اهمیت وعده غذایی سحری و پیشگیری از مشکلات گوارشی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم  پزشکی اصفهان با بیان اینکه در هنگام سحر باید زمان بیدارشدن را به‌نحوی تنظیم کرد که فرصت کافی برای مصرف مواد غذایی وجود داشته باشد، گفت: مصرف تند و سریع مواد غذایی موجب بروز درد و نفح شده و مشکلات سیسستم گوارشی را تشدید می کند.  

مطهره حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به اهمیت برنامه غذایی متعادل و متنوع در ماه رمضان و فواید معنوی و جسمی روزه، اظهار کرد: روزه داری علاوه بر اثرات معنوی، برای جسم و بدن نیز تاثیرات بسیار مفیدی را به همراه دارد. داشتن برنامه غذایی متعادل و متنوع موجب می شود که روزه داران با سلامتی این دوره پر برکت را سپری کرده و بهره کافی را ببرند.

وی افزود: با روزه گرفتن دستگاه گوارش استراحت کرده و منجر به سلامتی این دستگاه در بدن می شود، ضمن اینکه سلامت قلب و عروق، کاهش انباشته شدن چربی‌ها در بدن را نیز به دنبال دارد. هم‌چنین روزه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن، اراده و عزت نفس افراد شده و صبر و شکیبایی را به آنها می آموزد و اثرات روانی بالایی را برای افراد خواهد داشت تا بتوانند از فواید معنوی روزه داری بهره مند شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم  پزشکی اصفهان افزود: یکی از فواید روزه داری داشتن اخلاق خوب و دوری از پرخاشگری است و اشخاص با روزه گرفتن باید حسن خلق و صبر و شکیبایی را تمرین کنند و البته نوع تغذیه نیز بر روی رفتار فرد روزه دار بسیار اثرا گذار است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اهمیت وعده غذایی در هنگام سحر، گفت: در هنگام سحر باید زمان بیدار شدن را طوری تنظیم کرد که فرصت کافی برای مصرف مواد غذایی وجود داشته باشد. مصرف تند و سریع مواد غذایی موجب بروز درد و نفح شده و مشکلات سیسستم گوارشی را تشدید می کند. هم‌چنین برای کاهش تشنگی در طول روز باید در وعده سحر ازخوردن غذاهای سرخ شده خودداری کرد.  

وی اضافه کرد: در هنگام سحر باید از خوردن مواد غذایی شور با ادویه زیاد و گوشت قرمز پرهیز شود تا در طول روز با افزایش تشنگی روبه رو نشویم. استفاده از گوشت های سفید در وعده سحری در کاهش تشنگی در طول روز بسیار موثر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علاوه بر این در وعده سحری مصرف سبزیجات توام با مواد غذاییِ پر فیبر، استفاده از حبوبات، کاهو و گوجه فرنگی به منظور کاهش تشنگی در طول روز توصیه می شود، هم‌چنین مصرف لبنیات کم چرب و کم نمک نیز برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: در وعده افطار توصیه می شود که روزه داران بیشتر از آش های سبک و حاوی از سبزیجات، حبوبات و گوشت های سفید استفاده  کرده و از مصرف غذاهای چرب پرهیز کنند تا مشکلات گوارشی پیدا نکنند. افطاری  باید با مواد غذایی بسیار ساده و سبک انجام شود، خوردن آب ولرم یا شیر ولرم نیز به همراه یک ماده غذایی شیرین مثل خرما و کشمش به روزه داران توصیه می شود تا مواد قندی به مغز و بدن آنها برسد.

وی گفت: مصرف آب ولرم یا شیر ولرم دستگاه گوارش را برای ورود مواد غذاییآماده می کند، بنابراین با مواد غذایی بسیار سبک مانند آش، حلیم، فرنی، شیر برنج، نان و پنیر و سبزی خوردن می‌توان افطار کرد و پرهیز از خوردن آب سرد به منظور پیشگیری از دل درد و نفخ و مشکلات گوارشی به روزه داران توصیه می شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: مصرف زیاد مواد شیرینی و زولبیا و بامیه موجب افزایش وزن افراد در این ماه شده و انرژی زیادی را وارد بدن می کند، بنابراین بهتر است که در موقع افطار بیشتر از انجیر خیس شده، آلو و سبزیجات استفاده کرد تا از بروز بیماری از یبوست نیز پیشگیری شود.

به گفته حیدری، در وعده سحر از خوردن مواد غذایی شیرین مثل زولبیا و بامیه، حلوا و خرما و موادی که حاوی قندهای ساده هستند، خودداری شود چراکه با مصرف این مواد قند بدن به سرعت افزایش پیدا کرده و و انسولین ترشح شده و بر اثر پاسخ انسولین، قند خون فرد در طول روز افت پیدا می کند و و به ویژه افراد کم سن‌تر در ساعت های قبل از ظهر احساس ضعف و سرگیجه دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم  پزشکی اصفهان گفت: به منظور داشتن احساس سیری در طول روز توصیه می شود که در وعده سحر مصرف پلو بیشتر با حبوبات و سبزیجات همراه باشد و استفاده بیشتر از گوشت های سفید(مرغ و بوقلمون وماهی) و پروتیین ها در وعده سحر برای کاهش احساس ضعف و گرسنگی در طول روز به روزه داران توصیه می شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که مشکلات گوارشی ایجاد می شود باید از مواد غذایی بهداشتی و سالم استفاده کرد و مصرف آب و مایعات نیز به اندازه کافی در اولویت قرار بگیرد. نکته دیگر این است که نبابد افطار و شام همراه با هم در یک وعده ادغام شوند. دو ساعت  بعد از افطار مصرف وعده شام است و توصیه می شود که در وعده شام نیز از غذاهای بسیار سبک استفاده شده و مایعات و میوه ها نیز بعد از وعده شام استفاده شوند.

کد خبر 344546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.