خارجی ها «نصف جهان» را نمی شناسند

به شدت از سیاسی کاری گریزان است، می خندد و می گوید «سیاست دردی از مردم اصفهان دوا نمی کند» به همین دلیل پویایی اقتصاد، توسعه گردشگری و تقویت ارتباطات بین المللی اصفهان را جزو وظایف اصلی خود در اصفهان می داند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا سالاریان چند ماهی است که به عنوان رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در عمارت تاریخی «سردار اعظم» اصفهان ساکن شده، اما پیش از این در وزارت امور خارجه در حوزه شرق و غرب آسیا، افغانستان، اروپای غربی، یونان، حوزه معاونت اقتصادی و نهایتا در آخرین ماموریت به عنوان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانجوی چین مشغول به خدمت بوده است.

رییس خوش برخورد و دنیا دیده که باور زیادی به قدرت رسانه ها و تعامل با آنها دارد، معتقد است اصفهان در خارج از ایران آن‌گونه که باید شناخته شده نیست؛ اگر هم هست برای مقامات کشورها است، اما «مردمی که باید به اصفهان بیایند و پول های خود را در این شهر خرج کنند شناخت زیادی از آن ندارند». می گوید این وظیفه رسانه ها است که با زبان‌های رایج بین المللی اصفهان را بشناسانند و مزیت‌های اصفهان را جهانی کنند. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی خبرنگاران ایمنا با رییس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان است که برای بازدید از خبر گزاری و انجام مصاحبه ای تفصیلی به ایمنا آمد.

لطفاً در مورد فعالیت های نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان اندکی توضیح دهید.

فعالیت نمایندگی وزارت خارجه در استان اصفهان متمرکز بر حوزه های اقتصاد، گردشگری، فرهنگی و کنسولی است که به اختصار توضیح خواهم داد.یک بخش مهم دیگر انجام هماهنگی برای سفر مقامات و هیات های متعدد خارجی به اصفهان است که با نهادهای ذیربط استان از جمله استانداری و شهرداری هماهنگ و تنظیم می کنیم. البته من در برنامه کاری خود موضوع «توسعه گردشگری» را در اولویت اول  قرار داده ام. نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان از سال ۸۸ ایجاد شد وبا توجه به  ظرفیت های متنوع و گسترده، استان اصفهان یکی از فعال ترین دفاتر وزارت امور خارجه در داخل کشور بوده است.

در حوزه اقتصادی و گردشگری برنامه های مختلفی را در دستور کار داریم، برقراری و تقویت ارتباط نهادهای اقتصادی استان با خارج از کشوربا توجه به ظرفیت های متعدد استان اصفهان در این حوزه از جمله فعالیت های نمایندگی است. در حوزه گردشگری که در مقطع کنونی مهمترین بخش برای توسعه است، برنامه های متعددی در استان در دستور کار قرار گرفته که این نمایندگی نیز در کنار نهادهای  ذیربط، مشارکت فعال دارد و موارد را پیگیری می کند. با توجه مزیت  ویژه اصفهان در حوزه گردشگری و صنایع دستی بایستی عمده فعالیت ها برای رونق و توسعه آن در سرلوحه اقدامات باشد و از آنجا که این موضوع عمدتا به خارج از کشور ارتباط تنگاتگ دارد نمایندگی وزارت خارجه در این بخش می تواند نقش محوری ایفا نماید.   

ایده ایجاد رشته های جدید همانند برخی کشورها به نام «مدرسه گردشگری» یاhotel school را برای اعطای لیسانس هتلداری و گردشگری مطرح کرده ایم و رییس دانشگاه اصفهان هم برای پیاده سازی این ایده اعلام آمادگی  کرده است.در بخش فرهنگی نیز برنامه هایی را در دستور کار داریم از جمله کمک به برقراری و تقویت ارتباط دانشگاه‌های اصفهان با خارج بوده است. بعنوان مثال از آن جا که محل ماموریت قبلی من در گوانجوی چین بوده است توانسته ایم ارتباط خوبی بین دانشگاه اصفهان و دانشگاه های جنوب چین برقرار کنیم و نتیجه این امر این بوده است که در حال حاضر یک استاد چینی به آموزش زبان چینی در دانشگاه اصفهان می پردازد و دو استاد ایرانی در جنوب چین آموزش زبان فارسی می دهند.برقراری کرسی زبان و تقویت ارتباطات دانشگاهی در زمینه های مختلف می تواند یکی از راهکارهای مهم در حوزه دیپلماسی عمومی و علمی باشد.

