لباس به ظاهر پیشرفت استان، تنگناهایی را به شهرستان ها تحمیل می کند

لنجان- نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای استان اصفهان لباسی به ظاهر پیشرفت دوخته اند که تنگناها و فشارهای آن بر شهرستان های استان تحمیل می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، محسن کوهکن در نشست بررسی طرح تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع طرح تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان با آغاز کار مجلس دهم درصدد رفع مشکلات موجود بر سر راه این طرح برآمدیم و در این رابطه متخصصانی که در شهرستان حضور داشته و اشرافیت کامل بر طرح های تفصیلی، جامع، هادی، اراضی شهرستان، وضعیت شهرداری ها و...داشتند برای تحقیق و بررسی در این حوزه انتخاب شدند.

وی افزود: امروز با بررسی های کارشناسی نقاط کور و مبهم طرح تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان مشخص شده و تلاش های لازم در خصوص رفع این مسایل در حال انجام است تا بتوانیم مشکلات موجود در این طرح ها را مرتفع کنیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مواقع اشتباهات مشاوران در ارایه یک طرح، مجری را نیز به اشتباه خواهد انداخت، تصریح کرد: با آغاز کار مجلس دهم شاهد بودیم که مشاوری در تهران طرح جامع و طرح‌ تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان همچون شهر باغبادران را تهیه و تدوین کرده و به هیچ یک از مسایل این شهر توجه نداشته و طرحی اشتباه را ارایه داده و مشکلات فراوانی را برای شهر باغبادران به وجود آورده است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع با وزیر راه و شهرسازی مکاتبه ای داشتم و مطرح کردم که امروز نیاز است به طرح های جامع شهری نگاهی نو و جدید داشته باشیم چراکه شرایط نسبت به سال های گذشته تغییر کرده و از سوی دیگر تصمیماتی که انسان ها با تکیه بر مجموعه اطلاعات خود اتخاذ می کنند بر اساس علوم تجربی بوده و با تغییر شرایط به حکم عقل، کار را باید به روز رسانی کند در غیر این صورت مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد که رفع آنها از توان قانون و مدیریت نیز خارج می شود.

کوهکن با بیان اینکه در این مکاتبه تنها به دنبال بازنگری طرح تفصیلی شهرهای شهرستان لنجان نبوده ایم، اضافه کرد: نگاه مشاورانی که در تهران حضور داشته و حتی زحمت سفر به تهران را نیز به خود نداده اند چگونه می تواند برای یک شهر و شهرداری تصمیمات کارشناسی شده باشد؛ این گونه تصمیم گیری ها مشکلات متعددی را برای شهر و شهروندان ایجاد خواهد کرد.

نگاهی توهین آمیز به زرین شهر

وی عنوان کرد: نوع نگاه برخی مشاوران به زرین شهر را توهین می دانیم؛ مشاور همچنان به چشم "ریز قدیم" به این شهر نگاه می کند و این نوع نگاه به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات مسکن مهر فولادشهر، خاطرنشان کرد: برای رفع یک مشکل باید مقدمه ای الزامی که همان شناخت صحیح مشکل است مورد توجه قرار گیرد تا راه حلی که دنبال می شود، نتیجه بخش باشد.

وی افزود: در ابتدای مجلس هفتم مطرح کردیم اجرای مسکن مهر در مجموعه های متمرکز همچون مسکن مهر فولادشهر مشکلات متعددی را به همراه خواهد داشت چراکه در این گونه مواقع باید زیرساخت های لازم و نیازهای مردم را فراهم کرد که این مسئله نیازمند انبوهی از اعتبارات خواهد بود و دولت با محدودیت هایی که با آن مواجه است نمی تواند آن را مهیا کند.

شوکی بزرگ به فولادشهر

کوهکن تصریح کرد: در مکاتبات صورت گرفته تاکید فراوانی بر تامین خدمات الزامی و ضروری اولیه در شهر در کنار ساخت منازل مسکونی مورد تاکید قرار گرفت تا دچار مشکل نشویم و پیگیری ها برای تامین زیرساخت ها از همان روزهای نخست انجام شد، اما به علت محدودیت منابع، برخی بحث های مدیریتی و عدم پیگیری، آن طور که انتظار بود اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: امروز با راه اندازی مسکن مهر فولادشهر به‌ یکباره فشار بزرگی به این شهر تحمیل شده و افزایش جمعیت ۲۷ هزار نفری این شهر به جمعیت تقریبا ۱۰۰ هزار نفر شوکی بزرگ به شهر بود، چرا که رشد زیرساخت‌ها و نیازهای مردم با رشد جمعیت هم‌خوانی نداشته و شهرداری نیز با محدودیت هایی که با آن مواجه است جرات حضور همه جانبه ندارد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی امروز مطرح می کنیم که نرخ ظاهری بیکاری شهرستان لنجان ۱۸ درصد، اما نرخ واقعی بالای ۲۰ درصد است و در گذشته نیز بارها مطرح کرده ایم که راه اندازی مسکن مهر جدای از رفع مشکلات زیرساختی مشکل اشتغال را نیز به همراه خواهد داشت اکنون باید این سوال را مطرح کرد که «دولت برای مسئله اشتغال ساکنان این مجموعه عظیم چه فکر و تصمیمی اتخاذ کرده است؟»

وی عنوان کرد: نکته مهم و حایز اهمیت دیگر که در مکاتبه با وزیر، مجمع نمایندگان استان و استاندار اصفهان آن را مطرح کردیم آن بود که برای استان اصفهان لباسی به ظاهر پیشرفت دوخته اند که در آن  صنعت در کدام قسمت و مردم در کدام قسمت استقرار پیدا کنند و در ادامه این طرح برخی ملحقات نوشته و نانوشته آشکار و پنهانی وجود دارد که تنگناها و فشارهای آن بر شهرستان های لنجان، فلاورجان، مبارکه، خمینی شهر و... تحمیل می شود.

کوهکن متذکر شد: در این طرح یک مجموعه شهری تعریف شده که بیان کرده استقرار جمعیت، صنعت و ... در کدام قسمت استان باشد، چراکه استقرار پراکنده فعالیت‌های اقتصادی و سکونت‌گاه‌های جمعیتی در پهنه‌ها و نقاط پیرامونی اصفهان و ساخت و سازهای بدون برنامه در چند دهه گذشته به بروز بحران‌های جدی در مدیریت اصفهان و مناطق پیرامونی منجر شده است.

وی با بیان اینکه اسکان جمعیت دستوری و تحمیلی نیست، تاکید کرد: مدتی از طرح این مسئله گذشته و اداره شهرک ها بر اساس این سیاست، سرمایه گذاری را در مکان مشخص شده انجام داده و امروز اگر بررسی کنیم خواهیم دید به چه میزان جمعیت سر ریز استان به آن سمت هدایت شده است.

کد خبر 344702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.