"کوروش کبیر" لوریس چکناواریان منتشر شد

"کوروش کبیر" یک پوئم سمفونی است و در آن از آثار تاریخ نویسانی همچون "گرنفون" و "هرودوت" بهره گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر که سال‌ها به دنبال سرمایه‌گذار برای اجرای "سمفونی کوروش کبیر بود"، بالاخره این اثر را منتشر و روانه بازار موسیقی کرد. "کوروش کبیر" یک پوئم سمفونی است و در آن از آثار تاریخ نویسانی چون گزنفون و هرودوت بهره گرفته شده‌ و کل داستان کوروش در ۱۶ قطعه و سه قسمت بیان می‌شود.

چکناواریان درباره این اثر گفته است: این سمفونی حاصل سال‌ها مطالعه در تاریخ است که ایده نگارش آن از زندگی کوروش کبیر به‌دست آمده و تلاش می‌کنیم با این اثر، دِین خود را به میهن‌مان ادا کنیم. این اثر شرح تحولات دوران ایران باستان از زبان کوروش کبیر به زبان موسیقی است که امیدوارم با این اثر جهانیان کوروش کبیر را به‌عنوان یک شخصیت بزرگ ایرانی بشناسند.

وی افزود: من به عنوان یک ایرانی اصیل همواره درصدد بودم تا این سمفونی را بنویسم و در نهایت پس از ۳ سال نگارش آن را به پایان رساندم،  زیرا قطعات کلاسیک به سبب ظرافت بسیار، مستلزم وقت فراوانی است. بدین سبب که این آثار برای جاودانگی و مانایی خلق می‌شوند. موسیقی به‌عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ‌ساز و زبان مشترک مردم جهان می‌تواند زمینه ارتقاء فرهنگ ایران و انتقال پیام صلح و دوستی در سطح بین‌المللی را فراهم کند.

"سیل و تاک"، "نخستین رؤیای آستیاگ، پادشاه ما: باران"، "ازدواج ماندانای مادی و کمبوجیه خردمند پدر کوروش"، "دومین رؤیای آستیاگ: سیل"، "زایش و ربوده شدن کوروش، اندوه ماندانا"، "کودکی کوروش در میان شبانان دشت: داستان شبانی"، "خشم آستیاگ و مجازات کردن هارپاگ"، "نبرد پاسارگاد"، "کوروش، شاه شاهان"، "نوروز، روز سال نو: اجتماع شهریاران"، "عشق کوروش و کاساندرا"، "دختر فرناسپ"، "ازدواج شاهانه"، "نبرد تیمبرا: کوروش"، "داینو، نیایش اسیران یهودی بابل: سرود عید فصح"، "ورود پیروزمندانه کوروش به بال"، "منشور حقوق بشر کوروش" عناوین قطعات این اثر هستند.

این اثر از خواب پدر بزرگ کوروش آغاز و با صدور منشور حقوق بشر پایان می‌یابد. سمفونی کوروش کبیر بار اول در روز ۱۰ اوت همزمان با آمدن منشور حقوق بشر به ایالات متحده در سانفرانسیسکو اجرا شد.

منبع: خبرگزاری هنر ایران

کد خبر 344771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.