به طور کلی نمایندگی وزارت خارجه تلاش دارد از ظرفیت های دانشگاهی برای دیپلماسی عمومی استفاده کند؛ چرا که دانشگاهیان قشر نخبه و خبرگان هستند و دانشجویان و مردم به اساتید دانشگاه به عنوان مرجع نگاه می کنند؛ بنابراین این دانشگاه می تواند نقش محوری در ایجاد تعاملات  فرهنگی و دیپلماسی عمومی بین ملت ها ایفا کند.

در همین حوزه تلاش ما بر این است که از ظرفیت های دانشگاه برای توسعه گردشگری استفاده کنیم؛ به عنوان نمونه با توجه به ضعف آموزش های آکادمیک در حوزه گردشگری در ایران و اصفهان تلاش کرده ایم و پیشنهاد ایجاد «مدرسه گردشگری»را به مسئولین محترم دانشگاه اصفهان ارائه  دادیم. بر این اساس حدود دو هفته پیش در دیداری که با رییس دانشگاه اصفهان داشتم در مورد استفاده از مدل مدرسه گردشگری در کشورهای صاحب نام از جمله اسپانیا گفت‌وگو کردیم و خوشبختانه همین هفته گذشته یک سند همکاری بین دو دانشگاه امضا شده است. همان طور که می دانید اسپانیا در حوزه جذب گردشگر رتبه سوم جهان را دارد و سالانه حدود ۶۰ میلیون گردشگر جذب می کند. براین اساس ایده ایجاد رشته های جدید همانند برخی کشورها به نام «مدرسه گردشگری» یاhotel school را برای اعطای لیسانس هتلداری و گردشگری مطرح کرده ایم و رییس دانشگاه اصفهان هم برای پیاده سازی این ایده اعلام آمادگی  کرده است.

در بخش کنسولی همکاران من در دو بخش کلیه امور کنسولی شهروندان عزیز استان اصفهان را انجام می‌دهند که دیگر نیازی به سفر به تهران برای انجام این قبیل امور نیست. تنها در بخش تایید اسناد سجلی، ما در سال ۹۶ بیش از ۲۸ هزار فقره اسناد مختلف شهروندان اصفهانی را که برای تایید به بخش کنسولی مراجعه نموده اند تایید اسناد نموده ایم. در بخش دوم صدور روادید فرودگاهی برای اتباع خارجی است که همکاران بنده بصورت ۲۴ ساعته برای  صدور روادید فرودگاهی در محل فرودگاه مستقر هستند.

به نظر شما اصفهان دارای چه پتانسیل های خاصی جهت فعالیت وزارت امور خارجه است؟

متأسفانه عملکرد نمایشگاه های اصفهان برای معرفی صنایع دستی این استان به جهان چندان حرفه ای نیستمزیت مهم  اصفهان گردشگری و صنایع دستی است؛ معرفی و بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است که ما تلاش داریم با کمک مقامات استان ظرفیت های موجود در این بخش ها را ارتقا دهیم. معرفی اصفهان با استفاده از ابزارهای جدید تبلیغی باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از راههای بازرایابی و تبلیغ بعنوان مثال نمایشگاه است. برگزاری نمایشگاه تخصصی و حرفه ای به گونه ای که نمایشگاه در اصفهان یک برند بین المللی شود و در تقویم نمایشگاهی سالانه بدون تغییر ثبت و تبلیغ شود .متأسفانه عملکرد نمایشگاه های اصفهان برای معرفی گردشگری و صنایع دستی این استان به جهان چندان حرفه ای نیست؛ برنامه نمایشگاه باید از یک سال قبل بسته شود ؛ این در حالی است که در کشور ما به اینگونه بازاریابی توجه نمی شود و برگزاری شتاب زده این نمایشگاه ها سبب می شود تا  شرکت های خارجی امکان حضور در آن را پیدا نکنند و در نتیجه ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی اصفهان آن گونه که باید معرفی و جهانی نشود.

