برای نجات خوانسار طرح آبخیزداری باید تامین اعتبار شود

خوانسار- فرماندار خوانسار گفت:پنج رودخانه خشک در شهرستان  وجود دارد که اگر طرح‌های آبخیزداری اجرا شود قنوات و این رودخانه‌ها خشک نخواهد ماند؛ تکمیل طرح آبخیزداری که یک طرح ملی است، نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، سید حسن شفعتی صبح امروز در جلسه شورای اداری خوانسار اظهار کرد: خوانسار امن‌ترین شهر استان است و با عملکرد خوب مسؤولان، مردم خوانسار به نظام و دولت اعتماد بسیار خوبی دارند.

وی گفت: استاندار اصفهان در نخستین سفر شهرستانی به خوانسار مصوبات خوبی را برای شهرستان مصوب کرد و تاکنون ۷۰ درصد مصوبات اجرائی شده است.

فرماندار خوانسار با بیان اینکه هنوز عملیات تقویت زیر ساخت‌های شهرستان به خوبی اجرا نشده است، گفت: خوانسار شهر خیرین است با سرمایه‌گذاری خیران هر ماه شاهد افتتاح یک پروژه هستیم، سرمایه‌گذاران، خوانسار را به عنوان شهر گردشگری می شناسند. 

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۰ پروژه که موجب امید در دل مردم شده است، تصریح کرد: همدلی و تفاهم در بین مسؤولان منجر به استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی  شده تا جایی که خوانسار به یک کارگاه  تولیدی تبدیل شده است. 

وی گفت: در سال زراعی جاری شاهد کاهش ۴۲ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته در شهرستان بودیم و امکان حفر چاه نیز به دلیل سنگی بودن زمین در شهر وجود ندارد.

فرماندار خوانسار افزود: با جود ۲۳۰ رشته قنات در شهرستان که بیشتر آنها قنوات جاری هستند، ۷۵ درصد آب کشاورزی از طریق قنوات تامین می‌شود.

سد باغکل خوانسار نشتی آب دارد

وی با بیان اینکه قنوات میراث ماندگار هستند و با حفظ آنها روستاها به قوت خود باقی خواهد ماند، افزود: قنوات در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شدند، برای مرمت، بازسازی و حفظ  آنان به هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شفعتی اظهار کرد: برای تأمین آب شرب شهرستان خط انتقال آب از طریق سرشاخه‌های دز اجرا شد  که ۳۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت، سهمیه آب کشاورزی نیازمند افزایش است؛ زیرا قستمی از آب شرب شهرستان در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی گفت: سد باغکل خوانسار نشتی آب دارد که برای مرمت و جلوگیری از آن نیازمند اعتبار است و به دلیل سیل آسا بودن شهرستان خوانسار در هنگام بارندگی‌ها خسارت‌های جبران ناپذیری  وارد می‌شود.

فرماندار خوانسار با اعلام اینکه در راستای جلوگیری از سیل در شهرستان از سوی منابع طبیعی، طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است، افزود: به دلیل وجود سیل بندها قنوات آبدهی شدند و نیاز است برای تکمیل طرح آبخیزداری که یک طرح ملی است، اعتبار تخصیص داده شود.

وی گفت: در شهرستان  پنج رودخانه خشک وجود دارد که اگر طرح‌های آبخیزداری اجرا شود قنوات و این رودخانه‌ها خشک نخواهد ماند. در شهر خوانسار از شمال به جنوب یک رودخانه از وسط شهر جاری است که تأثیر زیادی بر جذب توریست دارد، اما برای  اصلاح  و دیوار کشی دو طرف رودخانه نیاز به ۱۰ میلیارد تومان  اعتبار است، شهرداری خوانسار نیز درآمد زا نیست که بتواند اعتباری در این زمینه هزینه کند.

عملیات تونل ارتباطی راه خوانسار به بوئین میاندشت متوقف شده است

وی گفت: راه‌های ارتباطی شهرستان خوانسار به دامنه تکمیل شده است، اما عملیات تونل ارتباطی راه خوانسار به بوئین میاندشت که می‌تواند رسیدن به اراک- خوزستان- شهرکرد را تسریع کند از مهرماه سال گذشته به دلیل ریزش متوقف شده است.

فرماندار خوانسار افزود: با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس و استاندار اصفهان ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است، اما فعلا قضیه دچار مشکل حقوقی است که از سوی دفتر رییس جمهور قابل پیگیری است، اگر این پروژه مواصلاتی به بهره‌برداری برسد مشکل ترافیکی و تصادفات کاهش می‌یابد.

وی گفت: سال ۹۷ سال شکوفائی و مبارزه با بیکاری در شهرستان خوانسار است، البته در حال حاضر  شاهد بیکاری ۱۶ درصدی در شهرستان هستیم، اما با فعالیت بخش صنعت و تکمیل پروژه‌‎های صنعتی بیکاری به پنج  درصد می‌رسد.

شفعتی گفت: به دلیل وجود مراکز علمی و علمای مشهور، باغشهر بودن خوانسار و ملی بودن زیرساخت‌های انجام شده، باید به دید ملی به خوانسار نگاه کرد.

کد خبر 345155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.