آذری جهرمی: فیلتر توئیتر با حکم محلی بوده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تایید گفته دادستان کل کشور درباره فیلتر توئیتر براساس حکم قضایی گفت: این حکم در شهر مشهد بوده است و همچنان معتقدیم تصمیم درباره توئیتر باید در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیگیری شود.

به گزارش ایمنا محمدجواد آذری جهرمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در سال ۸۸ توئیتر را فیلتر و آن را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: در واقع براساس تصمیم و مصوبه این کارگروه، توئیتر فیلتر شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: «بازپرس شهرستان مشهد در سال ۱۳۹۶ ضمن ارسال گزارشی، یک دستور قضایی به دادستان تهران ارسال و اعلام می‌کند در برخی از مواقع توئیتر در دسترس است و به دلیل اینکه این شبکه اجتماعی مسایل مجرمانه دارد، درخواست می‌کند توئیتر مسدود شود.»

آذری جهرمی با تائید سخنان دادستان مبنی بر صدور دستور قضایی برای فیلتر توئیتر، خاطرنشان کرد: «بازپرس مشهد یکی از حوزه‌های صلاحیتش، محلی است و اظهارنظر و حکم قضایی می‌تواند در حیطه شهر مشهد بوده باشد.»

وی افزود: «همچنان اعتقاد داریم مصوبه کارگروه برای فیلتر توئیتر بوده و درخواست داریم این موضوع در جلسه کارگروه مطرح شود زیرا جوانب آن پیشتر دیده شده است؛ به هرحال این موضوع مزایا و معایبی دارد که باید در خود کارگروه رسیدگی شود.»

وی ادامه داد: هنوز بحثی درباره رفع فیلتر یوتیوب مطرح نشده است.

نباید نگاه سیاسی به پیام رسان های داخلی داشت

عضو هیات دولت پیام رسان‌ها را زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال برشمرد و گفت: بحث درباره آنها باید در یک فضای منطقی و آرام صورت گیرد.  

آذری جهرمی به محدودیت‌هایی که رسانه‌ها در کشور با آن درگیر هستند، اشاره کرد و افزود: به دلیل برخی از همین محدودیت‌ها، اکنون پیام رسان‌های فعال در جامعه هم نقش پیام رسان و هم نقش رسانه را پیدا کرده‌اند و بار سیاسی موضوع رسانه وارد پیام رسان‌ها شده است.  

وی تاکید کرد: باید بحث پیام رسان و رسانه از یک دیگر جدا شود؛ یکی از دلایلی که برای توئیتر هم مطرح بوده، این است که به عرصه رسانه کمک شود و ما بتوانیم صنعت پیام رسان داخلی را داشته باشیم.

وزیر ارتباطات به پایین بودن ظرفیت کنونی پیام رسان‌های داخلی اشاره کرد و افزود: این شرایط سبب شده تا پیام رسان یک مدل اقتصادی کوتاه مدت و موفق نداشته و نیاز به سرمایه گذاری داشته باشد.

آذری جهرمی افزود: با همین رویکرد در شورای عالی فضای مجازی حمایت از پیام رسان ها مطرح، مصوب و ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه ممکن است سلایق مختلف در کشور وجود داشته باشد اما حاکمیت با قانون است، اظهار داشت: بر اساس قانون باید این حمایت ها انجام شود و ما خود را به اجرای قانون ملزم می دانیم.

وی ادامه داد: نباید دیدگاه سیاسی به تیم های فنی که در حال توسعه پیام رسان های داخلی هستند، داشته باشیم بلکه باید کمک کرده و نقد منصفانه کنیم.

بحث محرمانه‌ای با مدیر تلگرام نداشتیم

آذری جهرمی به دیدگاه مطرح شده از سوی مدیر یکی از پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت: نظر یک مدیر موضع نیروهای همان پیام رسان را هم نمی رساند؛ حدود ۵ پیام رسان در کشور داریم و نباید یک اظهارنظر را به حساب همه گذاشت.

عضو هیات دولت درباره اینکه گفته می شود دولت با تلگرام بحث های محرمانه داشته است، گفت: چنین بحث هایی جزو وظایف هر مجموعه ای به شمار می رود و مذاکرات دولت ایران و تلگرام هم موضوع مخفیانه ای نبوده است.  

آذری جهرمی ادامه داد: در زمان دولت یازدهم وزیر وقت ارتباطات به مراتب درباره مذاکراتی که در این زمینه داشتند، اعلام نظر کرده است؛ این رایزنی ها در حیطه رعایت الزامات فرهنگی کشور و نه موضوعات اقتصادی و امنیتی بوده و توافق هم شده است.  

وی درباره همکاری تلگرام هم گفت: بارها اعلام شده تلگرام کانال های غیر اخلاقی و مرتبط با تروریسم را بر اساس همین مذاکرات و توافق ها مسدود کرده است.

وی ادامه داد: این حرف که پهنای باند ویژه ای به این پیام رسان داده شده بود، درست نیست؛ ما پهنای باند نمی دهیم؛ وقتی کاربر از یک پیام رسان استفاده می کند، برای آن به طور طبیعی یک پهنای باند نیاز است؛ بنابراین به تناسب استفاده کاربر، پهنای باند ایجاد می شود.

آذری جهرمی گفت: همه مطالب و مذاکرات با تلگرام با اطلاع دادستان بوده و محرمانه هم نبوده است.  

منبع: ایرنا

کد خبر 344487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.