صادرات یک میلیون و ۱۵۰ هزار تنی در سال ۹۶/ خروج از زیان‌دهی شرکت

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: صادرات این شرکت در سال گذشته به رقم بی سابقه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تُن رسید.

به گزارش ایمنا به نقل از شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، احمد صادقی اعلام کرد: این میزان صادارت از نظر حجم ۷۹ درصد و از لحاظ ارزش ۱۲۰ درصد افزایش داشت.

وی گفت: حدود ۵۰ درصد از کل تولیدات این شرکت به خارج از کشور صادر می‌شود.

صادقی افزود: ذوب آهن اصفهان سال گذشته ضمن افزایش تولید و تنوع در محصولات، جهش قابل توجهی نیز در صادرات خود داشته است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت سال گذشته، با انجام فعالیت‌هایی برای کاهش قیمت تمام شده و با توجه به افزایش جهانی قیمت محصولات فولادی، از مرحله زیان خارج شد و امسال در شرایط خوبی قرار دارد.

صادقی، میل‌گرد، تیرآهن، شمش و کلاف را بیشترین کالاهای صادراتی این کارخانه در سال‌های اخیر برشمرد و افزایش کیفیت و تنوع محصول متناسب با نیاز مشتری، بازاریابی، توسعه تولیدات کمی و کیفی، رهبری بازار و حضور فعال در نمایشگاه‌های بین المللی را از مهمترین دلایل افزایش صادرات محصولات این کارخانه اعلام کرد.

بازرسی سالیانه مصارف انرژی

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت ذوب آهن نیز با اشاره به اهمیت بهره‌وری و بهینه سازی مصرف گفت: اقدامات چشمگیری در این مجتمع صنعتی در راستای افزایش بهره‌وری به ویژه در حوزه انرژی انجام شده است.

حسن خزائی با اشاره به پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام برای مصرف بهینه انرژی در ذوب آهن افزود: در سال‌های گذشته دو پروژه «هات شارژ نورد ۵۰۰»  و «بهینه سازی سیستم هوای فشرده»  با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در این کارخانه اجرا شد.  

وی با اشاره به اینکه هزینه این پروژه توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) تامین شده است، گفت: این پروژه هم اکنون در مرحله تهیه گزارش نهایی است.  

خزائی با اشاره به دیگر پروژه‌های ذوب آهن برای بهینه سازی مصرف انرژی گفت: پروژه PCI، بازسازی دیگ شماره ۴ نیروگاه مرکزی، پروژه MES، برنامه‌ریزی برای مصرف کامل پساب صنعتی در چرخه تولید و استحصال حداکثری کندانس بخار بخش‌ها، از جمله این موارد است.

وی همچنین با اشاره به بحران آب گفت: طرح بازگشت حداکثری کندانس بخار بخش‌های مختلف برای کاهش مصرف آب از مدت‌ها قبل در دستور کار مدیریت انرژی و بهینه سازی سوخت این شرکت قرار گرفت که در مرحله اول مقرر شد کندانس بخار پایگاه صنعتی و بخش یک نورد از طریق اجرای ایستگاه پمپاژ و خط لوله به تصفیه خانه شیمیایی منتقل شود.  

خزائی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری بیشتر برای اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی افزود: با توجه به بازگشت سریع سرمایه در این گونه پروژه‌ها و محدودیت‌های حاکم بر تامین منابع انرژی، سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سودمند خواهد بود و اجرای این گونه پروژه‌ها تضمینی برای ادامه بقای کارخانه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۶ در راستای استفاده حداکثری از گازهای فرایندی و جایگزینی با گاز طبیعی به نتایج بسیار خوبی دست یافته‌ایم، گفت: فرایند تولید نسبت به مصرف گازهای فرایندی به کل گاز مصرفی در این مجتمع صنعتی به بیش از ۶۰ درصد رسیده، به این معنی که این فرایندها بیش از ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را از گازهای فرایندی تامین کرده‌اند.  

مدیر انرژی و بهینه سازی سوخت شرکت ذوب آهن گفت: در حال حاضر شدت مصارف حامل‌های انرژی فرایندهای کارخانه توسط سازمان ملی استاندارد رصد می‌شود و این سازمان هر سال با اعزام بازرس، وضعیت مصارف حامل‌های انرژی کارخانه را بررسی و با معیارهای استاندارد ISIRI ۹۶۵۳ مقایسه می‌کند.

خزایی افزود: از سال ۹۲ که فرایند بازرسی آغاز شد، موفق به دریافت گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد شده‌ایم.

گفتنی است، ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد فولاد سازی قطعات ساختمانی در ایران است، محصولات ذوب آهن اصفهان به ۲۵ کشور دنیا از جمله فرانسه، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، ایرلند، پرتغال، یونان، افغانستان، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، هند، عمان، کویت، چین، لبنان، پاکستان، عربستان سعودی، قطر و اردن صادر می‌شود، شرکت ذوب آهن با ظرفیت تولید ۲.۸ میلیون تُن انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

کد خبر 344944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.