تجمع در پاستور

روز گذشته مرغداران در خیابان پاستور مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری تجمع کردند. آنها بر این باورند که دولت از جیب تولیدکننده به مردم یارانه می‌دهد. 

به گزارش ایمنا، لیلا مرگن با این مقدمه در روزنامه شرق نوشت: به اعتقاد این تولیدکنندگان، درحالی‌که دولت قیمت مرغ را به‌صورت دستوری در بازار پایین نگه داشته است و بهای این محصول تابع قانون عرضه و تقاضا نیست، واردکنندگان نهاده‌ها گران‌فروشی می‌کنند و نهادهای تنظیم‌کننده بازار، به این تخلف آشکار توجهی ندارند.

زیرا واردکنندگان نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور را با دلار سه هزارو ۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کرده و به ایران وارد کرده‌اند اما با لحاظ‌کردن نرخ چهار هزارو ۲۰۰ تومان برای دلار، محصول وارداتی را به فروش می‌رسانند. آنها بر این باورند که حاشیه سود ناشی از تغییر قیمت دلار برای واردکنندگان نهاده‌های دامی ‌میلیاردی است، اما دستگاه‌های نظارتی فقط سیاست‌های کنترلی خود را متمرکز بر بخش تولید کرده‌اند.

اعتصاب اجباری

در گزارش دیگر شرق با اشاره به اعتصابات اخیر کامیون داران آمده است: قصد کوتاه‌آمدن ندارند، البته تا زمانی که پاسخ روشنی بگیرند. آن‌قدر اوضاع به‌هم ریخته که وقتی می‌خواهند با کسی حرف بزنند چندبار با تأکید می‌گویند ما مجبوریم اعتصاب کنیم، نانمان درنمی‌آید، چاره‌ای نداریم. کار نکنیم لااقل ضرر نمی‌کنیم و از جیب خرج نمی‌کنیم.

مشکل کامیون‌داران یکی، دوتا نیست؛ از ناکافی‌بودن حقوقشان گرفته و یارانه بیمه، تا دلالانی که قطعات ماشین‌های سنگین را دپو کرده‌اند و حاضر نیستند بفروشند. می‌گویند دلار گران شده و نمی‌صرفد با قیمت قبلی قطعات را بفروشیم. یکی از رانندگان به «شرق» می‌گوید: «اگر لاستیک کامیون خراب شود، بیچاره می‌شویم، قبلا دو میلیون و ۵۰۰ قیمت یک لاستیک بود، الان شده سه‌میلیون و ۵۰۰. از کجا بیاوریم؟»

حباب قیمت خودروهای کارکرده خارجی

سحر افشاری هم در صفحه اقتصادی روزنامه آرمان نوشت: یکی از روش‌های مهم برای رونق صنعت خودرو واقعی‌شدن یا همان افزایش نرخ ارز است. با اینکه نرخ ارز نقش مهمی در قیمت تمام‌شده خودروهای تولید داخل دارد، اما کارشناسان این افزایش قیمت را به‌نفع صنعت خودرو در کشور می‌دانند و بر این باورند که این موضوع انگیزه خودروسازان را افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به سودآوری صنعت خودرو می‌شود.

با این حال عده‌ای دیگر از تحلیل‌گران این موضوع را به ضرر مشتریان خودرو دانسته و اعتقاد دارند که با افزایش نرخ ارز هم خودروهای داخلی و هم محصولات مونتاژی با هزینه زیادی تولید می‌شود. با این حال، فعالان حوزه خودرو تاکید دارند که خودروسازان این مشکل را از مسیر افزایش بهره‌وری و افزایش داخلی‌سازی جبران می‌کنند، زیرا با واقعی‌شدن نرخ ارز، صادرات مزیت پیدا می‌کند و با صدور هر دستگاه خودرو با توجه به تراز ارزی، سودآوری تولیدکننده نسبت به فروش داخل افزایش می‌یابد.

تحلیلی بر وضعیت بازار ارز

روزنامه فرهیختگان هم در گزارشی با اشاره به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد بازار ارز آورده است: این گزارش به بررسی اقدامات دولت و نیز ارائه راهکارهایی پرداخته است. در این گزارش به عوامل جهش ارزی سال گذشته، اقدامات دولت و ارائه پیشنهاد پرداخته شده است.  

این گزارش بیان می‌کند علل افزایش نرخ ارز را باید در دو دسته عوامل زمینه‌ای و تشدیدکننده پیگیری کرد. مهم‌ترین عوامل زمینه‌ای که در طول سالیان گذشته ایجاد شده و کشور را از ناحیه نظام ارزی آسیب‌پذیر کرده است، عبارتند از: رشد افسارگسیخته نقدینگی، محدودیت‌های بانک‌های ایرانی در ارتباط با بانک‌های بین‌المللی و به تبع نقل و انتقال وجوه و جایگزین‌شدن صرافی‌ها، وابستگی مسیرهای انتقال وجوه ارزی کشور به برخی نقاط خاص مانند دبی در امارات متحده عربی، وابستگی به ارزهای واسط مانند دلار و یورو، وابستگی به پیام‌رسان متمرکز سوئیفت، واردات مدیریت‌نشده (قاچاق) و...

کد خبر 344872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.