همچنین با وجود بیش از ۸ هزار واحد صنعتی و تولیدی در اصفهان،تلاش شده ارتباط خوبی بین بخش های اقتصادی، صنعتی و اتاق بازرگانی اصفهان برقرار شود، تلاش داریم ارتباط اصفهان با کشورهای مختلف و به خصوص همسایه و هدف را تسهیل و تسریع کنیم. امروز از طریق سیستم سامانه های الکترونیکی با سفارت خانه های ایران در خارج در ارتباط روزانه هستیم و می توانیم در این زمینه نقش یک مشاور بین المللی در استان را داشته باشیم.

با اتاق بازرگانی اصفهان نیز همکاری هایی خوبی داریم. استانداری اصفهان هم در حال تهیه پرتالی تحت عنوان معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان «یک پنجره» است؛ طرحی که جای آن همیشه در اصفهان خالی بوده است. برای جذب سرمایه گذاری خارجی ما باید بتوانیم پروژه هایمان را به صورت کوتاه و شفاف تعریف و ارائه کنیم و این کاری است که در معاونت اقتصادی استانداری در حال انجام است، دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه نیز همکاری های لازم را در این حوزه ها با  استانداری اصفهان دارد.

مشکلی که ممکن است  بعد از خروج آمریکا از برجام برای روابط اقتصادی ایران ایجاد شود در سرمایه گذاری های کلان است؛ این درحالی است که مبادلات اقتصادی اصفهان با دیگر کشورها در حد صنایع کوچک و متوسط است و این روند می تواند استمرار یابد.به نظر شما خروج آمریکا از برجام می تواند بر جذب سرمایه گذاری و گردشگری در اصفهان تأثیر بگذارد؟

در شرایط فعلی، اصفهان می تواند همچنان با صنایع کوچک و متوسط دنیا ارتباط برقرار کند و ظرفیت  اقتصادی اصفهان بیشتر در  همین بخش است. مشکلی که ممکن است  بعد از خروج آمریکا از برجام برای روابط اقتصادی ایران ایجاد می شود در سرمایه گذاری های کلان است ؛ این درحالی است که مبادلات اقتصادی اصفهان با دیگر کشورها در حد صنایع کوچک و متوسط است و این روند می تواند استمرار یابد.

در حوزه گردشگری هم به نظر من خروج آمریکا از برجام نمی تواند تأثیر چندانی بر جذب توریست در شهرهای گردشگری ایران و به ویژه اصفهان داشته باشد، در بحث گردشگری هم البته بحث مبادله و تبدیل ارز مطرح است که آن هم راه حل دارد؛ لازم است رایزنی هایی با آژانس های مسافرتی کشورهای دیگر داشته باشیم و یا اینکه از آژانس ها بخواهیم کارت اعتباری تهیه کنند و با نرخ عادلانه در اختیار گردشگران خارجی قرار دهند.

نقش رسانه ها در معرفی اصفهان به عنوان یک شهر بین المللی را چه می دانید؟

بحث گردشگری در اصفهان به کمک همه نهادهای استان نیاز دارد، به ویژه اصحاب رسانه؛ مطبوعات می توانند مسئولان را به فعالیت بیشتر ترغیب و مردم را با مسئولان همراه کنند. علی رغم شعار های زیادی که در باب معروفیت اصفهان به «نصف جهان» داده می شود، ولی اصفهان در خارج از ایران بدین گونه که ما تصور میکنیم شناخته شده نیست؛ اگر هم هست برای مقامات کشورها است، اما مردمی که باید به اصفهان بیایند و پول های خود را در این شهر خرج کنند شناخت زیادی از آن ندارند.

زمانیکه در ماموریت چین بودم سعی کردیم با چاپ مطلب در مجلات، انجام مصاحبه و نمایش فیلم و کلیپ ایران وجاذبه های گردشگری آن را معرفی کنیم تا مردم این کشور آشنا شوند ایران و اصفهان کجاست، بنابراین لازم است که در ایران هرچه بیشتر روی بازاریابی و تبلیغات کار کنیم. در همین راستا با استانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، اتاق بازرگانی، و اتحادیه آژانس داران و هتلداران در حال رایزنی و پیگیری موضوع معرفی تبلیغی و انجام بازاریابی هستیم. همچنین لازم است در حوزه فضای مجازی و اینترنت نیز فعالانه تر عمل کنیم وبا زبان بین المللی  به تبلیغ و بازاریابی بپردازیم.

