بخشی از سفارش های امیرالمومنین به مسئولان

مسئول سابق سازمان ملی جوانان استان اصفهان گفت:در حکومت علوی، امیر المومنین سفارش زیادی به در دسترس بودن مسئولان حکومتی می کردند و تاکید داشتند مردم باید به راحت ترین شیوه با مسئولان مربوطه، ارتباط بگیرند و مشکل خود را حل کنند.

به گزارش ایمنا، مهدی آقاجانی اظهار کرد: عدالت و معنویت امام علی (ع) از بارزترین ویژگی های حکومتی ایشان به شمار می آید، اما متاسفانه عادت نکرده ایم که معنویت را با سیاست در کنار هم ببینیم که البته علم، دانش و حکمت نیز در قالب آن گنجانده می شود.

مسئول سابق سازمان ملی جوانان استان اصفهان گفت: مردمی بودن و خدمت‌گزاری، شفافیت و پاسخ گویی حکومت امام علی (ع) در نظام اسلامی، کمترین برخورداری مسئولان و عدم رانت خواری، وحدانیت و خداباوری، توجه ویژه به محرومان و فقرا، اهتمام به پیشرفت و آبادانی، پرکاری، سخت کوشی، صداقت و امانت داری از شاخصه های مهم حکومت علوی است.

اهتمام حضرت علی (ع) به مدیریت دانش بنیان

وی با اشاره به مدیریت دانش بنیان به عنوان یکی از هشدار های امام علی به یارانشان در زمینه حکومتی، گفت: حضرت علی (ع) همیشه تاکید داشتند که ارتباطات خود را با علما، دانشمندان و صاحب نظران حفظ کنید؛ به عبارتی مسئولان و متولیان موظف هستند که مشاوره و ارتباطات گسترده ای را با شبکه علمی کشور از جمله حوزه و دانشگاه داشته باشند و مدیریت خود را به صورت علمی پیش ببرند.

آقاجانی افزود: نشست و برخاست نکردن با اغنیا و اشراف از دیگر هشدارهایی بود که ایشان به یاران خود می دادند که مسئولان نباید با مستکبران، طاغوتیان و حرام خواران ارتباط داشته باشند؛ همچنین نباید بیت المال را طعمه حساب کنند و حرص به بیت المال مسلمین داشته باشند تا بتوانند با نهایت زهد و پارسایی، امین مال مردم باشند.

شفافیت و در دسترس بودن، ویژگی حاکمان علوی بود

مسئول سابق سازمان ملی جوانان استان اصفهان گفت: امیر المومنین (ع) می فرمودند که «اگر عذری دارید، واقع بینانه با مردم حرف بزنید و معذوریت های خود را بیان کنید»، در حکومت علوی امیر المومنین سفارش زیادی به در دسترس بودن مسئولان حکومتی می کردند و تاکید داشتند مردم باید به راحت ترین شیوه با مسئولان مربوطه، ارتباط بگیرند و مشکل خود را حل کنند.

آقاجانی خاطر نشان کرد: عدالت، معنویت و اخلاق تراز بزرگی است که همه آحاد مردم از جمله مسئولان مملکت باید برای رسیدن به آنها تلاش بیشتری داشته باشند و رکن اصلی آن هم این است که باید از منطقه شک به منطقه یقین اثاث کشی کنیم.

مدیران بر سکوی یقین مستقر شوند

وی افزود: با شک و تردید و هوا و هوس هیچ خیری به مردم نمی‌رسد و مدیران و علما باید بر سکوی یقین مستقر شوند و شاخص‌هایی مانند صداقت، امانت، اخلاق، مهربانی، گذشت، ایثار و سخت کوشی را اجرایی کنند.

آقاجانی تأکید کرد: از دیگر سفارشات حضرت این بود که کسی که مسئول می شود، باید بیش از دیگران اهل عبادت و معنویت شود؛ چون بار سنگینی بر دوش اوست؛ در روایتی از امیر المومنین آمده است که «اکنون که مسئول شدی، بیش از دیگران یاد مرگ باش»؛ زیرا مرگ و معاد باوری به درست عمل کردن در اجرای مسئولیت کمک بسیاری می کند.

کد خبر 344810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.