شکل انجام پروژه‌ها تغییر کرده است/ بهره برداری از ۹۸ میلیارد تومان پروژه عمرانی طی ۸ ماه

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: طی ۸ ماه گذشته ۷۰ پروژه عمرانی با مبلغ ۹۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که شامل: ۱۵ قرارداد آسفالت معابر، شش مرکز ورزشی و تفریحی، چهار پارک و فضای سبز، چهار مورد تاسیسات زیربنایی و یک مورد پارکینگ بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایرج مظفر صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری که با عنوان «سه شنبه ها با رسانه» برگزار شد، به معرفی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان پرداخت و گفت: معاونت عمران شهری یکی از معاونت‌های شهرداری اصفهان است که اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی تصویب شده شهر اصفهان را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه معاونت عمران یا به صورت مشارکتی اجرای پروژه ها را دنبال می‌کند و یا بر اجرای فعالیت ها نظارت دارد، افزود: این معاونت دو مدیریت تحت پوشش دارد که در چارت جدید به لحاظ اهمیت موضوع نگهداری و تعمیرات یک مدیریت دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد و مسئولیت مدیریت جدید، تهیه شناسنامه فنی برای ابنیه، معابر و ... است.

اختصاص دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه های عمرانی شهر

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان گفت: بودجه سال جاری شهرداری اصفهان سه هزار میلیار تومان است که ۹۵۰ میلیارد تومان به بخش جاری و دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان به پروژه های عمرانی اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: از دو هزار و ۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی، ۹۱۵ میلیارد تومان مربوط به مباحث غیرخالص عمرانی است، یعنی مباحثی که متولی آن عمران نیست مثل آزادسازی ها، همچنین یک هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی برای انجام پروژه ها در نظر گرفته شده که از این عدد ۷۳۲ میلیارد تومان برای قطار شهری و ۴۰۳ میلیارد تومان صرف پروژه های عمرانی می شود.

عمده بودجه شهرداری زیر زمین هزینه می‌شود

مظفر با بیان اینکه پروژه های عمرانی بزرگی همچون سالن اجلاس، میدان امام علی(ع) و نمایشگاه جزء اعتبار ۴۰۳ میلیارد تومانی این معاونت است، اظهارکرد: حدود ۸۰ درصد مبلغ پروژه‌های خالص عمرانی به قطار شهری اختصاص داده شده است، البته با توجه به اینکه بودجه‌های شهرداری برای پروژه‌های زیر زمین که نتیجه آن خط یک و فعال شدن خط دو قطار شهری اصفهان است، خرج می شود، اجرای پروژه های روی زمین مثل احداث زیرگذرها و روگذرها کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اعتباری که برای تکمیل سالن همایش ها و نمایشگاه اصفهان در نظر گرفته شده است نیز در شهر خود را نشان نمی دهد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۶ قراردادهای فعال که شروع، اما تحویل نشده حدود ۱۱۱ پروژه فعال به مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان است، گفت: از این ۱۱۱ پروژه ۲۲ پروژه در مرکز همایش ها با مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان انجام می شود و مابقی در مناطق مختلف است.

سیاست شهرداری، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است

وی از کاهش دو درصدی بودجه عمرانی سال ۹۷ نسبت به ۹۶ خبر داد و تاکید کرد: سیاست شهرداری اصفهان در سال جاری تکمیل پروژهای نیمه تمام است به همین دلیل پروژه های قابل مشاهده در شهر کاهش یافته است.

مظفر گفت: پروژه های شاخص بالای یک میلیارد تومان سال ۹۷ غیر از قطار شهری ۶۵ پروژه است که ۲۰ پروژه آن تکمیلی سال گذشته و ۴۵ پروژه بالای یک میلیارد تومانی جدید است.

وی ادامه داد: ۵۵.۳ درصد متولی اجرای پروژه ها معاونت عمران، ۲۳ درصد معاونت مالی و اقتصادی و ۱۵ درصد خدمات شهری است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه ۵۸.۴ درصد بودجه به مباحث ترافیکی، ۲۴ درصد خدمات شهری و ۹ درصد به بخش مالی و اقتصادی اختصاص یافته است، گفت: در سال جاری دو هزار و ۱۵۷ ردیف بودجه تعریف شده که ۸۲۸ ردیف خالص عمرانی است و از این ۸۲۸ ردیف ۶۸ پروژه شاخص است که سه مورد آن مربوط به قطار شهری می‌شود.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد پروژه های سال جاری کوچک و ۸۰ درصد پروژه ها در مقیاس بزرگ است.

ضرورت همکاری استانداری برای احداث رینگ چهارم

مظفر با اشاره به پروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان گفت: مطالعات رینگ چهارم از سال ۸۸  آغاز و جلسات متعددی در ارتباط با اجرای آن برگزار شده است.