هرچند ایران کشوری امن است، اما اطراف ایران و منطقه خاورمیانه در آتش فرورفته است. وقتی مردم دیگر کشورها در رسانه ها این وضعیت را می بینند نگران می شوند و ممکن است از سفر به ایران منصرف شوند بنابراین ما باید با تبلیغات صحیح ذهنیت منفی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف کنیم.متأسفانه وب سایت های ما همه مطالب فارسی برای استفاده داخلی ارائه می کنند، اما نیاز جدی وجود دارد که ما با زبان های مختلف و حداقل یک زبان بین المللی  اصفهان را به جهان معرفی کنیم و البته این کار به بودجه نیاز دارد.در این راستا لازم است تعاملی با رسانه ها و مجلات خارجی داشته باشیم و حتی بودجه ای را به آن  اختصاص دهیم که جاذبه های اصفهان را به زبان خود و با توجه به شناختی که از مخاطبانشان دارند به مردمشان معرفی کنند.

نکته دیگر این است که سیستم تبلیغات و بازاریابی در ایران باید تقویت شود؛ زمانی ما از یک گروه چینی خواستیم تا جزیره قشم را برای جذب سرمایه گذاری و توریست معرفی کنند. این گروه نه تنها در فاصله بسیار کوتاه کار خود را تحویل داد، بلکه به گونه ای قشم را معرفی کرده بود که به نظر می رسید یکی از جزایر توریستی در دریای مدیترانه است و این برای خود ما که ایرانی بودیم و این جزیره را دیده بودیم، بسیار قابل توجه و آموزنده بود.

مسئله دیگر این است که هرچند ایران کشوری امن است، اما اطراف ایران و منطقه خاورمیانه در آتش فرورفته است. وقتی مردم دیگر کشورها در رسانه ها این وضعیت را می بینند نگران می شوند و ممکن است از سفر به ایران منصرف شوند بنابراین ما باید با تبلیغات صحیح ذهنیت منفی که نسبت به ایران وجود دارد را برطرف کنیم.

اما خبرنگاران خارجی که قصد عکاسی و فیلمبرداری از ایران را دارند با مشکلات زیادی برای گرفتن مجوز ورود به ایران روبرو هستند و به بسیاری از آن ها مجوز ورود داده نمی شود، فکر نمی کنید وزارت امور خارجه باید برای این مشکل کاری انجام دهد؟

متصدی صدور مجوز برای خبرنگاران خارجی وزارت ارشاد است و البته روال کار خبرنگاران خارجی این است که آن ها باید دو هفته قبل از ورود به کشور لیست تمام تجهیزات و وسایل خود را ارائه دهند. چنانچه این کار به موقع انجام نشود مشکل پیش میاید ، ما در وزارت خارجه تنها نقش هماهنگ کننده را داریم ، البته ارتباط تنگاتنگی با وزارت ارشاد داریم و می کوشیم ورود خبرنگاران خارجی را تسهیل کنیم.

مشکلات اصفهان برای تبدیل شدن به یک شهر بین المللی و جذاب برای توریست ها را چه می دانید؟

یکی از مشکلات اساسی این است که تورهای گردشگری ایران ازجمله اصفهان بسیار گران است؛ به عنوان مثال یک نفر اصفهانی برای تور شانگهای و پکن با آن حجم امکانات و توسعه یافتگی، بالاترین رقمی که باید بپردازد که البته شامل هزینه بلیت، ترانسفر فرودگاهی و هتل است به حدود ۸ میلیون تومان می رسد، اما یک نفر چینی اگر بخواهد برای تور یک هفته ای به ایران بیاید و به شهرهایی مثل شیراز و اصفهان سفرکند باید دوبرابر هزینه پرداخت کند. این قضیه در مورد دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی  هم صدق می کند.

بنابراین تورهای ما باید ارزان شود، نکته دیگر این است که بخش هتلداری و گردشگری ایران انعطاف اندکی دارد؛ در کشورهای دیگر هتل ها در زمان تعطیلات و فصل های پرمسافر قیمت های بالاتری دارند و در فصل های دیگر قیمت آن ها به شدت کاهش پیدا می کند، اما در مورد هتل های اصفهان تغییر قیمت با توجه به تغییرفصول اتفاق نمی افتد.

