهانی» را به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدهای موفقیت تحریم یاد کرده‌است. اصلاحات اقتصادی با افزایش استقامت کشور هدف در مقابل تحریم‌ها و عدم‌اجماع بین‌المللی با کاهش سطح اثرگذاری تحریم‌ها در نهایت می‌تواند احتمال اثربخشی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را کاهش دهد.

این در حالی است که نفیو «واکنش‌های هیجانی» را به‌عنوان یکی از مطلوب‌ترین سناریوها برای طراحان تحریم در کاخ سفید معرفی کرده‌است. این کتاب به روشنی نشان می‌دهد در دوره اعمال تحریم‌های هوشمند علیه ایران، هراس طراحان، انجام اصلاحات اقتصادی قبل از اعمال تحریم‌ها بوده است.

نگرانی زنگنه از بازگشت کاسبان تحریم

در گزارش دیگر روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: نام فردی که با «دور زدن تحریم‌های نفتی» گره خورده است، با خروج آمریکا از توافق بین‌المللی برجام بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و این بار این وزیر نفت، بیژن زنگنه بود که نسبت به تکثیر افرادی همچون او هشدار داد. زنگنه روز شنبه با اشاره به «احتمال شکل‌گیری بابک زنجانی‌های جدید در شرایط کنونی»، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «باید از تجربیات گذشته برای جلوگیری از رشد بابک زنجانی‌های جدید بهره برد و روی افراد جدید بررسی‌های لازم را انجام داد.»

 ۱۸ اردیبهشت ماه زمانی بود که ترامپ با اعلام رسمی خروج آمریکا از توافق بین‌المللی ایران با پنج قدرت جهانی، اعلام کرد «سخت‌ترین تحریم‌ها» را علیه ایران فعال خواهد کرد. تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران از تاریخ اعلام شده، ‌ طی یک دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه علیه کشورمان فعال خواهد شد و یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی را که برای تحت فشار قرار دادن هدف قرار داده،  صنعت نفت است.

دوربرگردان فرانسوی‌ها

روزنامه فرهیختگان در گزارشی درباره قرارداد با شرکت های خودرو ساز فرانسوی نوشت: در سال ۹۵، پس از آنکه توافق برجام به امضای ایران و کشورهای ۱+۵ رسید و بخشی از تحریم‌ها لغو شد، شرایطی به وجود آمد تا هیات‌های بلندپایه‌ای از خودروسازان خارجی، به‌ویژه شرکت‌های فرانسوی از جمله پژو و رنو، بیش از هر خودروساز دیگری به سرمایه‌گذاری از نوع مشترک و ۵۰ درصدی در ایران تمایل نشان دهند، چراکه ایران در طول دهه ۸۰ یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تولید خودروهای فرانسوی بود و حدود ۴۰ درصد خودروهای تولید ایران، تحت برندهای فرانسوی مثل پژو، رنو، سیتروئن تا قبل از شروع تحریم‌ها تولید می‌شد.

قاچاق خودرو با همکاری وزارت صمت و شرکا

روزنامه وطن امروز هم در گزارشی به قلم محمد نجار صادقی نوشت: بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی لاکچری (ارزش هر خودرو بیش از نیم میلیارد تومان) در زمانی که ثبت‌سفارش خودرو در سامانه ثبتارش مسدود بوده، ثبت‌سفارش و وارد گمرکات کشور شده‌ است و با وجود اینکه قاچاق بودن ۶ هزار دستگاه از این خودروها به شکل قطعی محرز شده بود اما هزار و ۹۰۰ دستگاه از آنها در کشور توزیع شده‌ است.

مجتبی خسروتاج، رئیس سازمان توسعه تجارت و مسؤول مستقیم ثبت‌سفارش گفته است این خودروها را سازمان متبوع او ثبت‌سفارش نکرده‌ و شاید تخلفی در سطح کارمندان انجام شده باشد. از سوی دیگر، گمرک با وجود دستورات بالادستی در رابطه با مسدود بودن ثبت‌سفارش، اجازه ترخیص تعدادی از این خودروها را داده است

کد خبر 345248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.