اجرای طرح ساماندهی صندوق‌های دریافت «زکات فطره» در اصفهان

لنجان-دبیر ستاد زکات استان اصفهان گفت: متاسفانه از وضعیت کلی زکات فطره اطلاعات شفافی در دست نیست چراکه مردم ما بسیار خوب هستند و با دلی پاک زکات فطره خود را پرداخت می کنند اما در برخی مواقع افرادی فرصت ‌طلب از این مسئله سو استفاده می کنند که از این جهت دریافت زکات فطره نیازمند ساماندهی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام غلامحسین رنجبر در نشست ستاد ساماندهی زکات فطره شهرستان لنجان با اشاره به جایگاه زکات اظهار کرد: زکات به معنای پاک و پاکیزه ‌کننده بوده و زمانی که زکات مال انسان پرداخت شود، مال انسان کارآمد شده و وقتی مال دارای رشد، نمو و برکات باشد نتیجه آن رشد اقتصادی است.

وی افزود: پرداخت زکات آثار و برکات متعددی داشته و بر همین اساس نمود عینی دستورات اجتماعی دین مبین اسلام به شمار می آید و در قرآن هرکجا سخن از نماز به میان آمده بعد از آن به زکات نیز اشاره شده است و با توجه به اهمیت موضوع زکات برای اینکه بتوانیم فرهنگ پرداخت زکات در جامعه را رشد و ترویج دهیم باید افراد را با فلسفه وجودی و تاثیرات این فریضه الهی بر توسعه فعالیت های اقتصادی جامعه آشنا کنیم.

دبیر ستاد زکات استان اصفهان تصریح کرد: پرداخت زکات موجب پاکی جامعه از گناهان می‌شود و از سوی دیگر عدم پرداخت زکات بداخلاقی‌ها و ناهنجاری‌های متعددی را در جامعه به وجود می آورد چراکه پرداخت زکات موجب خشکاندن ریشه فقر در جامعه است.

وی زکات فطره را یک سرمایه پنهانی در کشور دانست و ادامه داد: خداوند متعال بارها در قرآن کریم به مسلمانان تاکید کرده که در اموال خود حق معلومی برای محرومان، ایتام و افراد سائل قرار داده و به پرداخت خمس و زکات توجهی ویژه داشته باشند و پرداخت فطریه از مصداق هایی است که انسان مومن از طریق آنها می تواند حق افراد یتیم و نیازمند را در جامعه ادا کند.

رنجبر اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود همه مردم باید در پرداخت زکات فطره مشارکت داشته باشند و برای تشویق مردم به پرداخت زکات باید دیدارهای چهره به چهره، برپایی جلسات سخنرانی، تبلیغات و فعالیت های فرهنگی را بیش از پیش مورد توجه قرار داد چراکه اینگونه فعالیت ها نقش مهمی در افزایش جمع آوری زکات در استان اصفهان داشته است.

دبیر ستاد زکات استان اصفهان تاکید کرد: ساماندهی زکات فطره از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بر همین اساس شورای عالی زکات با فرمان رهبر معظم انقلاب و با حضور تنی چند از علما، معاون رئیس جمهور، چند تن از وزیران و رییس صدا و سیما جمهوری اسلامی تشکیل شده و مأموریت آن‌ها برنامه‌ریزی و تصویب مصوبات امور اجرایی زکات در سراسر کشور است.

وی اظهار کرد: نباید فراموش کرد ساماندهی زکات توسط شورای عالی زکات و شورای زکات در استان های مختلف انجام و پیگیری می شود بر همین اساس در شهرستان لنجان نیز باید نسبت به سازماندهی جمع آوری زکات فطره و مدیریت آن توجه ویژه ای داشت تا میزان زکات فطره جمع آوری شده مشخص و شفاف باشد.

رنجبر با اشاره به اجرای طرح شناسنامه دار کردن صندوق های جمع آوری زکات در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: متاسفانه از وضعیت کلی زکات فطره اطلاعات شفافی در دست نیست چراکه مردم ما بسیار خوب هستند و با دلی پاک زکات فطره خود را پرداخت می کنند اما در برخی مواقع افرادی فرصت ‌طلب از این مسئله سو استفاده می کنند از این جهت دریافت زکات فطره نیازمند ساماندهی است.

دبیر ستاد زکات استان اصفهان افزود: متاسفانه طی سال های گذشته گزارشاتی به دست ما رسید که برخی صندوق و یا جعبه‌ای کنار خیابان می‌گذارند که هیچگونه هویتی نداشته اند و مردم به دلیل اعتمادی که دارند زکات فطره را به آن صندوق ها می انداختند؛ و براساس گزارشات اعلام شده تنها در یکی از استان‌ها ۳۰۰ صندوق بدون هویت کشف شده بود که البته در استان اصفهان نیز چنین صندوق‌هایی پیدا شده بود.

وی تصریح کرد: سامان‌ دهی زکات فطره یکی از مصوبات شورای زکات بوده تا میزان جمع آوری زکات فطره توسط دستگاه هایی همچون کمیته امداد، بهزیستی و همچنین خیریه ها و مکانِ هزینه کردِ آنها مشخص شود و ما نیز به همه خیریه‌هایی که دارای مجوز هستند پس از ثبت نام و دریافت مجوز اخذ زکات فطره اجازه خواهیم داد تا زکات فطره توسط آنها جمع‌آوری شود.

رنجبر با بیان اینکه از مردم درخواست داریم فطریه خود را در صندوق های بهزیستی، کمیته امداد و یا موسسات خیریه دارای مجوز بیندازند، گفت: سال گذشته ۲۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زکات فطره، واجب و مستحبی در استان اصفهان جمع آوری و بین نیازمندان این استان توزیع شد. 

دبیر ستاد زکات استان اصفهان ادامه داد: شورای زکات باید از میزان زکات جمع آوری شده و مکان هزینه کردِ آنها مطلع باشد و با توجه به اینکه زکات در هر کجا جمع آوری شود باید در همان‌جا مصرف شود، این مهم همچون گذشته مورد توجه قرار دارد تا فقرا و منابع درآمدی مشخص شود و زکات را در همان مکان مصرف کنند.

کد خبر 345047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.