۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
واردات سیگار صفر شد

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام کرد: واردات سیگار در ۲ ماه نخست امسال به صفر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معدن و تجارت، «علی اصغر رمزی» افزود: فروردین و اردیبهشت پارسال ۵۰۳ میلیون نخ سیگار به کشور وارد شد.

وی در مورد واردات تنباکوی معسل (تنباکوی قلیان میوه ای) نیز گفت: واردات این تنباکو در ۲ ماه نخست سال گذشته ۲ هزار و ۲۸۸ تن بود که با ۶۷ درصد کاهش، امسال به ۷۴۹ تن رسیده است.

آمار مطرح شده توسط رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در مورد واردات سیگار، مربوط به واردات رسمی است که علاوه بر این، همچنان از سایر کشورهای همسایه بویژه عراق، امارات، افغانستان و پاکستان کالای دخانی قاچاق به صورت انبوه وارد کشور می شود.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در مورد صادرات محصولات دخانی نیز گفت: در ۲ ماه نخست پارسال ۸۵۰ کیلوگرم تنباکوی سنتی به سایر کشورها صادر شده بود که این رقم در ۲ ماه نخست امسال به ۳۸ هزار و ۶۰ کیلوگرم رسید.

وی ادامه داد: صادرات تنباکوی معسل نیز از ۱۳ هزار و ۴۸۲ کیلو گرم در دو ماه ابتدایی سال ۱۳۹۶ به ۳۳ هزار و ۶۴۰ کیلوگرم رسید که رشدی برابر با ۱۴۹ درصد را نشان می دهد.

رمزی علت این تغییرات عمده در واردات و صادرات را اجرایی کردن تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور در ۴ سال اخیر دانست و توضیح داد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی، تولید داخلی کند.

وی اضافه کرد: واردات سیگار در سال ۱۳۹۴، ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ بود که با راه اندازی کارخانه های جدید و تکمیل ظرفیت کارخانه های موجود، این رقم به ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون نخ در سال ۱۳۹۶ رسید.

رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: برنامه سال ۱۳۹۷ رساندن میزان واردات به حداقل ممکن است.

وی در مورد تولید سیگار در داخل کشور نیز گفت: تولید داخلی در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۹ میلیارد نخ بود اما با اجرای این تبصره قانونی در سال ۱۳۹۶ (تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه کشور) تولید داخل با ۶۹ درصد افزایش به ۴۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نخ رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 344852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.