تنها اورژانس روانپزشکی زنان استان اصفهان تعطیل است

بیماری‌های مرتبط با روان انسان یکی از بیماری‌های شایع در عصر کنونی است که انواع مختلفی را در بر می گیرد. بسیاری از این مشکلات بیماران روانی برخاسته و یا در ارتباط با مشکلات اجتماعی آنها است. در این میان بیمارستان خورشید در اصفهان به‌عنوان مرکزی برای ارایه این خدمات روانپزشکی بشمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سلامت اساسی‌ترین بخش از رفاه اجتماعی به شمار می‌رود و یکی از مفاهیم محوری توسعه، رفاه و بهزیستی جامعه است. سلامتی انسان‌ها امری اساسی است که فقط سلامت فیزیکی را دربر نمی‌گیرد و سلامت روانی و اجتماعی بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد. سلامت روان به رفاه احساسی و روانی اشاره دارد که به داشتن زندگی شاد و سالم کمک می کند و تحت تاثیرعوامل مختلفی از جمله حوادث زندگی قرار دارد اما روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در ایجاد و حفظ سلامت روانی کمک کند.  

بیماری‌های زیادی وجود دارند که بر روح و روان تاثیر می گذارند و به نام بیماری‌های روانی شناخته شده و هر کدام به نحوی سلامت روان را به خطر می اندازند اما شناخت این بیماری‌ها نقش مهمی در شناخت وضعیت موجود بهداشت روان جامعه و برآورد امکانات مورد نیاز آن در هر مقطع زمانی دارد.

انواع مختلفی از این بیماری‌ها وجود دارند که گاها علائم مشترکی از خود نشان می‌دهند؛ در این میان بهداشت روان به معنای تامین و ارتقاء سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلا و درمان مناسب بیماری‌های روانی و هم‌چنین توانبخشی بیماران روانی است.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگو با سیدغفور موسوی، مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد نحوه ارایه خدمات روانپزشکی بیمارستان خورشید است.

ارایه خدمات در اورژانس روانپزشکی بیمارستان خورشید به چه صورت انجام می‌شود؟

اورژانس روانپزشکی بیمارستان خورشید از بخش های متفاوتی تشکیل شده که در این مرکز، بخش های روانپزشکی و درمانگاه‌های روانپزشکی تا کنون فعال است و  به بیماران خدمات روانپزشکی ارایه می کنند.

روزانه چه تعداد بیمار در این اورژانس پذیرش می شوند؟

پذیرش بیمار در واحدهای مختلف متفاوت است و روزانه در اورژانس حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر پذیرش شده و اقدامات مورد نیاز آنها انجام می شود، هم‌چنین در صورت نیاز بیمار بستری خواهدشد و بیمارانی که نیاز دارویی داشته باشند به صورت سرپایی درمان می شوند.

خدمات این مرکز اورژانس پزشکی به صورت شبانه روزی ارایه می شود. تعداد ۵۶ تخت در بخش های روانپزشکی و اورژانس روانپزشکی وجود دارد که از این تعداد ۲۲ تخت در بخش روانپزشکی مردان و ۲۲ تخت در بخش روانپزشکی زنان و در بخش اورژانس روانپزشکی مردان نیز ۱۲ تخت برای ارایه خدمات اورژانسی به بیماران وجود دارد.

فعالیت بخش‌های روانپزشکی زنان و مردان این اورژانس به چه صورت است؟

در اورژانس روانپزشکی بیمارستان خورشید خدمات رسانی به بیماران در دو بخش روانپزشکی زنان و مردان انجام می شود. بخش اورژانس روانپزشکی مردان نیز فعال است و به بیماران متقاضی مرد خدمات ارایه می کند اما اورژانس روانپزشکی زنان در گذشته به مدت ۱۵ سال فعالیت داشت و حدود یک سال و نیم پیش به دلیل شکافی که در سقف و دیوار ساختمان این بخش ایجاد شده، اورژانس بسته شده است، با وجود پیگیری های مکرری که با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشته‌ایم در ساختمان این اورژانس که تنها اورژانس روانپزشکی زنان در استان بشمار می رود همچنان تعطیل است، این ساختمان تقریبا از آبان ماه سال ۱۳۹۵ بسته شد و متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی جهت بازسازی، جایگزینی و یا ترمیم آن صورت نگرفته است.

بیماران برای ارایه خدمات در این بیمارستان باید چه روندی را طی کنند؟   

بیماران ممکن است که دچار مشکل اورژانسی روانپزشکی از جمله اضطراب و افسردگی های شدید، بی‌قراری های شدید، تمایلات و اقدام به خودکشی و انواع و اقسام اختلالات روانی شوند که این مشکلات اورژانسی می تواند ناشی از مشکلات جسمی نیز باشد. هر بیماری که دچار این مشکلات اورژانسی روانپزشکی باشد در بیمارستان روانپزشکی خورشید پذیرش می شود وبعد از انجام بررسی های بالینی و آزمایشگاهی و سایر خدمات روانشناسی و مداخلات اجتماعی ، خدمات لازم به این بیماران انجام می شود.

