از آغاز پروژه ریل باس تا بیمه ۱۲۰ میلیارد تومانی فضای سبز نجف آباد

نجف آباد- شهردار نجف آباد گفت: شهرداری نجف آباد در یکی از سخت ترین شرایط بودجه ای تاریخ شهرداری های کشور، به کارگیری شیوه های اقتصاد مقاومتی توانسته علاوه بر تامین هزینه های جاری در حوزه عمران هم اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

مسعود منتظری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان نجف آباد، بهره گیری بهینه از امکانات موجود برای اجرای پروژه ها یکی از مصادیق عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: در تبلور شدن این مهم در پروژه اجرای خط انتقال پساب فاضلاب که کارشناسان پس از برآورد هزینه توسط پیمانکار، با استفاده از چندین نیروی آموزش دیده شهرداری و خرید یک دستگاه، کار با یک ششم برآورد هزینه اجرایی پیمانکار عملیاتی شد.

وی ادامه داد: همچنین در پروژه شاخص و مهم اجرای ادامه بلوار فجر که آزادسازی مسیر آن به تنهایی بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته، کار خاکبرداری و تسطیح بستر مسیر به عنوان یکی از مهم ترین و پر هزینه ترین قسمت های پروژه توسط سازمان خدمات موتوری شهرداری انجام گرفت که این امر هزینه تمام شده آن را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

وی خاطرنشان کرد: البته در این طرح که عمده زمین های واقع در مسیر آن قبلا دارای کاربری کشاورزی بوده اند، خاک بارگیری شده نیز به محل پارک کوهستانی «آبشار» در شمال شهر انتقال داده شده و از آن محدوده خاک ماکادام که مناسب بستر سازی است، برگردانده شده که این طراحی از هر دوطرف به نفع شهرداری تمام شد.

بیمه ۱۲۰ میلیارد تومانی فضای سبز نجف آباد

وی با اشاره به  به اجرای مشارکتی و متفاوت طرح شبکه جمع آوری فاضلاب در نجف آباد، تصریح کرد: شهرداری طی اقدامی آینده نگر از دریافت خسارت مربوط به حفاری معابر که معمولا در قسمت هزینه های جاری مصرف می­ شود خودداری کرده و طی تفاهم نامه ای به میزان ۱۲۰ لیتر در ثانیه از پساب تصفیه خانه در بازه زمانی ۳۰ ساله بهره مند شده که این امر، سرسبزی فضای سبز این شهر را برای بیش از سه دهه به صورت کامل بیمه خواهد کرد.

منتظری اظهار کرد: البته اقدامات شهرداری در خصوص اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در حوزه فضای سبز، به همین اقدام محدود نمانده و با ارتقاء سیستم آبیاری فضای سبز به انواع بارانی و قطره ای طی حدود سه سال اخیر، علاوه بر کاهش چشمگیر پرسنل مورد نیاز، میزان مصرف آب و بالطبع هزینه های برداشت از چاه های سطح شهر از ایراد خسارت به زیرساخت های شهری بر اثر استفاده از شیوه های ناصحیح آبیاری نیز جلوگیری شده است.

شهردار نجف آباد گفت: اجرای شیوه های جدید آبیاری طی سه سال اخیر به گونه ای بوده که با وجود بازنشسته شدن نزدیک به ۴۰ پرسنل فضای سبز، نیازی به استخدام افراد جدید نداشته ایم به طوری که فضای سبز پارک ۱۱ هکتاری لاله این شهر که پیش از این با حدود ۱۵ نیرو اداره می­ شد، در حال حاضر تنها با چهار نفر مدیریت می شود.


استفاده از توان بخش خصوصی در اجرای طرح های بزرگ

منتظری با اشاره به بهره گیری از توان بخش خصوصی در عملیاتی کردن طرح های بزرگ خاطرنشان کرد: از جمله این طرح های مهم می توان به پروژه میدان میوه و تره بار جدید بهار آزادی نجف آباد اشاره کرد که با مشارکت بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۶۲ هزار متر مربع و مجموع سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد تومانی، انجام شده است.

وی ادامه داد: در این پروژه متفاوت که در ۷۱ غرفه طراحی شده هر کدام نزدیک به دو برابر ۴۵ غرفه میدان میوه و تره بار قبلی مساحت دارند، زمین، انجام مراحل طراحی، ساخت و ساز و برقراری انشعابات مختلف به عنوان آورده بخش خصوصی و محل و صدور مجوزات مورد نیاز هم در قالب آورده شهرداری در تنظیم قرارداد مربوطه مورد توجه قرار گرفته اند.