نکته دیگر این است که زیرساخت های تبلیغی و گردشگری اصفهان دچار مشکل است؛ برای مسافری که برای اولین بار وارد اصفهان می شود فرودگاه این شهر با آنچه در مورد اصفهان شنیده همخوانی ندارد، ورودی شهر از فرودگاه نیز وضعیت نامطلوبی دارد  همچنین وقتی که وارد شهر می شود با موجی از مسائل همچون ترافیک نامنظم ، عابران پیاده ای که ضوابط عبور از خیابان را رعایت نمی کنند، موتورسواران بی ملاحظه و غیره روبرو می شود. بارها دیده ام که گردشگران خارجی بعد از سفر به اصفهان می گویند همه چیز خوب، اما "رانندگی وحشتناک" بود؛ چراغ قرمزها در اصفهان باید چهار زمانه باشد تا سر چهار راهها ماشین ها این‌گونه به هم گره نخورند و این مسئله ای است که آن را به مسئولان ذی ربط هم گفته ایم.

بارها دیده‌ام که گردشگران خارجی بعد از سفر به اصفهان می گویند همه چیز خوب، اما "رانندگی وحشتناک" بود.خوشبختانه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان فعالیت خوبی برای معرفی برند گردشگری اصفهان نموده است که امید است به زودی رونمایی و اجرایی شود که البته مهم نحوه اجرای آن است. حال ممکن است همه متخصصان و اصفهان شناسان در مورد این برند نظرات و سلائق مختلف داشته باشند، ولی برای یک گردشگر خارجی مهم وجود استانداردهای معمول گردشگری در شهر است. به عنوان مثال اتاق برای رانندگان تاکسی فرودگاه کلاسی برای آموزش برخورد با توریست‌ها گذاشته و این امر می تواند حرکت خوبی برای برخورد مناسب مردم با گردشگران خارجی باشد. بنابراین در سایر موارد نیز که این برند تعریف نموده بایستی ظرفیت سازی شود که فکر می کنم اطلاع رسانی لازم به موقع در مورد این برند صورت خواهد گرفت.

نکته دیگر مکان های تاریخی اصفهان نیز باید به همان نام تاریخی خود خوانده شوند؛ چرا که توریست های خارجی آن ها را با عنوان تاریخی می شناسند و تغییر نام این مکان ها آن ها را گیج و نگران می کند. به عنوان مثال بارها شده است که توریست ها را به میدان امام(ره) برده ایم، اما آن ها دنبال میدان نقش جهان می گشتند و وقتی برای آن ها توضیح می دهند که نام این میدان تغییر کرده تعجب می کنند، دلیل آن را نمی فهمند و تقاضا می کنند آنها را به نقش جهان ببرند، همین قضیه در مورد میدان عتیق نیز صدق می کند، بنابراین اسامی مکان‌های تاریخی بهتر است با همان نام اصلی خود حفظ شود.

مکان‌های تاریخی اصفهان باید به همان نام تاریخی خود خوانده شوند؛ چرا که توریست‌های خارجی آن‌ها را با عنوان تاریخی می شناسند و تغییر نام این مکان ها آن ها را گیج و نگران می کند.مشکل دیگر اصفهان در جذب توریست تنوع غذایی کم آن است؛ به این معنا که در پذیرایی از توریست ها، ذائقه گردشگران و فرهنگ غذایی آن ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال گردشگران چینی اصولاً  غذاهای آبپز و سالم می خورند، اما در اصفهان مدام به آن ها غذاهای سرخ شده و کباب می دهند که این امر باعث عدم رضایتمندی آن ها می شود. بنابراین لازم است آژانس های مسافرتی توجه بیشتری به ذائقه غذایی کشورهای مخاطب داشته باشند.

مسئله دیگر اینترنت و وای فای در سطح شهر اصفهان است که لازم است در همه مراکز توریستی و هتل ها باشد. گردشگران خارجی معمولاً همه امور خود را از طریق سامانه های الکترونیکی گوشی های موبایل خود انجام می دهند و نبود اینترنت در مکان های گردشگری باعث نارضایتی آن‌ها می شود. البته شهرداری اصفهان در ایام عید نوروز طرح اینترنت رایگان در برخی مکان های گردشگری را به اجرا گذاشت که این اقدام خوب باید تدوام پیدا کند.

