آنچه که در مورد نمای ساختمان باید بدانید؟

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان گفت: سال‌جاری اختیارات سیما و منظر مناطق ۱۵ گانه و مسئولیت ناظران پروژه‌های نماسازی را افزایش می دهیم و با هماهنگی نظام مهندسی ناظران را تشویق به دقت بیشتر می کنیم تا نمای ساختمان‌ها مطابق با طرح‌های مصوب اجرا شود.

محمد عقیلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: ضوابط طرح‌های تفصیلی، مقررات ملی و اصول مهندسی و هنر معماری همچنین هویت و سازگاری طرح ها با مکتب و سبک معماری اصفهان معیارهای اصلی بررسی و تصویب طرح نمای ساختمان‌ها است.

وی تصریح کرد: سال گذشته با تشکیل حدود ۴۰ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید معماری، بررسی و تصویب نمای پروژه‌های بزرگ و حساس شهر انجام شد.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه درخصوص نمای ساختمان‌ها طرح و برنامه جدیدی در نظر گرفته شده است، افزود: سلایق کارفرمایان متنوع شده در حالی که طرح‌های بالادستی تنوع مصالح و رنگ و لعاب زیاد روی ساختمان‌ها را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: اینکه کارفرمایان سلایق مختلفی دارند، مسئولیت طراحان معمار را دوچندان می‌کند، زیرا از یک سو باید طرحی تهیه کنند که به طرح‌های مصوب پاسخ دهد و از سوی دیگر نظر کارفرمایان را جلب کند.

عقیلی گفت: مهندسان معمار که ساختمان‌ها را طراحی می کنند تاثیر زیادی بر سیمای شهری دارند، زیرا باید خاستگاه کارفرمایان و ضوابط سیما و منظر را توأم با یکدیگر رعایت کنند و البته عمده این فعالیت از طریق ناظران معماری پیگیری می‌شود.

وی خط قرمز نمای ساختمان‌ها را توجه به هویت شهری دانست و اظهارکرد: ساختمان‌های عمومی، دولتی و مسکونی ویژگی‌های مختلفی دارند، البته باید آرامشی در نمای ساختمان‌های مسکونی که متن شهر به شمار می‌رود، داشته باشد و از سوی دیگر هم‌نشینی ساختمان‌ها مهم است بدان معنا که هر ساختمان بستگی به محیط اطراف باید آرامش شهری ایجاد و از آلودگی بصری دور باشد.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان افزود: مهم‌ترین شاخصه‌های طراحی نمای خوب شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، احترام به آجر نما و حفظ حرمت دیگر مصالح مورد مصرف و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان است.

وی با اشاره به مصالح مورد استفاده در ساختمانسازی تصریح کرد: در یک بخشنامه جدید استفاده از چوب، کامپوزیت و مصالح اشتعال‌زا در نمای ساختمان‌ها ممنوع شده است، در واقع به دلیل احتمال وقوع حریق در ساختمان‌ها، استفاده از هر مصالحی که در شرایط بحرانی خطرساز باشد، ممنوع است.

عقیلی با بیان اینکه استفاده از شیشه رفلکس، رنگ‌های جلف و رنگ مشکی در نمای ساختمان‌های شهر ممنوع است، تاکید کرد: خط سبز اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان استفاده از رنگ آجر سنتی، رنگ کرم و بژ که از دیر باز چشم ما به دیدن آنها عادت کرده است، همچنین یکپارچگی و آرامش دادن نما به شهر است.

کد خبر 344699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 777 IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 0
    تراسهای بدون ااستتار ودیوارچینی درخیابانها وروبه حیاط مردم این اسلامی نیست