 یک بیمار تا چه مدتی در این بیمارستان بستری می شود؟

بستری بیمار به وضعیت و حالات روحی او بستگی دارد و به طور متوسط بیماران روانی حدود ۲۰ روز بستری می شوند اما حداکثر از ۵۰ روز تا حدود دوماه یک بیمار می تواند برای دریافت خدمات در این اورژانس روانپزشکی بستری شود.

درمانگاه های این بیمارستان در چه حوزه هایی ارایه خدمات می کنند؟

در عین حال تعداد ۱۵ درمانگاه روانپزشکی در بیمارستان خورشید به بیماران خدمات ارایه می کنند که شامل درمانگاه روانپزشکی عمومی بزرگسالان، درمانگاه روانپزشکی کودکان و نوجوانان، درمانگاه روان درمانی و درمانگاه روانپزشکی اجتماعی هستند.

روانپزشکی اجتماعی در رابطه با کلیه بیمارانی است که به نوعی دچار یک مشکل اجتماعی هستنند که در این صورت بخش روانپزشکی اجتماعی برای حل مشکل بیمار وارد مداخله شده و طی صحبت با خانوادۀ بیمار و خود بیمار، مشکلات اجتماعی از قبیل اختلافات خانوادگی، مشکلات اداری و اقتصادی را بررسی کرده و از طریق علمی به رفع مشکلات این گروه از بیماران وارد می شود. اکنون در ۱۵ درمانگاه هایی که در این مرکز فعال هستند تعداد ۱۷ روانپزشک و روانشناس و متخصص در مداخلات اجتماعی خدمات ارایه می کنند.

 این مداخلات اجتماعی تا چه اندازه در بهبودی بیماران و سرعت‌بخشیدن به امور موثر است؟ 

مداخلات اجتماعی بسیاری ضروری است و بسیاری از مشکلات بیماران روانی درحقیقت یا برخاسته و یا در ارتباط با مشکلات اجتماعی آنها است. حل مشکلات به طور کامل در اختیار این مرکز نیست البته این واحد تنها واحد روانپزشکی اجتماعی موجود در استان اصفهان است. از سویی دیگر بهتر است بدانیم چنانچه این مشکلات به طور اساسی حل نشوند، بیماری مجددا بروز پیدا می کند و با مداخله دراین بخش و توجیه خانواده ها و بیماران و ارایه آموزش در مورد چگونگی رفع این مشکل اقدامات لازم انجام شده و با بعضی از نهادها ارتباطاتی برقرار می شود تا در این زمینه با مداخلات اجتماعی به پیشرفت روند بهبودی بیماران کمک کنیم.

چه خدماتی در واحد مداخله در بحران ارایه می‌شود؟

به تازگی با راه اندازی واحدی به نام مداخله در بحران که از زیر مجموعه های روانپزشکی اجتماعی است فعالیت هایی در باره ارایه خدمات به بیماران در این بخش صورت می گیرد. شماره ۳۲۲۴۵۶۹۷ خط تلفن مداخله در بحران است که از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب فعال است و پاسخگوی بیماران خواهد بود.

خدمات ارایه شده در این بخش این است که هر کسی که دچار وضعیت روانی خاص از جمله اضطراب های شدید، حمله، هراس و یا افکار خودکشی می شود و یا اگر شخصی در خانواد دچار پرخاشگری های شدید است، در مورد حل مشکلات، بحران ها و رفتارهای روانی می تواند با شماره گیر خط تلفنی مداخله در بحران راهنمایی های لازم را از مشاوران دریافت کند.

 بخش درمان اعتیاد نیز در اورژانس  روانپزشکی فعال است؟

 بله، در بخش درمان اعتیاد این اورژانس روانپزشکی این واحد، درمان سرپایی در طول هفته فعال است و به طور خاص دو روز در هفته(روزهای یک‌شنبه و پنج‌شنبه) در حوزه درمان اعتیاد نوجوانان این مرکز به متقاضیان خدمات ارایه می کند.

مرکزیت ارایه خدمات روانپزشکی بیمارستان خورشید است؟

خدمات روانپزشکی در بیمارستان ها الزهرا(س)، فارابی و کاشانی نیز به بیماران ارایه می شود ولی بیمارستان خورشید به عنوان بخش مرکزی برای ارایه این خدمات روانپزشکی را بشمار می رود.

اکنون با چه مشکلاتی رو به رو هستید؟

اکنون مهم‌ترین مشکل این مرکز همان تعطیل یک سال و اندی بخش اورژانس روانپزشکی زنان است که متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های متعدد و مکرر با دانشگاه علوم پزشکی این مشکل هنوز حل نشده و همکاری و توجه ویژه مسئولان و دستگاه ها نسبت به راه اندازی این بخش اورژانس پزشکی را می‌طلبد. علاوه بر این اکنون در این اورژانس پزشکی برای ارایه خدمات روانپزشکی به بیماران با کمبود تخت نیز مواجه هستیم و گاهی اوقات واقعا قادر به بستری‌ بیماران نیستیم و مجبوریم بسیاری از این بیماران را برای بستری شدن به بیمارستان‌های فارابی و مدرس اعزام کنیم.

کد خبر 344276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.