به نظر شما از بین شهرهای خارجی خواهرخوانده اصفهان کدام یک قابلیت بیشتری برای برقراری روابط دارند و دستاوردهای اصفهان از این مراودات چه باید باشد؟

به طور کلی بحث خواهرخواندگی یک پرستیژ برای اصفهان و ایران است؛ اینکه بگوییم با تعداد قابل توجهی شهر خواهرخوانده هستیم، اگر حتی هیچ کاری هم انجام نشود باز هم نوعی پرستیژ و اعتبار برای اصفهان به همراه دارد. البته اصفهان همکاری های خوبی با شهرهای خواهرخوانده خود دارد، هرچند محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد؛ به عنوان نمونه برای اجرای برنامه گروه‌های فرهنگی خارجی در اصفهان محدودیت هایی داریم. البته بحث خواهرخواندگی فقط به تبادلات فرهنگی و هفته فرهنگی محدود نمی شود، بلکه گسترش و تقویت روابط در همه حوزه های اقتصادی، گردشگری و ارتباطات بین دانشگاهی است. ما می‌توانیم در رویدادهای مهم فرهنگی اصفهان از جمله هفته اصفهان ، روز اصفهان و مناسبت هایی از این قبیل از مقامات شهرهای خواهرخوانده یا حداقل سفرای آنها در تهران دعوت کنیم البته باید برای برگزاری برنامه در فاصله زمانی مناسب حداقل چندماه قبل،از مقامات این شهرها دعوت شود که بتوانند برای شرکت در برنامه ها به اصفهان بیایند.

پیشنهاد داده‌ایم که پارک روبروی ساختمان شهرداری یعنی پارک شهید رجایی به پارک بین المللی شهید رجایی تبدیل شود و آثاری که از شهرهای خواهرخوانده اصفهان در موزه شهرداری وجود دارد، به پارک منتقل شود. درحال حاضر موزه شهرداری اصفهان در زیرزمین مجاور ساختمان شهرداری واقع شده و کمتر کسی آن را می بیند، ما پیشنهاد داده‌ایم که پارک روبروی ساختمان شهرداری یعنی پارک شهید رجایی به پارک بین المللی شهید رجایی تبدیل شود و آثاری که از شهرهای خواهرخوانده اصفهان در این موزه وجود دارد به پارک منتقل شود و با دکور بندی و غرفه مناسب با رعایت مسائل حفاظتی برای عموم به نمایش گذاشته شود.

شهردار اصفهان در فروردین ماه امسال به دعوت رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه به این کشور رفت تا در مراسم هفته فرهنگی اصفهان شرکت کند، ارزیابی شما از این گونه سفرها چیست و چه دستاوردی می تواند برای اصفهان داشته باشد؟

به نظر من این گونه فعالیت ها بسیار لازم و ضروری است، اما متأسفانه تبلیغات و جوسازی های منفی زیادی در مورد انجام سفرهای خارجی صورت می گیرد. در این راستا لازم است رسانه ها برای کمک به مسئولین شهر لزوم انجام چنین سفرهایی را تبیین و تشریح کنند ومردم را با ضرورت آن آشنا نمایند؛ چرا که این سفرها علی رغم اهمیت و لزوم آن هزینه هایی نیز دارد و این امر سبب می شود مقامات شهری بخاطر فضاسازی برخی رسانه ها از انجام این سفرها استقبال نکنند و ملاحظه  داشته باشند.

این درحالی است که وقتی مقامی از اصفهان به کشور دیگر سفر می کند، آن‌ها در رسانه هایشان ایران و اصفهان را معرفی می کنند و هفته فرهنگی اصفهان هم فرصت بسیار مناسبی بود تا این معرفی در کشور فرانسه صورت بگیرد. به زودی در کشور لهستان هم اجلاس شهرداران شهرهای خلاق برگزار می شود که اصفهان نیز عضو آن هست و طبیعتاً این فرصت نیز می تواند برای معرفی ایران و اصفهان بسیار مناسب باشد.متقابلا ما سفر هیاتهای متعددی را به اصفهان شاهد هستیم در همین دوماه گذشته ما هیاتهای مختلفی از سه هیات از روسیه ، دو هیات از آلمان، سوئیس، چین، صربستان، اسلواکی و اروگوئه داشته ایم.

