حقابه کشاورزان مطالبه ای که بیات نمی شود

لنجان-عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان لنجان گفت: امروز در شهرستان لنجان حدود ۱۵ هزار خانواده از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و کشت نشدن برنج در این منطقه بیکاری کشاورزان و مشاغلی همچون برنج کوبی ها، تراکتور داران، کمباین داران و ...که به کشت برنج متکی هستند را به همراه خواهد داشت.

میلاد موذنی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با بیان اینکه کشاورزان شهرستان لنجان به جز کشاورزی کاری ندارند، اظهار کرد: امروز رودخانه زاینده رود در شهرستان لنجان خشک شده و حتی اندک آبی که در بعضی گودال های این رودخانه وجود داشت از بستر داغ دیده زاینده رود بخار شد و رودی که به شهرستان لنجان زندگی می بخشید بی آبی خود را به رخ مردم این دیار کشید و حتی شاهد فاجعه مرگ و میر ماهی‌ها نیز بوده ایم.

وی افزود: همان گونه که زاینده رود با جاری بودن خود حیات و زندگی را به مردم و ساکنان شهرها و روستاهای استان اصفهان بخشیده بود با خشکسالی زنده رود کهن شهرها و روستاها را با نابودی و مهاجرت بزرگ روبه رو خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان لنجان تصریح کرد: اگر شاهد شکل گیری تمدنی به نام لنجان در این منطقه از استان اصفهان هستیم و مردم در این شهرستان خوش نام زندگی می کنند براساس انجام کشاورزی در این منطقه بوده که از قدیم الایام در مکانی به نام "ریز قدیم" شکل گرفته و تنها با گذشت زمان و ظهور صنایع مختلف همچون ذوب آهن شاهد شکل گیری شهرهایی همچون فولادشهر و... در این شهرستان بوده ایم بنابراین باید نگاه ویژه ای به حوزه کشاورزی در این شهرستان داشت.

 ۱۵ هزار خانواده لنجانی با کشاورزی امرار معاش می کنند

وی ادامه داد: امروز در شهرستان لنجان حدود ۱۵ هزار خانواده از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند و کشت نشدن برنج در این منطقه بیکاری کشاورزان و مشاغلی همچون برنج کوبی ها، تراکتور داران، کمباین داران و ...که به کشت برنج متکی هستند را به همراه خواهد داشت.

موذنی اضافه کرد: طی سالیان اخیر به دلیل قهر طبیعت و عدم بارش باران و تغییر اقلیم و سوء مدیریت در حوضه زاینده رود و بی تدبیری که در حوزه مدیریت آب وجود داشته خشکسالی از تالاب گاوخونی آغاز و امروز به شهرستان لنجان رسیده و اگر چاره ای برای این مشکل اندیشیده نشود، قطعا در آینده ای نه چندان دور در سرچشمه سد زاینده رود نیز شاهد این خشکسالی خواهیم بود بر همین اساس باید به دنبال راهکاری بود که بتوان این مشکل را مرتفع و از بحران عبور کرد.

وی عنوان کرد: امروز کشاورزان منطقه لنجان نگران هستند سرنوشت آنها نیز همچون سرنوشت کشاورزان شرق اصفهان شود و آینده آنها همچون گذشته همان طور رقم بخورد به همین خاطر یکی از مسایلی که همواره از سوی کشاورز مطرح می شود موضوع حق آبه آنها است که آن را مطالبه می کنند.

حقابه کشاورزان مطالبه ای که بیات نمی شود

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مدرک کشاورزان، سندی است  که پیشینه‌ای بیش از ۵۰۰ سال دارد و یادگار شیخ بهایی است و نباید فراموش کرد طومار شیخ‌بهایی برای تقسیم حق آبه زاینده‌ رود زمانی نوشته شد که اختلاف قدیمی میان ساکنان حوالی زاینده‌ رود برای چگونگی تقسیم آب بالا گرفته بود و شیخ بهایی توانست طومار جنگ و نزاع همیشگی آن‌ها را با تنظیم طومار حق آبه زاینده رود بپیچد.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر زمانی که قرار شد سدی بر روی زاینده رود احداث شود در ابتدا کشاورزان وارد میدان شدند و سهم خود را که سالانه تحت عنوان آب کوهرنگی در منطقه جمع آوری می کردند و به بالادست پرداخت می کردند ساخته شد و این مهم همواره پرداخت می شده و یکی از دلایلی که کشاورز حق آبه را حق خود می داند به دلیل سهمی است که از قدیم الایام در اختیار داشته است.

موذنی افزود: امروز کشاورزان سوال می کنند که چگونه  در بالادست برداشت های بی رویه در حال انجام بوده و و در همین راستا پروانه هایی را نیز در قالب حفر چاه و... صادر کرده و به هر شکلی در دامنه کوه کشت برخی درختان انجام گرفته؟

وی ادامه داد: اگر وزارت نیرو چنین کاری را انجام داده حق آبه چه کسی را به چه کسانی فروخته است و شارژهای سالیانه ای که از آن چاه ها دریافت می کند در کجا هزینه می شود؟

کشاورز به جز کشاورزی کاری ندارد

وی اظهار کرد: امروز کشاورزان نمی دانند در حوزه صنعت، آب مصرفی خود را از کجا تامین کرده و حق آبه چه کسی به صنایع واگذار شده و اگر صنایع پولی برای آب برداشتی پرداخت می کند آیا این پول به دست حق آبه دار می رسد یا خیر؟

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان شهرستان لنجان اضافه کرد: امروز زمانی که تکلیف آب مشخص نیست، آیا کشاورز زندگی خود را باید بر پایه اما و اگرها بگذارد آن هم در شرایطی که تامین هزینه زندگی در شهرها و روستاهای شهرستان لنجان همچون دیگر نقاط کشور زیاد است.

وی متذکر شد: کشاورزان سوال می کنند آیا دولت حاضر است زمین های کشاورزی شهرستان لنجان را به مدت یک سال از کشاورز اجاره کرده تا کشاورز کشت انجام ندهد و یا اینکه اگر کشاورزی در این شهرستان انجام نگرفت آیا صنایع، این قشر زحمت کش را به استخدام خود در خواهند آورد و در نهایت جایگزین این بیکاری چیست؟ و البته سوالات فراوان دیگری که امروز نیازمند پاسخگویی است.

کد خبر 344289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.