وی طول مسیر رینگ چهارم را ۷۸.۲ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: رینگ چهارم از اصفهان و شش شهر اطراف و بخشی از فرمانداری عبور می‌کند که ۴۵.۸ کیلومتر آن در محدوده شهر اصفهان است که ۱۱ منطقه شهرداری را درگیر خود می‌کند، ۲۸.۶ کیلومتر در محدوده شهرهای اطراف و ۳.۸ در محدوده فرمانداری است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان افزود: کل مسیر رینگ چهارم دو باند رفت و برگشت دارد که عرض هر کدام ۱۹ متر و ۶۰ سانتی متر خواهد بود، اما در برخی از نقاط مسیر به دلیل دسترسی محلی کندرو و برخی مسیر تندرو است.

وی هزینه کل اجرای پروژه رینگ چهارم را دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: شهرداری اصفهان نمی‌تواند تمام بودجه را تأمین کند و همکاری استانداری و شهرداری شهرهای در مسیر رینگ را می طلبد.

مظفر با بیان اینکه در طول مسیر رینگ چهارم ۲۳ تقاطع احداث می شود، افزود: امسال عملیات اجرای این پروژه را به صورت جدی با هدف حل معضل ترافیک شمال شرقی شهر اصفهان در مناطق ۱۴، ۱۰ و ۷ آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: شهرداری اصفهان برای احداث ادامه رینگ در محدوده دولت آباد با مشکلاتی در دولت آباد برخورد کرده از این رو پیشنهاد احداث یک مسیر اتصال فرعی ادامه بلوار فرزانگان به رینگ را داده است تا خودروهای سنگین وارد خیابان بعثت و نقشینه نشوند.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرد: مصوبات لازم در این ارتباط صادر شود تا مسیر شش کیلومتری اتصال را با ۱.۵ کیلومتر دور بزند و این معضل چندین ساله مناطق ۱۴، ۷ و ۱۰ حل شود.

وی خاطرنشان کرد: تا نیمه اول سال آینده در صورت تامین اعتبار، رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان تکمیل و پروژه تقاطع شهید اردستانی نیز تا دو ماه آینده آغاز شود.

مظفر ادامه داد: پروژه بعدی تقاطع کارخانه قند است که بر روی معماری آن کار شده و برای این قسمت از شهر ورودی بسیار زیبایی طراحی شده است، این پروژه ترافیک مسیر آرامستان و جی را برطرف می کند و۷۰ درصد اهداف ترافیکی را محقق می‌سازد.

وی اظهارکرد: برای احداث رینگ چهارم ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که امید است با اصلاح بودجه این سه پروژه را انجام دهیم.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان افزود: ۱۵ میلیارد تومان از بودجه سال گذشته تامین اعتبار شده و در مجموع ۵۰ میلیارد تومان برای رینگ چهارم در سال جاری اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ادامه خط یک مترو از ایستگاه پاسداران تا درب جدید الاحداث دانشگاه صنعتی در بلوار آزادگان در شرف انعقاد قرار داد است، گفت: عملیات احداث ادامه پل های میدان استقلال نیز در حال اجرا است.

احداث پارک پردیس هنر با تم فرهنگی و هنری

مظفر با اشاره به پروژه پارک پردیس هنر آبشار، افزود: مراسمی برای بهره برداری از فاز یک پروژه پارک پردیس هنر آبشار برگزار شد که ۳۵ درصد کار بود، اما بقیه پروژه در حال اجرا است.

وی گفت: این پروژه پارکی منحصر به فرد با تِم فرهنگی و هنری دارای آبنما، منظر و دیدگاه زیبا است که در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری دور برگردان خروجی مرکز همایش‌ها ساخته شده است، اظهارکرد: در این دوره طی ۸ ماه گذشته ۷۰ پروژه با مبلغ ۹۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که ۱۵ مورد قرارداد آسفالت معابر، شش مورد مراکز ورزشی و تفریحی، چهار مورد پارک و فضای سبز، چهار مورد تاسیسات زیربنایی و یک مورد پارکینگ بوده است.

وی اظهارکرد: در بخش تاسیسات زیربنایی یکی از مهمترین اقدامات انجام شده ایجاد زیرساخت های تامین آب از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای است که می توان به تصفیه خانه شمال اصفهان و سپاهان‌شهر که در این زمینه فعال هستند، اشاره کرد.

شکل انجام پروژه ها تغییر کرده است

مظفر تصریح کرد: سیاست‌هایی بعضا اشتباه برداشت شده و اعلام کرده‌اند کاری انجام نشده در حالی که شکل انجام پروژه‌ها تغییر کرده است.