وقتی مقامی از اصفهان به کشور دیگر سفر می کند، آن‌ها در رسانه هایشان ایران و اصفهان را معرفی می کنند و هفته فرهنگی اصفهان هم فرصت بسیار مناسبی بود تا این معرفی در کشور فرانسه صورت بگیرد.اصفهان دارای اقلیت دینی متعددی است که به صورت مسالمت آمیز در کنار مسلمانان زندگی می کنند، آیا دفتر نمایندگی وزارت خارجه برنامه ای برای استفاده از این پتانسیل در مراودات بین المللی دارد؟

بله قطعاً همین طور است؛ ما هرگاه از کشورهای اروپایی و یا مقامات مسیحی مذهب  کسی به ایران سفر می کند حتماً آن‌ها را به کلیسای وانک و سایر مکان‌های دیدنی مربوط به اقلیت های دینی می بریم. البته به جز ارامنه، یهودیان هم در اصفهان با خوبی و آرامش زندگی می کنند و این می تواند یک نمونه بارز هم زیستی مسالمت آمیز باشد و نشان دهد که مردم دارای ادیان مختلف چگونه در اصفهان در هم ادغام شده اند و بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند.

برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس فرصت خوبی برای استفاده از این ظرفیت بود. شهرهای خواهرخوانده اصفهان از دیگر امکانات موجود برای دیپلماسی عمومی و نمایش وضعیت ادیان توحیدی در اصفهان هستند و از جمله با ارمنستان روابط خوبی داریم و آن ها از مقامات شهر اصفهان هم برای حضور در کشورشان دعوت کرده اند.

شما در بهمن ماه سال گذشته از افتتاح موزه هدایای ظریف خبر دادید، چرا تاکنون این موزه افتتاح نشده و در حال حاضر در چه مرحله ای است؟

 قرار بود موزه هدایای وزیر محترم امورخارجه با حضور ایشان  افتتاح شود، اما دو روز قبل از برنامه افتتاح موزه، برنامه ای برای آقای ظریف پیش آمد و ایشان به دلیل سفر یکی از همتایان خارجی خود به تهران  نتوانستند برای افتتاح موزه بیایند. بعد از آن هم در چند نوبت پیگیری کردیم که به دلیل فشرده بودن برنامه های ایشان موفق به تنظیم سفر نشدیم به هر حال منتظر فرصتی هستیم که امکان سفر به اصفهان را داشته باشند و این موزه افتتاح شود. این موزه شامل هدایایی است که در سفرهای مختلف به وزیر امورخارجه داده شده است و نظر ما این است که موزه هدایای آقای ظریف با حضور خود ایشان افتتاح شود، اما اگر ببینیم ایشان فرصت حضور در این برنامه را در آینده نزدیک ندارند، فکری دیگری باید بکنیم.

جالب ترین خاطره ای که از سفر یک مقام خارجی به اصفهان دارید، چیست؟

یکی از خاطراتی که دارم مربوط به سفر رییس کمیسیون سیاست خارجی ترکیه به اصفهان است که قبل از عید یعنی در اسفندماه مهمان استانداری اصفهان بود. ایشان به نقش جهان و دیگر جاهای دیدنی اصفهان رفته بود که بسیار هم برایش جذاب و قابل توجه بود، اما این سوال را مطرح کرد که چرا گردشگران ترکیه را در اصفهان نمی بینم؟ ایران و ترکیه دو کشور همسایه هستند، هر روز پروازهایی بین اصفهان و استانبول برقرار است و قانون لغو روادید هم که وجود دارد. اوبه این نکته اشاره داشت که اتباع کشور ترکیه به همه دنیا حتی به کشورهای آفریقایی دوردست سفر می کنند و این عجیب است که در اصفهان حضورندارند. متأسفانه ما در اعزام گردشگر خیلی موفق بوده‌ایم، اما در جذب گردشگر نه.

یا مورد دیگری عرض کنم در اسفند ماه گذشته وزیر خارجه اسپانیا که به اصفهان آمده بود و برنامه ای برای بازدید از مسجد شیخ لطف الله داشت، در مسیری که می رفتیم چند جوان گردشگر اسپانیایی را دید و از این قضیه بسیار شگفت زده شد؛ و با آن جوانان صحبت کرد و عکس گرفت و این برای ما مفید بود که وزیر خارجه اسپانیا بداند مردمش به کشور ما سفر می کنند.نکته جالب دیگر این بود که وزیرخارجه اسپانیا مایل بود اول از کاخ چهلستون بازدید کند و عکس اولین سفیر اسپانیا در دربار پادشاه صفوی را که در کاخ چهل ستون نقاشی شده است را ببینید و با آن عکس بگیرد در حالی که بسیاری از ایرانی ها از وجود چنین عکسی خبر ندارند و نشان می دهد اصفهان جذابیت زیادی برای مقامات و افراد آشنا به گردشگری دارد.

کد خبر 344743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.