شهردار نجف آباد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح های مهم سال های اخیر که بزودی فاز عملیاتی آن با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد، ابر پروژه ریل باس نجف آباد به اصفهان است که طبق مفاد قرار داد منعقد شده آن، ۵۰درصد کار همچون تهیه ریل و واگن بر عهده شرکت راه آهن گذاشته شده و مابقی نیز توسط بخش خصوصی و شهرداری های مسیر تامین خواهد شد.

منتظری با اعلام برآورد ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای این طرح گفت: در این پروژه که با موافقت و همکاری استاندار اصفهان همراه است دستورات لازم در خصوص صدور مجوزهای مورد نیاز و هماهنگی بین دستگاه های متولی، به صورت منظم پیگیر پیشرفت مراحل مختلف پروژه است.

پتانسیل های داخلی در فعالیت های عمرانی

مسعود منتظری خاطرنشان کرد: دیگر سیاست عملیاتی شده شهرداری نجف آباد در راستای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی را باید استفاده بهینه از توان و امکانات زیرمجموعه های داخلی شهرداری، در مسیر عملیاتی کردن پروژه های مختلف عمرانی دانست به طوری که این امر ضمن کاهش چشمگیر هزینه های جاری، افزایش بهره وری استفاده از نیرو و امکانات داخلی این مجموعه را به دنبال داشته است.

شهردار نجف آباد اضافه کرد: از مصادیق این موضوع می توان به بهره گیری از توان واحد امانی معاونت عمران شهرداری در طرح های مختلف مانند احداث نخستین باغ موزه شهر، برخی قسمت های بوستان خدمت و ساخت المان های مناسبتی اشاره کرد.

فرش قرمز برای مشارکت بخش خصوصی

منتظری با اشاره به مشارکت دادن بخش خصوصی در طرح های عظیم عمرانی و زیرساختی خاطرنشان کرد: در این بخش شاهد سرمایه گذاری های خوب و بلند مدتی از طرف بخش خصوصی هستیم به طوری که حتی بدون وجود مدیران فعلی نیز، مسیر طراحی شده به خوبی در آینده ادامه پیدا خواهد کرد و شاهد به ثمر رسیدن برکات درخشان این طرح ها طی سال های نه چندان دور خواهیم بود.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن نجف آباد در نزدیکی شهر تاریخی و بزرگ اصفهان یکی دیگر از امتیازات خاص آن محسوب می شود که تلاش داریم ضمن بهره گیری از این امتیاز خاص، با اجرای اقدامات متنوع زمینه شکوفایی هر چه بیشتر پتانسیل های موجود در استان و حتی کشور را فراهم کنیم.

شهردار نجف آباد با تاکید بر استفاده بهتر از پتانسیل هنرمندان شهرستان در مسیر جذب گردشگران داخلی و خارجی، اظهار کرد: لزوم انتقال نقطه نظرات مردمی و کارشناسان در موضوع صنعت گردشگری به مسئولان مختلف، اهمیت تقویت فرهنگ شهروندی به منظور کمک به توسعه پایدار یک شهر و لزوم توجه بیشتر به فرهنگ تاریخی کشور از جمله مواردی است که می تواند در رشد و ترقی شهر موثر باشد.

اجرای ۳۷۲هزار متر مربع آسفالت در یکسال

وی با اشاره به فعالیت های عمرانی شهرداری نجف آباد گفت: طی سال گذشته بیش از 372 هزار متر مربع آسفالت در سطح مناطق پنج گانه انجام گرفته که بیشترین سهم آن مربوط به آسفالت معابر خاکی و جدید الاحداث با 46 درصد به میزان ۱۷۱هزار متر مربع بوده است.

منتظری افزود: در همین بازه زمانی شاهد اقداماتی مانند ۲۷هزار متر مربع پیاده روسازی، بیش از 520 هزار متر مربع عملیات زیرسازی شامل خاکبرداری و خاکریزی، ۹۵۰۰متر کانیو گذاری، 40 هزار متر طول جدول گذاری در کنار ساخت و نصب ۱۲۰۰متر قطعات دال، یو و نیوجرسی بوده ایم.

شهرداری نجف آباد در همین مدت برای بهسازی و نوسازی زیرساخت های فضای سبز خود اقداماتی مانند ۵۵۰۰متر جدول گذاری، نزدیک به شش هزار متر مربع بلوک فرش و ۱۱۰ متر مکعب بتن ریزی انجام داده است.

کد خبر 344411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.