حفظ شرکت‌های اروپایی بزرگ در ایران، میسر نیست/ کنگره مخالف جنگ افروزی ترامپ

مدیرکل امور راهبردی وزارت امور خارجه گفت: مبادلات شرکت‌های کوچکتر وابستگی کمتری به آمریکا دارد و آن‌ها به کار خود با ایران ادامه می‌دهند؛ اما شرکت‌های بزرگ به دلیل روبرو شدن با خطر قطع همکاری با آمریکا از ایران خارج می شوند.

مصطفی ترک زهرانی در خصوص تناقض بین عملکرد سخنان دولت‌های اروپایی و شرکت‌های آنها در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام، به خبرنگار ایمنا گفت: به نظر من تناقضی بین آنها وجود ندارد، واقعیت این است که دولت‌های اروپایی می‌خواهند در برجام بمانند؛ اما شرکت‌های اروپایی ادامه همکاری با ایران را ناامنی و خطری برای منافع خود می‌دانند.

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه افزود: واقعیت این است که میزان کنترل دولت‌ها بر شرکت‌های بزرگ آنقدر نیست که بتوانند نظر خود را بر آنها تحمیل کنند. از طرفی، تحریم‌های آمریکا طوری است که این شرکت‌ها ترجیح می دهند از ایران خارج  شوند.

زهرانی تصریح کرد: میزان مبادلات و سرمایه گذاری این شرکت‌ها با  آمریکا بسیار است. مثلاً تعداد اجناسی که شرکت بنز، در آمریکا تولید و صادر می‌کند از کل صادرات آمریکا پیشی می‌گیرد، به همین نسبت دیگر شرکت‌های اروپایی هم وابستگی زیادی به آمریکا دارند.

شرکتهای اروپایی بر سر دوراهی مانده اند

مدیرکل امور راهبردی وزارت امور خارجه ادامه داد: بنابراین باتوجه به رویکرد جدید دولت آمریکا که شرکت‌ها را در دوراهی تصمیم «کار با اقتصاد آمریکا یا کار با ایران» قرار می‌دهد و از آنجا که کار با ایران اصلاً با تجارت با آمریکا قابل مقایسه نیست، بنابراین به نظر می رسد شرکت‌های اروپایی تصمیم به کار با آمریکا می‌گیرند.

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت‌های اروپایی، فشار بر شرکت‌ها می‌آورند، ولی نمی‌توانند کاری بکنند. مبادلات شرکت‌های کوچکتر وابستگی کمتری به آمریکا دارد و آن‌ها به کار خودشان ادامه می‌دهند؛ اما شرکت‌های بزرگ با خطر قطع همکاری با آمریکا مواجه و این خطر باعث خروج آنها از ایران می‌شود.

زهرانی گفت: اروپا می‌خواهد در برجام بماند، ایران نیز یک سری تضمین می‌خواهد که به برجام وفادار بماند؛ آنچه آشکار است و اتفاقی که روی‌داده روشنگر آن است که آمریکا کشور قابل اعتمادی از دید مصوبات و قوانین بین المللی نیست. با شرایطی که آمریکا ایجاد کرده، اکنون ایران از اروپا  تضمین می‌خواهد، اما اینکه کشورهای اروپایی می‌توانند چنین تضمینی بدهند یا نه جای بحث وجود دارد.

چینش تیم ترامپ، جنگی است

استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه گفت: در حال حاضر تیمی که رییس جمهور آمریکا در حوزه سیاست خارجی و امنیتی خود چیده به نوعی چینش جنگی است،  به این معنا که اولویت این تیم و مأموریت پمپئو و بولتون جنگ است؛ این در حالی است که نمایندگان کنگره آمریکا از یک جنگ دیگر نگرانی دارند.

کنگره ترجیح می‌دهد آمریکا وارد جنگ نشود

زهرانی افزود: با این وجود، ترجیح کنگره این است که تا حد ممکن دولت آمریکا وارد جنگ نشود و به طور مشخص موضوع نشستها و مجادلات لفظی آنها بر سر این است که بدون نظر کنگره، دولت وارد جنگ با ایران نشود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی تصریح کرد: در واقع کنگره به دنبال آن است که مانع اقدام نظامی خودسرانه دولت ترامپ شود.

به گزارش ایمنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه -سوم خرداد- با الحاق متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که دولت آمریکا بدون مجوز کنگره نمی تواند علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

کد خبر 345068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.