وی با اشاره به پروژه پیاده راه سازی چهارباغ، گفت: پیاده راه سازی چهارباغ با اعتباری افزون بر ۲۰ میلیارد تومان تا نیمه اول سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، اما نکته حایز اهمیت این است که در پیاده راه سازی چهارباغ هیچ حرکتی بدون هماهنگی با میراث انجام نمی شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اگر پیاده راه سازی چهارباغ تا شهریورماه تکمیل نشد، چه تدبیری خواهید اندیشید؟، گفت: برای طرفین رفیوژ میانی چهارباغ شامل پیاده راه و پیاده رو برنامه‌ریزی کارگاهی انجام شده که تا ۳۱ مردادماه به اتمام برسد تا جشنواره نیز به خوبی برگزار شود، اما در خصوص بخش میانی نمی توانیم قولی دهیم ولی سعی می کنیم محور آماده شود.

وی یادآور شد: طی هشت ماه گذشته ۸۰ هزار تن آسفالت در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان پخش شده و مناطق از نظر روکش آسفالت به حد مطلوب رسیده است، امسال نیز بیشتر اقدامات به سمت درز گیری، لکه گیری رفته که شب‌ها انجام می‌شود و از دید شهروندان پنهان می‌ماند.

مظفر با بیان اینکه در این هشت ماه ۱۰۸ قرارداد در معاونت عمران و ۲۷۹ قرارداد در عمران مناطق به ثمر نشسته است، اظهارکرد: بیشترین قراردادها مربوط به آسفالت معابر، تأسیسات زیربنایی، پیاده راه سازی و ساختمان سازی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه این قراردادها بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان برای شهرداری اصفهان هزینه بر بوده است، گفت: در این هشت ماه ۳۵ پروژه در معاونت عمران، ۲۰۱ پروژه در عمران مناطق برای انجام پروژه‌ها منعقد شده است که در مجموع ۳۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان پروژه بوده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با اشاره به پروژه های مشارکتی، گفت: برخی از پروژه های مشارکتی مسکونی و تجاری را سازمان سرمایه گذاری بر اساس برآوردها انجام می دهد و درصد مشارکت مشخص و در زمان تعیین شده اجرا می شود که نظارت عالی به عهده معاونت عمران است.

وی بزرگترین پروژه مشارکتی در دست اجرا را مجتمع تجاری، اداری و پارکینگ کمر زرین واقع در میدان امام علی(ع) خواند و گفت: این پروژه تاکنون ۴۶ درصد پیشرفت داشته و در صورت بهره برداری، معوض تجاری های میدان انجام و مانده آزادسازی میدان جلوخان تکمیل می شود.

ورودی تشریفات؛ زیباترین ورودی شهر می‌شود

مظفر در خصوص تدابیر اتخاذ شده برای ورودی تشریفات اصفهان اظهارکرد: مصوبات ورودی تشریفات در دست اقدام است، استاندار اصفهان و معاونان‌شان پیگیر این موضوع هستند؛ بخشی از این مسیر خارج از محدوده شهری قرار داشت بنابراین پیشنهاد شده این محور جزء حاشیه شهر قرار گیرد تا شهرداری با مشارکت راه و شهرسازی طرح را اجرا کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز یک آن انجام شده و پس از اتمام به زیباترین ورودی شهر تبدیل خواهد شد، البته علاوه بر ساماندهی ورودی تشریفات، مقابل حصه به صورت زیرگذر انجام می شود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در خصوص پروژه میدان امام علی(ع) تصریح کرد: پروژه میدان امام علی چندین زیر پروژه دارد که ۸۰ درصد آنها تکمیل و ۲۰ درصد باقی مانده میدان جلوخان است که باید آزادسازی شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص احداث پل هفتم رودخانه، گفت: این موضوع سالهای قبل مطرح شد، اما نتیجه مطالعات حاکی از آن بود که در کاهش ترافیک تاثیر چندانی ندارد، بنابراین طرح متوقف شد، اما در دوره جدید بار دیگر مطرح شده و اگر به نتیجه برسد سال آینده در ردیف بودجه قرار خواهد گرفت.

مظفر خاطرنشان کرد: احداث خیابان روشن دشت، ادامه فاز دوم پارک کوهستانی شرق، تعریض پل شهید ستاری، خیابان کمکی ارتش، مرکز اختصاصی بانوان در سپاهان‌شهر، فرهنگسرای حضرت قائم و ... از دیگر پروژه های معاونت عمران شهرداری اصفهان در سال جاری است.

کد خبر 344908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    0 0
    کاش معماری پروژه هارو دست معماران کاردان میدادید... ولی متاسفانه اصلا اینطور نیست!
  • مهرداد US ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
    0 0
    ما پیمانکاران صدای خرد شدن استخوانهامون رو زیر فشار بی پولی شهرداری میشنویم...بداد برسید.